Gå til innhold

Til Jorunn eller Laila


Gjest Luiza

Anbefalte innlegg

Hei,

Takk for støtte som dere gir til oss her på DOL.

Etter ditt svar til meg som gjald helbredelse,

har jeg bestemt meg å prøve å bli bedre etter 8 år

med anoreksien...

Det er veldig skummelt, jeg har ofte mareritt av å være på sykehuset igjen, og jeg har nå BMI13, burde hadde vært innlagt igjen lenge siden...

men jeg var der siste sommer! Vil ikke nå odelegger alt, nå at jeg går på høgskole som jeg ville, nå som jeg vet hva jeg vil for meg som karriera til fremtiden.

kan ikke skuffe alle igjen. samtidig må jeg prøve bli frisk for min del ikke for de andre del.

har så mange planer til meg for frentidem, det er så ekkelt alt som anoreksien hindrer meg til å oppnå!

Så nå har jeg lyst til å samarbeider med mine behandler og de skal ikke legge meg inn. Nå prøver jeg å spise regelmessig og vil bli sterkere fysisk, fordi som jeg har nå, er jeg helt handikappet! Greier ikke å jobbe, aner ikke hvordan jeg fulfore skole osv..

legen min ville at jeg prøvde zyprexa, i stedefor trilafon (går på zoloft også) men jeg er redde av å legger på meg, og det er en vanlig bivirkning av denne medisinen. Har andre muligheter? Har hørt om seroquel og remerdan (husker ikke navn helt). gir disse vekt økning også? Det virker som alle antipsykotika på marked gir vektøkning!

Jeg er ikke klar ennå til noe rask vektøkning. For nå vil jeg bare prøve å spise noelund regelmessig.

Det er vanskelig å spise....

Noen gang får jeg panikk at jeg skal bli lagt inn så tvung jeg meg mat, med tanke av å bli bedre, men det funker ikke, derimot, vannligvis blir jeg veldig deprimert, og kommer de stemer i hode mitt som sier at jeg er en taper og en gris, at jeg burde ikke ha spist...

Vil hjelp og skal ta imot denne hjelp som jeg får nå.

Håper at jeg bli bedre snart :D

Takk igjen for støtte, dere aner ikke hvor viktig dere har blitt i våres liv...

hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Luzia! Takk for din tilbakemelding. Det er hyggelig for oss å høre når vi kan være til hjelp. Vi som jobber innen dette faget vet hvor viktig det er for mange som sliter med sin spiseforstyrrelse å få råd og veiledning- og fremforalt støtte og oppmuntring. Du sier også noe viktig i ditt innlegg i dag- prøve å bli frisk for din egen del ! Når det gjelder antipsykotiske medikamenter kan de fleste føre til vektøkning på sikt, men det er likevel ikke alle som opplever dette. Det vil alltid være individuelle reaksjoner, så det er ikke sikkert at du vil få en vektøkning av å gå på disse medisinene. Du nevner to medikamenter, men jeg kan ikke helt tenke meg hvilke du mener dessverre. Jeg vil råde deg til å følge din behandlers råd i henhold til medisinering, men det er viktig at du selv også føler at det er riktig å stå opå medisiner. For mange kan det være en fin støtte i perioder av sykdommen. Lykke til videre!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Luzia! Takk for din tilbakemelding. Det er hyggelig for oss å høre når vi kan være til hjelp. Vi som jobber innen dette faget vet hvor viktig det er for mange som sliter med sin spiseforstyrrelse å få råd og veiledning- og fremforalt støtte og oppmuntring. Du sier også noe viktig i ditt innlegg i dag- prøve å bli frisk for din egen del ! Når det gjelder antipsykotiske medikamenter kan de fleste føre til vektøkning på sikt, men det er likevel ikke alle som opplever dette. Det vil alltid være individuelle reaksjoner, så det er ikke sikkert at du vil få en vektøkning av å gå på disse medisinene. Du nevner to medikamenter, men jeg kan ikke helt tenke meg hvilke du mener dessverre. Jeg vil råde deg til å følge din behandlers råd i henhold til medisinering, men det er viktig at du selv også føler at det er riktig å stå opå medisiner. For mange kan det være en fin støtte i perioder av sykdommen. Lykke til videre!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Navn på medisiner er: Zyprexa, Risperdal og Seroquel. De er antipsikotiske og leger mener at jeg trenger for å bli kvitt stemmer i hode mitt som gjør at jeg føler meg ekkelt etter det lille jeg spiser...

Jeg går på trilafon, men det har ikke hjulpet så veldig, dessuten blir jeg kjempetrøtt :/

Er det sant at alle antipsikotika gir vektøkning?

Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Navn på medisiner er: Zyprexa, Risperdal og Seroquel. De er antipsikotiske og leger mener at jeg trenger for å bli kvitt stemmer i hode mitt som gjør at jeg føler meg ekkelt etter det lille jeg spiser...

Jeg går på trilafon, men det har ikke hjulpet så veldig, dessuten blir jeg kjempetrøtt :/

Er det sant at alle antipsikotika gir vektøkning?

Vennlig hilsen,

Kjære Luzia! Zyprexa er kjent for relativt ofte å gi vektøkning, mens ved bruk av Risperdal forekommer ikke vektøkning fult så hyppig. De fleste antipsykotika gir tretthet, spesielt ved oppstart og høy dosering. Noen opplever såkalte psykotiske vrangforestillinger i forhold til egen kropp, vekt og mat og vurderes til å kunne ha nytte av antipsykotisk medisinering. Jeg vil råde deg til å ta dette opp med din faste lege, da de fleste antipsykotiske medikamenter også kan gi tildels andre alvorlige bivirkninger ved bruk over lang tid. Enkelte har hatt nytte av antidepressiva, men din lege kjenner deg bedre og har derfor bedre forutsetning for å vurdere hva som er til beste for deg!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...