Gå til innhold

Så fort gikk det!

Anbefalte innlegg

Ja, så fort gikk det visst.

Jeg skrev her i går om at jeg hadde sagt fra til foreldrene mine om at jeg er i en depresjon. Pappa bestilte en time til legen i dag, og jeg har nettopp vært der.

Jeg fikk medisiner med en gang! Jeg fikk zoloft. Dette synes jeg virker veldig rart. Først pratet vi om hvordan jeg føler meg, når depresjonen begynte og mulige årsaker til det. Etter den praten sa han at jeg skulle få zoloft og at jeg skulle komme tilbake om en måned. Vi snakket kanskje bare i 15 minutter.

Det var ikke slik jeg trodde det skulle bli. Jeg så for meg at jeg skulle til legen jevnlig kanskje en gang i uken for å snakke om problemene. Finne ut løsninger på problemene mine og unngå rutiner som kanskje får meg i depresjon, etc, etc. Det føltes litt tomt. Er dette en normal prosedyre? Jeg fortalte også om det angstsymptomet jeg har. Jeg svetter veldig mye under armene, men han sa ikke noe om medisiner mot dette. Så jeg regner med at zoloft kurerer dette også? Kanskje litt ironisk da, når zoloft har økt svetting som en bivirkning.

Jeg fikk beskjed om å ta en halv 50 mg tablett i ei uke og gå over til en tablett etter den uka. Jeg lurer egentlig på hvordan jeg skal ta den tabletten. I bruksanvisningen står det:

Konsentratet til mikstur skal alltid fortynnes før bruk. Drikk aldri konsentratet ufortynnet.

Dette sier bruksanvisningen om hvordan jeg skal ta medisinen.

Første gang du åpner flasken med konsentratet skal du bytte ut korken med den pipetten som ligger i esken. Pipetten skal senere alltid være på flasken. Korken er barnesikker og skal presses ned og vris til venstre. Mål opp anbefalt dose med pipetten og bland ca. 120 ml (ett glass) vann, ingefærøl, sitron/lime-mineralvann med eller uten kullsyre eller appelsinjuice. Konsentratet må ikke blandes med andre væsker enn de som er nevnt her. Oppløsningen må brukes umiddelbart etter fortynningen og kan ikke lagres. Av og til kan oppløsningen bli litt uklar etter at den er fortynnet, men det er normalt.

Jeg har ikke fått noe pipette og flaske. Det eneste jeg har fått er medisinene og jeg trodde at jeg skulle ta de sammen med et glass vann.

Jeg er litt skeptisk på dette, fordi de siste årene i mitt liv har jeg opplevd som en dramatisk, sørgelig og nesten drømmeaktig virkelighet. Det føles så rart ut at jeg sier fra om depresjonen til noen for første gang en dag, og den neste dagen får jeg medisiner som gjør meg frisk på noen måneder. Jeg vet at det ikke er virkelig så lett, men det blir framstilt på en slik måte akkurat nå.

Jeg vil bli veldig takknemlig for et svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71813-s%C3%A5-fort-gikk-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan bare svare utfra de opplysningene jeg får ut av innlegget ditt. Etter hva jeg forstår skal du ta tabletter og de skal du ta slik du avtalte med legen din. De fleste tabletter kan deles ganske greit, enten med fingrene eller ved at du bruker en kniv. Mange har ferdig delestrek der du knekker tabletten. Tabletter skal tas med et glass vann, mens du er oppreist. Det var dagens opplæring i medikamentbruk.......

Når det gjelder det andre punktet ditt, så er nok virkeligheten i helsevesenet slik du nå har erfart. Man kommer til legen med dype sjelelige sår som i seg selv er så vonde bare å begynne å snakke om. Så erfarer man at det kun er satt av 15.minutter - resepten skrives ut i all hast - så er du jo heldig som får oppfølging da..... om en måned. Alle leger er nok ikke slik, men mange er det. Jeg synes du kan ta kontakt med legen din igjen hvis du føler at du trengte mer hjelp enn han ga deg. Hvis du ikke orker selv, så kanskje faren din kan hjelpe deg igjen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71813-s%C3%A5-fort-gikk-det/#findComment-350193
Del på andre sider

Jeg kan bare svare utfra de opplysningene jeg får ut av innlegget ditt. Etter hva jeg forstår skal du ta tabletter og de skal du ta slik du avtalte med legen din. De fleste tabletter kan deles ganske greit, enten med fingrene eller ved at du bruker en kniv. Mange har ferdig delestrek der du knekker tabletten. Tabletter skal tas med et glass vann, mens du er oppreist. Det var dagens opplæring i medikamentbruk.......

Når det gjelder det andre punktet ditt, så er nok virkeligheten i helsevesenet slik du nå har erfart. Man kommer til legen med dype sjelelige sår som i seg selv er så vonde bare å begynne å snakke om. Så erfarer man at det kun er satt av 15.minutter - resepten skrives ut i all hast - så er du jo heldig som får oppfølging da..... om en måned. Alle leger er nok ikke slik, men mange er det. Jeg synes du kan ta kontakt med legen din igjen hvis du føler at du trengte mer hjelp enn han ga deg. Hvis du ikke orker selv, så kanskje faren din kan hjelpe deg igjen.

Lykke til!

Har ikke noe svar sånn sett til deg, på det du lurer på....men det gjelder det at du synest det var så rart at du fikk medisin den aller første timen.

Slik var det med meg også. Rådgiver på skolen var med meg til legen (siden jeg ikke turte gå dit alene). Spurte om jeg kunne få AD. men han var litt usikker. Men jeg spurte flere ganger, og til slutt fikk jeg. Jeg trodde det ville ta laaaang tid jeg også, dersom jeg skulle få tabletter, men det gjorde det altså ikke.

Han har sagt i ettertid at han ga meg dem fordi jeg hadde sittet der og nektet å gå. Hmzz...vet ikke jeg, men tror ikke det var sånn. Uansett....I dont care.

Slutta med legen min i sommer, og var hos en ny lege (en turnus-lege) i august. Spurte om jeg kunne prøve noe noe AD. (da jeg ikke likte de jeg gikk på fra før, og dermed hadde sluttet med dem). Fikk ny medisin (ny sort). Har gått på denne i litt over en måned nå, og synes det har blitt bedre. Er ikke særlig deprimert lenger. Men det kan jo seøvføleglig være andre grunner til at jeg ikke er det.

Håper den medisinen du fikk virker på deg, sånn du får det bedre.

Lykke til videre med behandligen.

PS! Skulle ønske jeg var like tøff som deg, og hadde klart å sagt til foreldra mine hvordan jeg har det. Men de vet jo egentlig at jeg gå på medisin og til psyk. poliklinikk, så de vet jo heldigvis litt da. Men mer enn det vet de ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71813-s%C3%A5-fort-gikk-det/#findComment-350298
Del på andre sider

Heisann

Noen medisiner finnes både som miksturer og tabletter.

Du kan helt sikkert stole på legen når det gjelder doseringen.

En annen ting som jeg reagerer på er at legen tilbyr deg antidepressiva. etter en 15.min. konsultasjon.

-Synes det er alvorlig.Du er sikkert ung, og har derfor stor mulighet til å bli "frisk".

Det er så veldig lett å komme inn i en ond sirkel med medisiner.Du føler deg bra og glemmer å bearbeide problemet selv.

Du virker som et reflektert menneske, så jeg synes du skal tenke nøye gjennom dine problemer og evt.utløsende årsaker.Dersom du føler at du kan snakke med foreldrene dine er det bra.

Depresjoner krever tid- mye tid.Ikke gi opp så lett.

Prøv for all del å få bukt med dem på egen hånd. Helst uten medikamenter.

Snakk med en dyktig psykolog.

En lege har ikke allverdens kunnskaper på de områder.

Med vennlig hilsen

Cathrine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71813-s%C3%A5-fort-gikk-det/#findComment-350676
Del på andre sider

Jeg går på Zoloft selv. Bruksanvisningen kan kanskje være litt forvirrende. Men det finnes både i mikstur og i tabletter. Det der som du kopierte fra bruksanvisningen skal du ikke bry deg om, for det gjelder om du hadde fått miksturen. Du har fått tablettene, og de har en delestrek på midten, så du bare deler de ved hjelp av fingrene.

Noen leger er litt vel overivrige etter å gi bort medisiner, det er jeg enig med deg i. Jeg var riktignok inne i ca 40 minutter hos en lege før jeg fikk resept;) Jeg sa jeg hadde gått til psykolog lenge, og tenkte at de to sikkert skulle prate litt sammen, men slik var det altså ikke. Og når ikke alt var bra etter en måned, da var det doseøkning med en gang. Men som i dag, når jeg _vil_ øke dosen, nei, da er ikke hun enig. For da skal vi avvente å se. Det er ikke alltid så lett å bli klok på dem;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71813-s%C3%A5-fort-gikk-det/#findComment-351240
Del på andre sider

Har ingen kommentarer til medisiner. Kan for lite om det.

Du skriver:

"Det var ikke slik jeg trodde det skulle bli. Jeg så for meg at jeg skulle til legen jevnlig kanskje en gang i uken for å snakke om problemene. Finne ut løsninger på problemene mine og unngå rutiner som kanskje får meg i depresjon, etc, etc. Det føltes litt tomt. Er dette en normal prosedyre?"

Det du beskriver her er hva en psykolog gjør, evt. psykiater. En allmenlege har bare kapasitet og kunnskaper til å surfe litt på overflaten om jeg får bruke det uttrykket.

En dyktig allmenlege vil henvise videre det som trengs, både somatisk og psykisk. Dyktige fagfolk av alle kategorier kjenner sin begrensning.

Bruk måneden til neste time til å tenke litt over hva du vil gjøre videre, om du evt. ønsker henvisning til psykolog.

Føler du at det er for lenge å vente en hel mnd. kan du få en ny time tidligere. Om du føler at bare ingen ting stemmer, få en ny time snart. Synes du det er lettere å skrive ned ting kan du gjøre det.

Når man begynner å snakke om ting man har holdt for seg selv lenge, kan man trenge litt tid til å bearbeide den nye situasjonen.

Lykke til & god bedring!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71813-s%C3%A5-fort-gikk-det/#findComment-351852
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...