Gå til innhold

Blir man frisk noen gang da?


Gjest Banana

Anbefalte innlegg

Ser flere innlegg her som snakker om at de har blitt friske etter spiseforstyrrelser...

Selv har jeg hatt dette i større eller mindre grad godt over 10 år og jeg kan ikke tenke meg at jeg noen gang kommer til å bli "frisk". Jeg har lært å leve med det, og har for det meste gode perioder nå. Det krever utrolig mye å kontrollere seg selv og ikke la seg friste til å ramle utpå igjen.

Er ikke spiseforstyrrelser omtrent som alkoholisme? Går det an å bli HELT frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hej Banana.

Jeg synes det er forkert at sammenligne spiseforstyrrelser med alkoholisme, for man kan jo godt leve et liv uden alkohol - men man kan ikke leve uden mad. I vejen mod at komme ud af sf er man derfor nødt til at forholde sig til maden, og hvordan man skaber et fornuftigt forhold til den.

Jeg har selv haft sf i 14 år, og er stadig ikke kommet ud af det. Jeg prøver at kæmpe, men er meget træt af det. Jeg er bange for, at jeg aldrig bliver rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

KJære Banana

Ja, mange blir friske. Mange som har vært syke i mange år har problemer med riktig å vite om de er friske når noen spør dem. Det er flere grunner til det. Det er det samme med behandlere- det er ulike oppfattninger om hva som skal til for at en skal si at en som har hatt en spiseforstyrrelse er frisk. På ditt spørsmål om en virkelig kan bli helt frisk vil jeg svare ja, men jeg tror det er svært avhengig av årsaksforhold og hvilken hjelp den spiseforstyrrede får.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jorunn Sundgot-Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJære Banana

Ja, mange blir friske. Mange som har vært syke i mange år har problemer med riktig å vite om de er friske når noen spør dem. Det er flere grunner til det. Det er det samme med behandlere- det er ulike oppfattninger om hva som skal til for at en skal si at en som har hatt en spiseforstyrrelse er frisk. På ditt spørsmål om en virkelig kan bli helt frisk vil jeg svare ja, men jeg tror det er svært avhengig av årsaksforhold og hvilken hjelp den spiseforstyrrede får.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jorunn Sundgot-Borgen

Heisann!

Jeg hadde anoreksia i 2år (var sykelig tynn) og hadde deretter en form for bulimi i et år. Men allikevel så er jeg frisk i dag. Ja faktisk!! Jeg er et levende bevis på at det går ann.

Du må bare ha viljestyrke til å komme ut av det. Sf handler jo om at noe er psykiskt galt. Klarer du å komme over tankene som fikk deg til å få sf og du slutter å basere livet på tanker om mat så går det fint. Jeg vet at det ikke er lett å komme ut av det, selv om det er lett for andre å si, men når man har vilje til ikke å spise for å slanke seg så klarer man også å gå motsatte vei.

Jeg fikk ikke noe hjelp, bare masing fra familie og venner, men klarte å komme ut av det. Hadde jeg ikke begynt å spise igjen når jeg var på mitt verste ved anoreksiaen så hadde jeg ikke levd i dag!!

Lykke til videre. Du kan klare det!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

Heisann!

Jeg hadde anoreksia i 2år (var sykelig tynn) og hadde deretter en form for bulimi i et år. Men allikevel så er jeg frisk i dag. Ja faktisk!! Jeg er et levende bevis på at det går ann.

Du må bare ha viljestyrke til å komme ut av det. Sf handler jo om at noe er psykiskt galt. Klarer du å komme over tankene som fikk deg til å få sf og du slutter å basere livet på tanker om mat så går det fint. Jeg vet at det ikke er lett å komme ut av det, selv om det er lett for andre å si, men når man har vilje til ikke å spise for å slanke seg så klarer man også å gå motsatte vei.

Jeg fikk ikke noe hjelp, bare masing fra familie og venner, men klarte å komme ut av det. Hadde jeg ikke begynt å spise igjen når jeg var på mitt verste ved anoreksiaen så hadde jeg ikke levd i dag!!

Lykke til videre. Du kan klare det!

Klem

KJære freak

Det er veldig positivt når dere kan formidle gode opplevelser til hverandre. Flott og lykke til videre!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jorunn Sundgot-Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...