Gjest Seline Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 Jeg tenker mye på sammenhengen mellom sinn og kropp, og lurer på om jeg kan spørre dere her inne om et par ting rundt det... Først og fremst til dere som har eller har hatt en form for psykisk lidelse, f.eks generell angst eller depresjon (det er kjempefint om andre også svarer!). Jeg lurer på om det er noen her inne som har opplevd å ha fysiske symptomer på sykdom, uten at leger har funnet noen medisinsk årsak? Har legen i så fall satt dette i sammenheng med dine psykiske lidelser, eller har du gjort det selv? Hvordan artet de fysiske smertene seg? Har du følelsen av at fastlegen din (eller annen lege/psykiater/psykolog) setter dine psykiske lidelser i "første rekke", og tolker kroppslige symptomer og "vondter" i lys kunnskapen om dette? Det er selvsagt ikke for å kartlegge noe som helst jeg spør om dette, kun for å få tanker til eventuelle problemstillinger det kan være interessant å se nærmere på. Det er bemerkelsesverdig lite man egentlig vet rundt dette.. Det jeg egentlig lurer på er trening/mosjons betydning for psykosomatiske lidelser, diffuse muskel-/skjelettsmerter spesielt. Om noen har erfaringer her, så kom gjerne med dem F.eks i hvilken grad angst/depresjoner passiviserer deg fysisk. Synes du selv at fysisk passivitet er en medvirkende eller opprettholdende årsak til angst/depresjon? Det kan jo hende at noen har noen tanker rundt dette... (Hva tror dere om nytteverdien av en undersøkelse om dette? Man vet altså noe nå, men veldig lite.. Man aner sammenhenger, men skjønner ikke helt hva som skjer, osv..) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73477-psykosomatiskesomatoforme-lidelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lina1365380363 Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Hei! Psykosomatiske lidelser, tror jeg er almenn kjent hos både leger og psykiatere. Det har hvertfall jeg opplevd. Den tiden jeg gikk uten medisiner, og hadde mye angst(hadde hatt det over tid) hadde jeg konstante smerter i øvre del av rygg og i nakken. Bedriftslegen tok blodprøver da jeg har lok.scledodermi, etter svar ble det konstantert at det ikke var systemisk, så etter noen spørsmål fant han årsaken, angst. Altså psykosomatiske reaksjoner. Fikk en tablettkur og fysikalsk beh. Etter dette, var jeg bra en liten stund, så var det på`an igjen. Gikk allikevel noen år uten medisiner, til jeg fikk meg en "smell", måtte til lege, da også med reaksjoner som konstante smerter og store skjelvinger(overnervøs) Fikk medisiner og henvisning til psykiater. Legen skjønte altså at dette var psykisk. Så jeg mener de er oppvakte på slikt også. Hilsen fra........... P.S. Ja, jeg ser på passivitet som negativt, det virker inn på psyken, og en blir lett dårligere! Det er godt å komme seg UT! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73477-psykosomatiskesomatoforme-lidelser/#findComment-363482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seline Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Hei! Psykosomatiske lidelser, tror jeg er almenn kjent hos både leger og psykiatere. Det har hvertfall jeg opplevd. Den tiden jeg gikk uten medisiner, og hadde mye angst(hadde hatt det over tid) hadde jeg konstante smerter i øvre del av rygg og i nakken. Bedriftslegen tok blodprøver da jeg har lok.scledodermi, etter svar ble det konstantert at det ikke var systemisk, så etter noen spørsmål fant han årsaken, angst. Altså psykosomatiske reaksjoner. Fikk en tablettkur og fysikalsk beh. Etter dette, var jeg bra en liten stund, så var det på`an igjen. Gikk allikevel noen år uten medisiner, til jeg fikk meg en "smell", måtte til lege, da også med reaksjoner som konstante smerter og store skjelvinger(overnervøs) Fikk medisiner og henvisning til psykiater. Legen skjønte altså at dette var psykisk. Så jeg mener de er oppvakte på slikt også. Hilsen fra........... P.S. Ja, jeg ser på passivitet som negativt, det virker inn på psyken, og en blir lett dårligere! Det er godt å komme seg UT! Takk! Så bra at du møtte forståelse hos din lege. Vi får håpe at det er det vanlige. Det er allment akseptert at psykosomatiske symptomer eksisterer heldigvis, men det er kanskje noen forskjeller i hvordan leger møter dette hos pasientene sine. Takk for at du svarte! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73477-psykosomatiskesomatoforme-lidelser/#findComment-363603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.