Gå til innhold

Høstdepresjoner

Anbefalte innlegg

journaliststudent

Hei

Jeg er journaliststudent. I den forbindelse har klassen fått i oppg. å lage et magasin med mennesket som tema. Jeg kunne godt tenke meg å skrive en artikkel om høstdepresjoner. Håper du kan svare på noen spørsmål? På forhånd takk. (dette skal ikke gis ut)

- Først av alt; vet man noe om hva dette fenomenet egentlig skyldes?

- Hvem er "utsatt" for dette?

- Blir mange deprimerte på denne årstiden?

- Er menn og kvinner like utsatt?

- Finns det behandling som går bare på dette.

- Øker selvmordstallene om høsten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72147-h%C3%B8stdepresjoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er et typisk journalistspørsmål. vert eneste år er det journalister som ringer for å spørre om høst-, jule-, vinter-, og påskedepresjoner.

Det som skrives i den linken du har fått av thinkerbell, er ikke den vanlige oppfatning av saken.

Store epidemiologiske studier som f.eks. HUNT (verdens største), har vist kun marginale forskjeller i depresjon etter årstid.

www.hunt.folkehelsa.no

Vi ser ingen variasjon i henvisninger eller selvmordstall etter årstid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72147-h%C3%B8stdepresjoner/#findComment-353452
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...