Gå til innhold

bekymret venn


venn

Anbefalte innlegg

Heisan! Jeg har ei venninne som virkelig sliter om dagen. Hun har bulimi. Nå har det hele stått på i 1 1/2 år med oppkast, og kiloene er merkbare. Hun er ikke på den kritiske grensen på noe rundt 30 kg, men ikke langt i fra. Vennen er ressurssterk jente som virker utad å ha det veldig bra. Hun har en høy selvkontroll. Hun sender motsatte signaler om sin oppfattelse av sin situasjon.Sier hun selv skjønner hun har et problem, men skyver dem til side og forteller ingen om det. Jeg og ei annen venninne har snakket om dette mye, og vi har forstått at vennen vår trenger profesjonell hjelp. Problemet har bygd seg opp i flere år, og det ligger dypt. Jeg lurer egentlig på hvor vi skal henvende oss og hvor enkelt det er å få samtaler hos en psykiater eller psykolog. Har du noen tips, så er vi kjempe glad for det. Jeg er virkelig bekymret for vår venninne.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære venn.....

Jeg kunne vært vennen din. Sender ut alle disse signalene om at alt går så bra, jeg har fått tilbake kontrollen.... Klarer ikke å snakke om problemene mine, i hvert fall ikke om hvor ille det egentlig er...

Dere kan jo prøve å snakke med henne, eller skrive et brev eller noen sånnt. Jeg har mange venner som ikke tør å spørre, de er redde. Jeg har skremt dem så mange ganger :/

Hm, snakk med helsesøster på skolen. Hun har jo erfaringer med sånnt, kanskje hun kan hjelpe... Kanskje dere klarer å overtale veninna deres til å gå for å snakke med henne.

Går dere på videregående så er det jo ofte noen fra PP-tjenesten på skolen en gang i uken. De har jo psykologer det går ann å få snakke med. Gratis. Det er PPT i alle komuner, tror jeg.

LYKKE TIL. Ikke slutt å bry dere :)

stoooooor klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

Kjære venn.....

Jeg kunne vært vennen din. Sender ut alle disse signalene om at alt går så bra, jeg har fått tilbake kontrollen.... Klarer ikke å snakke om problemene mine, i hvert fall ikke om hvor ille det egentlig er...

Dere kan jo prøve å snakke med henne, eller skrive et brev eller noen sånnt. Jeg har mange venner som ikke tør å spørre, de er redde. Jeg har skremt dem så mange ganger :/

Hm, snakk med helsesøster på skolen. Hun har jo erfaringer med sånnt, kanskje hun kan hjelpe... Kanskje dere klarer å overtale veninna deres til å gå for å snakke med henne.

Går dere på videregående så er det jo ofte noen fra PP-tjenesten på skolen en gang i uken. De har jo psykologer det går ann å få snakke med. Gratis. Det er PPT i alle komuner, tror jeg.

LYKKE TIL. Ikke slutt å bry dere :)

stoooooor klem fra

KJære Nedia

Flott innlegg!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jorunn Sundgot-Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...