Gå til innhold

Revidere journal / NHD

Anbefalte innlegg

Fine1365379966

Jeg tygger kankje drøv på en ydmykende opplevelse i Poliklinikk.

Men siden behandlere etterpå sier at det er stilt feildiagnose og at jeg har fått et traume, så må jeg prøve alt for å komme over det.

Jeg klaget til Fylkeslegen dengang, men fikk ikke diagnosen endret.

Jeg har altså fått ny diagnostisk vurdering fra et annet sykehus og fra annen psykolog og psykiater.

Jeg sendte epikrisen fra sykehuset til Poliklinikken og til Sektorsjef. Da ba jeg om at den nye epikrisen ble lagt ved journalen. Jeg fikk aldri svar. Men jeg tok det som en selvfølge at de hadde gjort det.

Så ble jeg innlagt ved DPS, under samme sektorsjef.

I journalen og epikrisen derfra la de den gamle vurderingen til grunn.

Annen psykiater etterpå sa at det har gått prestisje i det.

Nå vil jeg be om å få journalen (eller epikrisen?) fra Poliklinikken revidert.

Hvordan skal jeg gå fram ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71453-revidere-journal-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har rett til vurdering av annen spesialist (second opinion). Fastlegen din kan henvise deg til dette.

Problemet er at det ikke er sikkert at det er "den andre" spesialisten som har rett. Din faste behandler har kjent deg lenge har ofte et langt bedre grunnlag for å sette diagnose enn "den nye".

Uansett må du kunne kreve av den som diagnostiserer deg at vedkommende viser hvordan en har kjommet frem til diagnosen. Diagnoser bygger på kriterier (inklusjonskriterier, eksklusjonskriterier, varighetskriterier og hyppighetskriterier). Den som setter diagnose må kunne redegjøre for sin vurdering av hvert enkelt kriterium.

På den måten får en også langt bedre innblikk i hvor i diagnostiseringsprosessen en er uenig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71453-revidere-journal-nhd/#findComment-347480
Del på andre sider

Fine1365379966

Du har rett til vurdering av annen spesialist (second opinion). Fastlegen din kan henvise deg til dette.

Problemet er at det ikke er sikkert at det er "den andre" spesialisten som har rett. Din faste behandler har kjent deg lenge har ofte et langt bedre grunnlag for å sette diagnose enn "den nye".

Uansett må du kunne kreve av den som diagnostiserer deg at vedkommende viser hvordan en har kjommet frem til diagnosen. Diagnoser bygger på kriterier (inklusjonskriterier, eksklusjonskriterier, varighetskriterier og hyppighetskriterier). Den som setter diagnose må kunne redegjøre for sin vurdering av hvert enkelt kriterium.

På den måten får en også langt bedre innblikk i hvor i diagnostiseringsprosessen en er uenig.

Jeg har visst uttrykt meg uklart. Det blir lett rotet når en anonymiserer institusjoner og behandlere.

Jeg fikk altså først en diagnose på Poliklinikk som jeg påklaget til Fylkeslegen. Jeg fikk ikke medhold.

Så fikk jeg en ny diagnostisk vurdering på et psykiatrisk sykehus. Jeg var der i 3 måneder, Sykehuset er anerkjent. Jeg ble da grundig diagnostisert av to psykiatere. Denne diagnosen er jeg og andre behandlere enige i.

Poliklinikken og DPS, som hører sammen, vil ikke operere med den nye diagnosen. Jeg var innlagt på DPS nylig ,fikk ECT, og i epikrisen står deres gamle diagnose igjen. Jeg ble ikke diagnostisert der i det hele tatt etter mine begreper og etter min erfaring fra sykehuset.

Nå vil jeg altså at DPS skal føye til/endre /revidere diagnosen sin etter sykehuset, en psykolog og den psykiateren jeg har nå ( alle er sammenfallende med sykehusets, men altså forskjellig fra DPS)

Hva gjør jeg?

Skal jeg først skrive til DPS og be dem føye til diagnosen fra sykehuset og kreve et svar om det er gjort? Skal jeg legge ved diagnosene fra alle disse tre som jeg har nevnt?

Second opinion kan umulig være aktuelt . Jeg har jo fått det fra tre hold.

Må jeg gå hele runden med klage til Fylkeslegen igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71453-revidere-journal-nhd/#findComment-347649
Del på andre sider

Hei på deg Fine.

Vet du dette var som om jeg skulle ha skrevet det selv.

Det er bare så utrolig hvordan disse legene behandler oss. Tror de ikke at vi har egne tanker??

Jeg opplever at min faste psykiater har satt en manisk depressiv lidelse på meg. Før den hadde jeg diagnosen Post traumatisk stress lidelse, pga av noe dritt i barndommen.

Jeg opplever at når jeg blir lagt inn så driter avdelings overlegen i min siste diagnose ( manisk depressive)og holder seg bare til den første og lar meg få vite det.

Jeg mener hva ser han da??

Nei sett beinet ned å få øyene deres opp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71453-revidere-journal-nhd/#findComment-347931
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...