Gå til innhold

Zoloft, når virker det?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært hos fastlegen min og fått Zoloft mot tvangslidelser. Har begynt med 25 mg i dag, og skal ta det i 7-10 dager, så skal jeg gå op til 50 mg.Jeg har fått 50 tabletter, så da skal jeg da ikke gå opp på over 2 mnd. Er dette riktig? Jeg lest på internett at de fleste går opp til 100 mg etter ca en uke.

Det jeg lurer på er når begynner disse å virke, og hvordan virker de? Hjelper de meg bare til å tørre å ikke gjøre tvangshandlinger, eller hva er virkningen?

Er det noen tall som viser hvor ofte de "virker"? Legen min sa at de fungerete i 50-60 % av alle tilfeller.

Setter pris på alle svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72487-zoloft-n%C3%A5r-virker-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å si akkurat når du kjenner virkningen av zoloft tror jeg. Jeg husker iallefall ikke akkurat når jeg kjente den begynt å virke.

JEg tok zoloft mot depresjon, og begynt også på 25 mg pr dag i en liten uke, for så å gå opp til 50 mg pr dag.

Dette var den dosen jeg i utgangpunktet skulle stå på, men den kunne trappes opp til 200 mg. pr dag dersom dette var nødvendig.

Jeg håper for din skyld at legen din følger deg opp bedre enn hva min gjorde. Jeg hadde en telefonsamtale med ham etter at jeg begynte å ta zoloften, og etter det har jeg ikke hatt kontakt med ham i det hele tatt.

Etter en stund følte jeg behovet for å gå opp i dose var til stede, og trappet opp dosen på egen hånd. Jeg gikk da opp til 100mg.pr dag.

Det gikk en stund og jeg syntes ikke zoloften virket i det hele tatt, og kuttet rett av. Fra 100 mg til ingen ting.

Det anbefales ikke! Slettes ikke. Før du gjør noe på egen hånd må du heller oppsøke legen, både når det gjelder opptrapping og nedtrapping.

Vet ikke om dette gjorde tingenes tilstand noe klarere for deg, men det var nå et forsøk ; -)

Gjennomsnittsdosen for Zoloft mot depresjon er 70-80 mg. Ved behandling av OCD (tvangslidelse) er ofte dosen det dobbelte av det en bruker ved depresjon.

Jeg er redd du ikke kan forvente mer en sparsom effekt på 50 mg.

Om jeg skulle behandlet en OCD-pasient med Zoloft, Ville jeg øket i løpet av 2-3 ukwe til 100 mg. Deretter ville jeg sett det an i 3-4 uker før jeg evt økte videre.

Etter at du når måldosen (som godt kan være 200 mg), kan det ta 8-12 uker før full effekt er inntrådt.

Jeg håper legen vil følge deg med kontroller hver annen uke i det minste de første 12 ukene.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Gjennomsnittsdosen for Zoloft mot depresjon er 70-80 mg. Ved behandling av OCD (tvangslidelse) er ofte dosen det dobbelte av det en bruker ved depresjon.

Om jeg skulle behandlet en OCD-pasient med Zoloft, Ville jeg øket i løpet av 2-3 ukwe til 100 mg. Deretter ville jeg sett det an i 3-4 uker før jeg evt økte videre.

Etter at du når måldosen (som godt kan være 200 mg), kan det ta 8-12 uker før full effekt er inntrådt.

Jeg håper legen vil følge deg med kontroller hver annen uke i det minste de første 12 ukene.

OBS. Det forrige innlegget skulle ha en annen underskrift.

Jeg skal til legen igjen om litt under 3 uker. Kan jeg da be han om å øke til 100 mg hvis jeg ikke føler noen særlig effekt?

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg skal til legen igjen om litt under 3 uker. Kan jeg da be han om å øke til 100 mg eller mer hvis jeg ikke føler noen særlig effekt?

Jeg synes det er rimelig å øke til 100 mg ved behandling av OCD.

Forøvrig er de 50-60% som legen angir korrekt.

Av de som det ikke virker på (nonresponderne), vil cirka halvparten få effekt om en legger til Risperdal 2-4 mg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...