Gå til innhold

cipramil = fly

Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Etter samlivsbrudd for 3/4 år siden fikk jeg utskrevet cipramil for å komme meg igjennom krisen. Jeg har nå sluttet og synes jeg kan sammenligne bruken av preparatet med å fly. Oppstigingen (les opptrappingen) var noe turbulent, dvs. hjertebank, søvnforstyrrelser, svettetokter etc. Vel oppe i flyhøyde (etter ca 14 dager) ble alt flatet ut og alt gikk glatt framover. Ingen store følelsesutbrudd, jevn og fin marsfart. Nedstigingen (les nedtrappingen) var igjen litt turbulent på samme måte som oppstigingen, men nå er jeg godt forplantet med begge bena på jorden igjen. Og det går faktisk ganske fint. Jeg grudde veldig til den nedtrappingen, men det har ikke blitt så ille som jeg fryktet. Ikke verst. Kan godt anbefales til andre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71996-cipramil-fly/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ripskoker'n

Merkelig verden vi lever i!

Nå skal vi alle som opplever sorg og problemer som samlivsbrudd, dødsfall og andre kriser umiddelbart ha SSRI.

Ville det ikke være sunnere å komme seg GJENNOM det på en naturlig og sunn måte da. Prøve LITT ihvertfall før en tok piller.

De legene er blitt helt skrullete når det gjelder medisinbruk!

Det er NORMALT å ha problemer ved livskriser. Det er IKKE normal å dempe reaksjonen med piller.

Så det så!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71996-cipramil-fly/#findComment-351424
Del på andre sider

Merkelig verden vi lever i!

Nå skal vi alle som opplever sorg og problemer som samlivsbrudd, dødsfall og andre kriser umiddelbart ha SSRI.

Ville det ikke være sunnere å komme seg GJENNOM det på en naturlig og sunn måte da. Prøve LITT ihvertfall før en tok piller.

De legene er blitt helt skrullete når det gjelder medisinbruk!

Det er NORMALT å ha problemer ved livskriser. Det er IKKE normal å dempe reaksjonen med piller.

Så det så!

Kunne ikke sagt det bedre selv...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71996-cipramil-fly/#findComment-351434
Del på andre sider

"I ditt ansikts sved skal du ete ditt brød."

Hvorfor ha det godt og forbli frisk når en har muligheten til å ha det vondt - lenge?

du er nå morsom også...

hvor kommer alle gullkorna fra..??

( jeg skal forresten skrive et kåseri om gullkorn... for moro skyld..)

:))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71996-cipramil-fly/#findComment-351988
Del på andre sider

Hvorfor ha det godt og forbli frisk når en har muligheten til å ha det vondt - lenge?

Jammen, du... En periode på SSRI vil jo bare dempe symptomene, for tragedien man er deprimert for vil jo like fullt være der.

Er det ikke bra å reagere og få ut følelsene i stedet for å dempe dem, når det er naturlig å reagere?

Når du da slutter på pillene, skal du først da få lov til å reagere naturlig?? For reaksjonen vil komme. Det gjør den om en dag, eller 20 år, men den kommer uavhengig av om man tok medisiner under krisen.

Poenget mitt er at man skal ikke dysse ned sine virkelige følelser, fordi det er godt å bli ferdig med en ting og komme seg videre i livet. Det gjør man ikke, dersom man blir proppet med "lykkepiller" for å glemme at man er lei seg.

Hvis du mener det på en annen måte, synes jeg du burde skrive at "i tillegg bør den enkeltes behov for samtaleterapi vurderes". For det er kun ved å snakke om ting, som hjelper en å nyansere et evt. traume.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71996-cipramil-fly/#findComment-352142
Del på andre sider

Annonse

NHD, nå begynner jeg virkleig å lure på deg!

MENER du virkelig at hvis du har det vonds SÅ LENGE (ironisk) som 3/4 år etter at du har mistet noen du er glad i, så vil du anbefale å begynne på SSRI. Det er NORMALT å sørge da for faen!

Vil du vi alle skal bli en nasjon av pille spisende roboter?

Får håpe jeg har misforstått det! Virkelig! Det var en skremmende uttalelse fra en psykiater.

Det går faktisk an å sørge i ett år eller to og så er det over. Har du ikke hørt om det? Slik har menneskene fungert til alle tider. Men nå har vi pilla, så PUTT den inn jo før jo bedre.

SSRI legger lokk på sorgen bare. Jeg har prøvd så jeg vet det. Begynte først å sørge og få det ut etter at jeg sluttet på SSRI.

Skam deg! (Vet du ikke gjør det, du er hellig overbevist om at DU har rett. Kolleger og alle andre som mener noe annet er bare noen tullinger du kan latterliggjøre.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71996-cipramil-fly/#findComment-352415
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

du er nå morsom også...

hvor kommer alle gullkorna fra..??

( jeg skal forresten skrive et kåseri om gullkorn... for moro skyld..)

:))

Jeg ventet ikke så mange reaksjoner. Kanskje led jeg ikke av noen tung depresjon, jeg var ihvertfall så langt nede at jeg ble delvis sykemeldt og mistet matlysten. En evt. depresjon om 20 år får jeg ta opp når den tid kommer. Jeg har det nå bra uten medisiner, har vært tablettfri noen uker, men er taknemlig for at tablettene hjalp meg når det behøvdes. De virket på meg, det er ikke dermed sagt at det virker på alle andre. Slapp derfor langvarig sykemelding som ville ha kostet både meg og samfunnet adskillig mere. Hvorfor skal en plage både seg selv og omgivelsene unødig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71996-cipramil-fly/#findComment-352630
Del på andre sider

Gjest min tur nå

Jeg ventet ikke så mange reaksjoner. Kanskje led jeg ikke av noen tung depresjon, jeg var ihvertfall så langt nede at jeg ble delvis sykemeldt og mistet matlysten. En evt. depresjon om 20 år får jeg ta opp når den tid kommer. Jeg har det nå bra uten medisiner, har vært tablettfri noen uker, men er taknemlig for at tablettene hjalp meg når det behøvdes. De virket på meg, det er ikke dermed sagt at det virker på alle andre. Slapp derfor langvarig sykemelding som ville ha kostet både meg og samfunnet adskillig mere. Hvorfor skal en plage både seg selv og omgivelsene unødig.

Det er en del riktig i det du sier. men det er at tankekors at det er ønskelig i vår moderne verden at vi ikke skal ha så mye følelser. De er liksom så iveien. Det er ikke effektivt å sørge. Og så forstyrrer vi dem rundt oss.

Det er mye enklere å ta ei pille som tar bort smerten.

Men hvordan skal vi kunne utvikle oss som mennesker og lære noe om livet når vi nekter oss muligheten til å kjenne på de følelsene som kommer til oss.

Det er en tid for alt. En tid for å jobbe og en tid for ettertanke og stillhet. Men det er fyord i vårt samfunn.

Effektivitet foran alt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71996-cipramil-fly/#findComment-353288
Del på andre sider

Det er en del riktig i det du sier. men det er at tankekors at det er ønskelig i vår moderne verden at vi ikke skal ha så mye følelser. De er liksom så iveien. Det er ikke effektivt å sørge. Og så forstyrrer vi dem rundt oss.

Det er mye enklere å ta ei pille som tar bort smerten.

Men hvordan skal vi kunne utvikle oss som mennesker og lære noe om livet når vi nekter oss muligheten til å kjenne på de følelsene som kommer til oss.

Det er en tid for alt. En tid for å jobbe og en tid for ettertanke og stillhet. Men det er fyord i vårt samfunn.

Effektivitet foran alt.

en ting er en "normal" sorgreaksjon, en annen ting er når en faktisk utvikler en klinisk depresjon eller patologisk sorg. ingen burde tvinge noen til å innta medisiner pga en sorgreaksjon, men når noen som trenger den hjelpen og medisinen får den, trenger ikke uvitende kritisere. hadde en bipolar lidelse eller en psykose brutt ut pga en krise, hadde dere ikke kritisert bruk av medisin. men andre problemer kan også bryte ut, som angst eller klinisk depresjon eller annet, og da ofte ved personer som hadde problemer eller en sårbarhet på forhånd. disse kan også få hjelp av medisiner. dette trenger ikke bety at en skal "medisinere vekk" alle følelser og ups and downs her i samfunnet...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71996-cipramil-fly/#findComment-353311
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...