Gå til innhold

NHD - barnet vegrer seg for å ha avføring


Gjest tyrall

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt på tre år. Han er egentlig rimelig harmonisk, om enn noe sta til tider.

Han går tre dager i uken i barnehagen og ser ut til å trives med det. Han er bra utviklet, kanskje noe sen med språket, snakker ikke så mye enda - det går i enkle to-tre ords setninger.

Problemet er at han blir helt hysterisk hver gang han må bæsje. Han bruker bleier, og vegrer seg så til de grader at det er helt forferderlig. Han skriker og hyler, roper "Nei, nei!", banner, vræler "Min!" og gjør alt han kan for å holde seg. Går helt tvekroket, gjemmer seg og gråter i panikk.

Dette har tatt helt av nå i det siste. Nå klarer vi ikke lenger å bytte bleie på ham, vi må holde ham fast når vi skal vaske ham og smøre ham. Det er helt grusomt. Han holder seg i tre-fire dager, så tar nødvendigvis naturen overhånd og han klarer ikke å holde seg lenger. Da kommer det litt og litt, han blir forferdelig sår og det blir enda verre å skifte på ham.

Om han er helt "sprekkeferdig" og vi setter ham på do i det rette øyeblikket, hender det at han tømmer seg. Men han gjør det skrikende og med fullstendig panikk i øynene.

Det har låst seg helt for oss alle sammen. Dette holder både ham og oss våkne om natta, for når han sover hender det at det kommer noe uten at han klarer å holde igjen og det gjør ham hysterisk.

Hva skal vi gjøre, skal han holdes på do med makt? Vi kan ikke late som ingenting, dette er noe som vi ikke kan stanse og ta bort for ham. Det er fortvilendes...

Vi har tatt han med til legen som ikke fant noe fysisk, og avføringen hans er bløt og normal.

Trenger i grunn råd fra en psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er rart at Nils Håvard Dahl ikke har svart på dette. Det virker alvorlig, syns jeg.

Jeg har overhodet ikke noen gode råd å komme med, dessverre. Vil bare si at jeg føler med både dere som foreldre og deres lille gutt.

Han har tydeligvis sterk angst for å ha avføring. Har hørt om andre foreldre med samme problem, og de fikk hjelp av psykolog. Kan dere ikke kontakte helsestasjonen og/eller BUP for å få råd om hvor dere skal henvende dere eller hva dere kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart at Nils Håvard Dahl ikke har svart på dette. Det virker alvorlig, syns jeg.

Jeg har overhodet ikke noen gode råd å komme med, dessverre. Vil bare si at jeg føler med både dere som foreldre og deres lille gutt.

Han har tydeligvis sterk angst for å ha avføring. Har hørt om andre foreldre med samme problem, og de fikk hjelp av psykolog. Kan dere ikke kontakte helsestasjonen og/eller BUP for å få råd om hvor dere skal henvende dere eller hva dere kan gjøre?

Jeg hadde samme problemet med min sønn. Det er riktignok lenge siden. Jeg husker jeg ga han Dufalack. (Jeg vet ikke om legene anbefaller det? men han har ikke tatt skade av det. Og det var ingen mengder, Det var kun en kort periode.) Bare litt i teen for at avføringa skulle bli løsere. Da gjorde det ikke så vondt og han klarte ikke å holde igjen. Han hadde en del uhell og også problemer med spor i buksa. Jeg forsøkte også å ikke være så oppslukt av problemet hans. Jo mer oppskaket jeg ble jo værre ble han. Så der måtte jeg gå en tøff skole med meg selv. Dette var i den perioden han skulle lære å gå på do og ha over kontrollen selv. Pass på å ikke være for nøye. Gutten min gikk mye uten bleie og jeg vasket mye klær og kastet ofte underbukser den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg understreker at jeg ikke er ekspert på dette, men siden du spør:

Jeg antar at det har med en opplevelse av smarte å gjøre selv om du opplyser at hans avføring nå er myk.

Om det var mitt barn, ville jeg gjort som Magna skriver, gitt han Duphalac i 3-4 uker. Da ville han bli såpass løs i magen at han ikke greide å holde seg + at han ville erfare at det ikke lenger gjør vondt.

(Dette krever det litt forhåndskunnskaper for å forstå:) Duphalac inneholder store sukkermolekyler som ikke blir tatt opp, men holder seg i tarmen. Disse virker osmotisk aktive og trekker væske inn i tarmen med den følge at avføringen blir bløtere. Den har altså overhode ingen bivirkninger.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...