Gå til innhold

Hva er vanlig å spise...


Emiliy

Anbefalte innlegg

...i løpet av en dag? Kanskje et teit spørsmål, men jeg aner faktisk ikke hva og hvor mye friske folk spiser pr dag. Vet jo at det varierer fra person til person, men ca hvor mange kcal pleier folk med et normalt forhold til mat å innta?

Vet jo at man helst ikke skal diskutere kcal og matinntak her, men siden dette spørsmålet ikke er ment for å ødlegge for noen, håper jeg noen kan svare meg på det...

I dag har jeg overspist og alt er bare vondt og trist. Orker ikke engang å beskrive hvordan jeg har det. Det blir bare dum klaging alikavel. Skulle så gjerne ønske at jeg kunne slippe dette rotet, og heller spise normalt (uten å legge på meg da)....

Blir veldig takknemlig for svar!

Ønsker alle på dette forumet lykke til videre...

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en av de som har et helt normalt forhold til mat, og jeg innbiller meg at noe av det som gjør det normalt, er at jeg faktisk ikke aner hvor mange kcal jeg spiser hver dag.

Jeg spiser frokost i halvsøvne, selv om jeg egentlig ikke er så innmari sulten, men jeg vet at hvis jeg ikke spiser blir jeg kvalm, trøtt og sur etter en times tid. Jeg spiser lunch på jobben, middag med familien, og kveldsmat. Hvor mye jeg spiser til hvert måltid, varierer mye, men jeg spiser det jeg vil ha.

Jeg spiser rett og slett når jeg er sulten, for å bli mett. Jeg aner som sagt ikke hvor mange kcal det er i det jeg spiser, og jeg har heller aldri hatt behov for å finne det ut. Jeg aner ikke hvor mye jeg veier, heller, for i mitt hjem finnes det ingen vekt.

Det høres fryktelig slitsomt ut å tenke på mat/ikke mat hele tiden - jeg håper det ordner seg for det, sånn at du slipper å ha det så vanskelig i framtida. Vet ikke om svaret mitt gjorde deg noe klokere - jeg kunne vel egentlig ikke bidra så mye i forhold til det du lurte på, men prøvde med allikevel.

Lykke til :-), og hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Emiliy! Det er vanskelig å gi deg et klart svar på ditt spørsmål, for hva er å spise normalt. Dersom du stiller dette spørsmålet til forskjellige mennesker vil du antagligvis få mange forskjellige svar, det gjelder også hva som er sunt. Hva du bør spise daglig er som du selv sier avhengig av mange faktorer som alder, høyde , vekt, gutt, jente, mann, kvinne, fysisk aktivitet, sykdom osv. En klinisk ernæringsfysiolog er spesialutdannet når det gjelder kost og kostbehandling. Jeg vil råde deg til å ta dette spørsmålet opp i forumet om ernæring her på Doktoronline. Når det gjelder en som sliter med en spiseforstyrrelse er det et viktig mål å jobbe fram mot; regelmessige måltider (4måltider/dag), tilstrekkelig mengde med sunn mat, å føle seg trygg på det en spiser og etterhvert føle st en har kontroll, etterhvert kunne variere mer og samtidig klare å ha kontrollen over inntak og måltider, skille sultfølelsen fra andre følelser osv.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Emiliy! Det er vanskelig å gi deg et klart svar på ditt spørsmål, for hva er å spise normalt. Dersom du stiller dette spørsmålet til forskjellige mennesker vil du antagligvis få mange forskjellige svar, det gjelder også hva som er sunt. Hva du bør spise daglig er som du selv sier avhengig av mange faktorer som alder, høyde , vekt, gutt, jente, mann, kvinne, fysisk aktivitet, sykdom osv. En klinisk ernæringsfysiolog er spesialutdannet når det gjelder kost og kostbehandling. Jeg vil råde deg til å ta dette spørsmålet opp i forumet om ernæring her på Doktoronline. Når det gjelder en som sliter med en spiseforstyrrelse er det et viktig mål å jobbe fram mot; regelmessige måltider (4måltider/dag), tilstrekkelig mengde med sunn mat, å føle seg trygg på det en spiser og etterhvert føle st en har kontroll, etterhvert kunne variere mer og samtidig klare å ha kontrollen over inntak og måltider, skille sultfølelsen fra andre følelser osv.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Ser at du av og til henviser folk til å spørre ernæringsspesialistene på mat- og ernæringsforumet, men ville bare informere deg at der får man aldri svar fra noen spesialister, bare fra andre brukere. Men kanskje du kan hinte til ledelsen, så spesialistene kommer på banen, som i de andre forumene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Ser at du av og til henviser folk til å spørre ernæringsspesialistene på mat- og ernæringsforumet, men ville bare informere deg at der får man aldri svar fra noen spesialister, bare fra andre brukere. Men kanskje du kan hinte til ledelsen, så spesialistene kommer på banen, som i de andre forumene...

Kjære -z-! Takk for viktig informasjon som jeg skal formidle videre!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...