Gå til innhold

Blander bokmål og dialekt når jeg skriver


Solsikke

Anbefalte innlegg

Noe som fører til at jeg ikke har noe godt skriftspråk. Hvordan skal jeg greie å endre på denne uvanen? Skal jeg tenke annerledes når jeg skriver eller hva gjør jeg? Når jeg i tilegg har mange skrivefeil, blir det ikke videre vakkert når jeg blander dialekt og bokmål.

Et eks. Jeg skulle skrive frivillig her om dagen, men skrev frivelig. Akkurat som jeg sier det.

Noen eksperter der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser det er flere enn deg som sliter med det :-)

Det blir vel stort sett på samme måten som man lærer seg å skrive ord man har skrevet feil lenge, rett.

Tenk på det når du skriver. Jeg har rettet opp mye i det siste, men har fremdeles en god del igjen.

Om det er noen ord som går igjen kan du ha disse i bakhodet når du skriver.

Dersom du hører for deg det du skriver inne i deg mens du skriver, se til at din indre stemme slår over til bokmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å skriv nynorsk, og så nært opp mot dialekta di som mulig - hvis du ikke er god i det fra før, må du lære det helt på nytt, og da skal du se du får et vakkert skriftspråk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å skriv nynorsk, og så nært opp mot dialekta di som mulig - hvis du ikke er god i det fra før, må du lære det helt på nytt, og da skal du se du får et vakkert skriftspråk:)

Har aldri likt nynorsk, så det kan jeg i alle fall ikke skrive :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å tenke deg at det du vil si, ble lest av en eller annen nyhetsoppleser på Dagsrevyen eller en annen sending du pleier å se (siden du vil skrive bokmål, så velg en bokmålsbruker). Eller at en skuespiller du har hørt / sett mange ganger, skulle si replikken.

Det virker sikkert som et teit tips, men det kan faktisk hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på du tar deg god tid på å lese gjennom det du skriver?

Du kan om du vil!!

Laban hadde et godt tips, jeg e rikke så nøye på det på nett, og synes noen ganger det er gøy å skrive blanda, er jeg sint gjør jeg det også...he,he

Men jeg skriver pent og korrekt når jeg skriver brev/søknader osv.

Mulig det blir noe annet for meg,som har levd av å skrive, men brukte rettetasten, og fikk noen rist på hodet under korrekturen. Mest når jeg hadde hastverk og deadline var en time unna....*s*

Eller øv deg hjemme, og gå over med stavkontroll. Så ser du fort de verste fellene du går i.

*klæm*

Kvelden i går endte med en diskusjon...Grrrrr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsøk å tenke deg at det du vil si, ble lest av en eller annen nyhetsoppleser på Dagsrevyen eller en annen sending du pleier å se (siden du vil skrive bokmål, så velg en bokmålsbruker). Eller at en skuespiller du har hørt / sett mange ganger, skulle si replikken.

Det virker sikkert som et teit tips, men det kan faktisk hjelpe.

Hmm jo en god ide, men kan fort bli litt vanskelig:D Spesielt med meg som skal ha alt gjort så fort, hehehe.

Men jeg kommer til å forsøke det tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på du tar deg god tid på å lese gjennom det du skriver?

Du kan om du vil!!

Laban hadde et godt tips, jeg e rikke så nøye på det på nett, og synes noen ganger det er gøy å skrive blanda, er jeg sint gjør jeg det også...he,he

Men jeg skriver pent og korrekt når jeg skriver brev/søknader osv.

Mulig det blir noe annet for meg,som har levd av å skrive, men brukte rettetasten, og fikk noen rist på hodet under korrekturen. Mest når jeg hadde hastverk og deadline var en time unna....*s*

Eller øv deg hjemme, og gå over med stavkontroll. Så ser du fort de verste fellene du går i.

*klæm*

Kvelden i går endte med en diskusjon...Grrrrr

Hei vennen:) Jeg kan nok om jeg bare vil. Men det er dette med tiden da. *ler* Og spesielt her på nett, men måten jeg skriver på gjør at svært mange kjenner meg igjen. Derfor har jeg funnet ut at jeg skal forsøke å skjerpe meg. Så du den? Forsøke, hehe.

Søknadene mine var det heller ikke mye å si på tror jeg. Og jeg hadde ikke mange feil, når jeg retta med stavekontrollen.

Og/å sliter jeg med. Så har jeg mange ord med æ i, hvor jeg egentlig er usikker på om det faktisk skal være æ. Og jeg vet jeg har en tendens til å skrive som jeg tenker. Da blir det en salig blanding av dialekt og bokmål.

Vi tastes vennen:)

Synd at det endte med diskutering da. Her endte det med at vi tok ut alle batteriene i røykvarsleren, hehe. Sambo fyra i ovnen fordi det var så kaldt, men tenkte ikke på at vi lakerte ovnene for noen dager siden og ikke har hatt fyr i dem siden*s*

Vi tastes.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vennen:) Jeg kan nok om jeg bare vil. Men det er dette med tiden da. *ler* Og spesielt her på nett, men måten jeg skriver på gjør at svært mange kjenner meg igjen. Derfor har jeg funnet ut at jeg skal forsøke å skjerpe meg. Så du den? Forsøke, hehe.

Søknadene mine var det heller ikke mye å si på tror jeg. Og jeg hadde ikke mange feil, når jeg retta med stavekontrollen.

Og/å sliter jeg med. Så har jeg mange ord med æ i, hvor jeg egentlig er usikker på om det faktisk skal være æ. Og jeg vet jeg har en tendens til å skrive som jeg tenker. Da blir det en salig blanding av dialekt og bokmål.

Vi tastes vennen:)

Synd at det endte med diskutering da. Her endte det med at vi tok ut alle batteriene i røykvarsleren, hehe. Sambo fyra i ovnen fordi det var så kaldt, men tenkte ikke på at vi lakerte ovnene for noen dager siden og ikke har hatt fyr i dem siden*s*

Vi tastes.

Klem

He,he usj, det stinker av ovnene da. Iskaldt ja, helvete. Vil flytte på meg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nynorsk

Nei jeg snakker langt fra nynorsk. Nynorsk er ikke i nærheten av min dialekt. Hadde den det vært, regner jeg med at jeg ikke hadde hatt problemer med å lære meg eller forstå nynorsk, men det har jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg snakker langt fra nynorsk. Nynorsk er ikke i nærheten av min dialekt. Hadde den det vært, regner jeg med at jeg ikke hadde hatt problemer med å lære meg eller forstå nynorsk, men det har jeg.

nordlandskdialekt og nynorsk er VELDIG nært beslektet. Det ser du hvis du begynner å lære nynorsk, garantert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...