Gå til innhold

Narcissistisk personlighetsforstyrrelse, noen som har litt info.?

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på om noen vet noe om hyppigheten av denne personlighetsforstyrrelsen? Hvor nært beslektet er den egentlig med f.eks borderline eller antisosial personlighetsforstyrrelse? Hva kan sies om dagligliv, forholdet til andre osv. Hvordan opplever personen selv tilstanden, er alt bare herlig for en selv, men mest til bry for omverdenen som ved antisosial personlighetsforstyrrelse? Eller går ting opp og ned som ved borderline og bipolare lidelser..?

Håper noen har informasjon om denne personlighetsforstyrrelsen. Jeg finner veldig lite utfyllende både i fagbøker og på nettet om denne tilstanden.

Fortsetter under...

Her er et utvalg, du får sile ut det som er brukbart.

http://www.google.com/search?hl=no&ie=ISO-8859-1&q=narcissism&lr=

Takk for den :)

Det er bare det at det som finnes stort sett dreier seg om symptomer, kategorisering osv. Veldig lite om hvordan det oppleves å ha denne personlighetsforstyrrelsen, og hvordan det er å ha en slik i omgangskretsen, osv.

Kan ikke helt tro at den er mer sjelden enn f.eks borderline.. Men det virker sånn ut i fra materialet som finnes om den. Jaja, jeg får bare lese og søke mer. :)

Annonse

Det er bare det at det som finnes stort sett dreier seg om symptomer, kategorisering osv. Veldig lite om hvordan det oppleves å ha denne personlighetsforstyrrelsen, og hvordan det er å ha en slik i omgangskretsen, osv.

Kan ikke helt tro at den er mer sjelden enn f.eks borderline.. Men det virker sånn ut i fra materialet som finnes om den. Jaja, jeg får bare lese og søke mer. :)

De som har denne forstyrrelsen oppfatter det vanligvis ikke som noe avvikende. Da kan det bli vanskelig å finne litteratur som fokuserer på "pasientens" egne opplevelser.

Informasjon om hvordan omgivelsene reagerer på disse menneskene _burde_ være enklere å finne.

Tok et søk på amazon, og fikk opp dette:

http://www.amazon.com/exec/obidos/search-handle-form/ref=br_ss_/104-4293576-1869533

Festa meg ved denne:

Trapped in the Mirror: Adult Children of Narcissists in Their Struggle for Self

Har du lest Alv Dahls "Sjarmør og tyrann?" Egentlig om psykopater, men mye bra om narcissister også, og fra din vinkling. Anbefales.

De som har denne forstyrrelsen oppfatter det vanligvis ikke som noe avvikende. Da kan det bli vanskelig å finne litteratur som fokuserer på "pasientens" egne opplevelser.

Informasjon om hvordan omgivelsene reagerer på disse menneskene _burde_ være enklere å finne.

Tok et søk på amazon, og fikk opp dette:

http://www.amazon.com/exec/obidos/search-handle-form/ref=br_ss_/104-4293576-1869533

Festa meg ved denne:

Trapped in the Mirror: Adult Children of Narcissists in Their Struggle for Self

Den så interessant ut, ja. Skal se nærmere på den.

Ja, det er vel for det meste udiagnoserte narsissister som går omkring, så det er vel vanskelig å si noe om hyppigheter f.eks, og hvordan de selv opplever dette.

Jeg holder på med "noe" innen personlighet skjønner du, og derfra henger min interesse for akkurat denne lidelsen sammen med Big Five, hvis du kjenner til den teorien :)

Den så interessant ut, ja. Skal se nærmere på den.

Ja, det er vel for det meste udiagnoserte narsissister som går omkring, så det er vel vanskelig å si noe om hyppigheter f.eks, og hvordan de selv opplever dette.

Jeg holder på med "noe" innen personlighet skjønner du, og derfra henger min interesse for akkurat denne lidelsen sammen med Big Five, hvis du kjenner til den teorien :)

Det demrer noe om de fem dimensjonene i personligheten?

Hmm..er jeg på tynn is? ;-)

Det demrer noe om de fem dimensjonene i personligheten?

Hmm..er jeg på tynn is? ;-)

Riktig:)

Lav skåre på agreeableness (medmenneskelighet) er knyttet til NPD. Det er selvsagt snakk om grader, da Big Five ikke har noe med patologi å gjøre. Men personlighetsforstyrrelsene har jo også med mennesketyper å gjøre..

Nedslående lesing forresten, spesielt fra han som selv er narsissist. Det finnes ikke kjent behandling, f.eks. Interessant og skummelt! Det går nok mange narsissister omkring forkledd som psykopater av omverdenen.

http://www.healthyplace.com/communities/personality_disorders/narcissism/about_me.html

Annonse

eg har ei veninne som muligens kan ha denne diagnosen, og ho er muligens klar over det sjølv. mail meg evt på [email protected] om det er interessant.

Tusen takk, tar vare på mailadr. din, men må straks logge av nå. Mulig jeg skriver senere, men jeg har funnet mye nå ved hjelp av alle dere :)

Tusen takk!

Riktig:)

Lav skåre på agreeableness (medmenneskelighet) er knyttet til NPD. Det er selvsagt snakk om grader, da Big Five ikke har noe med patologi å gjøre. Men personlighetsforstyrrelsene har jo også med mennesketyper å gjøre..

Nedslående lesing forresten, spesielt fra han som selv er narsissist. Det finnes ikke kjent behandling, f.eks. Interessant og skummelt! Det går nok mange narsissister omkring forkledd som psykopater av omverdenen.

http://www.healthyplace.com/communities/personality_disorders/narcissism/about_me.html

Takk for linken, den er lagra.

:-)

Tusen takk, tar vare på mailadr. din, men må straks logge av nå. Mulig jeg skriver senere, men jeg har funnet mye nå ved hjelp av alle dere :)

Tusen takk!

mail meg gjerne uansett, du virker som ei innsiktsfull dame, og sånne liker eg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...