Gå til innhold

Forhastet legebeslutning?NHD


Gjest kristina19

Anbefalte innlegg

Gjest kristina19

Hei! Jeg er en jente på 19 år som har slitt litt med livet i det siste. For noen dager siden var jeg hos legen, tenkte å be om sykemelding i to dager for å få fred til å tenke litt. Men etter å ha vært der inne og snakket med han i vel en time (i tillegg til en generell fysisk sjekk) konkluderte han med at jeg var depressiv (brukte et eller annet fancy ord som visstnok betydde "depressjon som kommer innenfra"), og skrev ut en resept på antidepressiva. En mengde som skulle vare i tre til fire måneder. Var ikke dette litt hastig? Jeg mener, jeg har det tungt, men ikke verre enn at jeg tror jeg med litt tid (som jeg nå har plenty av - han sykemeldte meg i to uker) og ro rundt meg kan komme meg opp igjen ved egen hjelp. Eller er jeg for skeptisk? Er bare redd for avhengighet, personlighetsforandring osv.... Sånn for ordens skyld: har enda ikke bestemt meg for om jeg skal hente resepten eller ikke. I fall jeg bestemmer meg for å hente den, et par praktiske spørsmål til slutt: Tablettene han skrev ut heter Tolvon. Jeg skal begynne med en om dagen i 5 dager, så øke dosen til det dobbelte. Hvordan reagerer disse med alkohol? Eller med allminnelige hodepinetabletter? Hvordan vil JEG reagere på dem?

Setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj han ga deg tolvon, hmmm. Det fancy ordet han brukte tror jeg var endogen depresjon. For det så tror jeg den beste behandlingen er medisiner. Men fikk du en ny time av ham, det virker jo ikke særlig klokt å gi en person piller for 4 mnd hvis ikke personen har brukt dem en stund. Grunnen til at jeg reagerer på tolvonen(bruker 30 mg for å få sove selv), er at du blir ganske trøtt og slapp av den. Nå vet ikke jeg alt om plagene dine, men de fleste fornuftige leger vil ikke gi en person tolvon, før etter å ha prøvd ut andre medisiner. F eks. SSRI preparater(fontex, cipramil osv). Disse er jo ikke sløvende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det virker som om legen har tatt seg god tid til å undersøke deg. Ved en slik undersøkelse kan en ofte fastslå at en pasient har en depresjon. Dermed har jeg ikke sagt at du har det, for det har jeg ikke opplysninger til å uttale meg om.

Du blir verken avhengig eller personlighetsforandret av antidepressiva. Tolvon er en god medisin spesielt om en har søvnvansker som en del av depresjonen.

Når en gir pasienter antidepressiva, synes jeg en skal følge opp med samtaler minst hver annen uke den første tiden.

Generelt er medisiner den beste behandling for depresjon. Den situasjon hvor samtaler sannsynligvis er overlegen medisiner er ved førstegangs milde til moderate depresjoner. Slik jeg leser ditt innlegg, er det kanskje nettopp dette du har. Kan du ta en prat til med legen din?

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAhl har tydeligvis ikke brukt antidepressiva! Den fører også til avhengighet, men ikke så "fysisk" som ved beroligende og sløvende medisiner. Den KAN også gi deg et avflatet følelsesliv på godt og vondt.

Det er trist og se at de negative bivirkninger som ikke sjelden forekommer ved disse medisinene, ikke snakkes høyt om i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...