Gå til innhold

schizoaffektiv NHD

Anbefalte innlegg

Gjest mia-veronica

Kan NHD si litt om behandling og prognoser ift. denne diagnosen? Kan Lamictal være et bedre alternativ når det er depresjonene som er hovedproblemet?

Har fått denne diagnosen, som svinger med noen mnd mellom depresjoner/hypomani. Har hatt det slik noen år nå, deprimert 2 mnd, hypoman 2 mnd, deprimert igjen noen mnd osv. I tillegg hallusinerer jeg, mest når jeg er dypt deprimert, blir psykotisk en kort periode (noen dager) og veldig suicidal.

Hva kalles det når man svinger slik hele tiden, er dette rapid cykling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72544-schizoaffektiv-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Schizoaffektiv lidelse kan deles i schizodepressiv (kun nedoversvingninger) og schizobipolar (både oppover og nedover). Du beskriver å ha den siste.

Forskjellen fra vanlig bipolar er at det også forekommer psykotiske symptomer utenom de affektive episodene. Prognosen er vanligvis noe dårligere enn ved bipolar lidelse.

Jeg antar at du går fast på både et antipsykotisk medikament og en stemningsstabilisator (MS).

Med dine symptomer (alvorlige depresjoner og hypomanier), vil Lamictal være et svært fornuftig valg av MS.

Dersom en har 4 eller flere affektive episoder(depr eller hypomanier) i løpet av et år, kalles det rapid cycling (RC) slik du korrekt nevner. Ved RC er Lamictal eller Orfiril førstevalgsmedisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72544-schizoaffektiv-nhd/#findComment-357120
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...