Gå til innhold

Bipolar/Hypoman, fluanxol, flunipam - NHD?

Gjest Tidligere fast forumbruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg er bipolar med hypomane perioder i stedet for fullt ut maniske. Kjenner meg godt igjen i beskrivelser av hypoman.

Syklus er: normal, synker til depresjon uten synlig årsak, deprimert i noen uker, plutselig switch på 1-2 dager til hypoman, blir der 2-4 uker før det gradvis flater ut til normal. Slik går det 2-4 ganger i året.

Har ikke fått tatt det opp med lege enda fordi jeg sliter med mye annet også, men ovenstående mønster kjenner jeg igjen fra siste 3-4 årene.

Etter noen uker depresjon har jeg nå på et par dager blitt helt hyperaktiv, masse spennende tanker om alt jeg kan finne på, er høyt og lavt, etc..

Det jeg lurer på er: hvis det er bipolar, kan det måles med blodprøve eller er det slike mønstre man diagnosistiseres etter? Burde jeg brukt noe medisin?

Har brukt Fluanxol 0,5-1 mg mot angst i årevis, men de har 0 virkning på disse svingningene. Kan de virke mot sin hensikt?

Med hypomanien følger store problemer med å sove. Har Flunipam 0,5-1 mg som virker ved "vanlige" søvnproblemer (angst for å sove pga mareritt), men ikke når jeg er slik som nå. Har ikke fått sove sist natt med disse. Er det vanlig?

Har igjen noen få Rohypnol 0,5 mg som jeg fikk fra forrige legen min - de virker litt bedre, men jeg er så redd for å bruke dem opp fordi bivirkningene er mindre til dagen derpå enn Flunipam, så derfor vil jeg ha de til de få gangene jeg MÅ være i god form dagen etter. Legen jeg har nå ville ikke skrive ut slike pga de strenge reglene.

Har du gode forslag til meg? Kan en vanlig almenlege hjelpe meg med å finne ut om jeg er bipolar, hvis ikke, må jeg til psykiater eller holder det med psykolog?

Håper på svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74476-bipolarhypoman-fluanxol-flunipam-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Diagnose og diagnostisering. Det finnes intet annet en sykehistorien å basere seg på når en skal stille denne diagnosen. Det hjelper mye når en har en slik fin og nøyaktig observasjon som det du har gitt oss her.

Jeg tror det er overveiende sannsynlig at du har en bipolar II.

Jeg mener at alle hvor en har mistanke om slike lidelser, bør få en kort utredning hos en psykiater som et minstetilbud. Psykiater fordi diagnosen alltid medfører vurdering av medisinering.

2. Etter min mening er Lamictal førstevalg ved en slik tilstand. Litium og Orfiril kommer deretter.

I tillegg må pasientene utstyres med et par sovemedisiner til bruk i oppstemte perioder. Et sterkt og langtidsvirkende som f.eks. Largactil, Truxal, Melleril når det trengs, og et mildere og mer korttidsvirkende som Imovane der det er tilstrekkelig.

1. Diagnose og diagnostisering. Det finnes intet annet en sykehistorien å basere seg på når en skal stille denne diagnosen. Det hjelper mye når en har en slik fin og nøyaktig observasjon som det du har gitt oss her.

Jeg mener at alle hvor en har mistanke om slike lidelser, bør få en kort utredning hos en psykiater som et minstetilbud. Psykiater fordi diagnosen alltid medfører vurdering av medisinering.

2. Etter min mening er Lamictal førstevalg ved en slik tilstand. Litium og Orfiril kommer deretter.

I tillegg må pasientene utstyres med et par sovemedisiner til bruk i oppstemte perioder. Et sterkt og langtidsvirkende som f.eks. Largactil, Truxal, Melleril når det trengs, og et mildere og mer korttidsvirkende som Imovane der det er tilstrekkelig.

Hei NHD - takk for svaret!

Jeg har tenkt mye på det du skrev i hele dag, om disse medisinene du nevner for å stabilisere svingningene..

1) LITE MOTIVASJON

MEN! Jeg har ikke lyst til å miste hypomanien... får utrettet så mye og kommer i gang med ting som jeg ellers sliter med å få tiltakslyst til.. Er det vanlig at man ikke er motivert til å miste dette?

2) DEPRESJON

Jeg har gått i terapi i en årrekke for PTSD og har jobbet med å lære å holde ut depresjonene - jeg vet de går over etter 1-3 måneder. Jeg liker ikke de ukene jeg går i gjørma/depresjon, men jeg holder altså ut, selv om mye av livet stopper opp da. De første årene føltes det som at det "aldri gikk over" selv om det gjorde det. Men nå vet jeg at de gjør det.

3) TAKLER HYPOMANI

Og jeg har lært å ikke gjøre FOR mye ved hypomaniene, jeg har fått noen "leveregler" for å ikke sette i gang store ting som forplikter i varighet og ikke ta store avgjørelser, etc. Så de tar i grunn ikke så mye skade lengre unntatt søvnproblemene. Og at jeg ofte kjører meg så hardt at jeg pådrar meg forkjølelser/etc.

4) MEDISIN??

Så om det fins medisin som kan stoppe depresjonene og la hypomanien være der, hadde det vært flott ;)

5) HVA MED ANGST?

Men jeg lurer på - tror du angsten min kanskje kan forsvinne helt i samme slengen hvis jeg tok slik medisin du nevner? DET hadde nemlig vært fint. Fluanxol som jeg tar nå tar vekk det verste.

6) SØVN

For søvnproblemene har jeg også prøvd Imovane (og Tolvon og en til som ikke var blant de du nevnte) men bivirkningene var ENDA verre enn for Flunipam, og virkningen omtrent like dårlig. (Men funker altså godt på "vanlige" søvnproblemer, bare ikke ved hypomani.)

Ka du trur?

Hvorfor foreslås Lamictal som første prioritet på et slikt grunnlag? Jeg har aldri blitt forespeilet dette medikamentet, men dersom det kan være færre bivirkninger enn ved orfiril, kunne jeg være interessert i å prøve...

Mitt første forsøk var på orfiril (300mg x 2 dgl) og det har gått strålende, med unntak av et par bivirkninger; Tretthet og vannansamlinger i kroppen.

Kunne Lamictal vært et alternativ?

Har også en forestilling om at jeg muligens er i ferd med å utvikle bipolar I under medisinering på tross... Kan det være mulig selv om orfiril fungerer tilstrekkelig da jeg husker dosering/tidspunkt som foreskrevet??

Føler ikke noe problem så lenge jeg husker å ta medisinene når jeg skal, men er en smule bekymret ved evt. bytte av type medikament eller pause pga. operasjon e.l. da jeg merker forandring i sinnstemning allerede etter 4-6 timer etter "glemt dose"...

Kunne du hjulpet meg med et svar, ville jeg blitt glad, mvh.

Hvorfor foreslås Lamictal som første prioritet på et slikt grunnlag? Jeg har aldri blitt forespeilet dette medikamentet, men dersom det kan være færre bivirkninger enn ved orfiril, kunne jeg være interessert i å prøve...

Mitt første forsøk var på orfiril (300mg x 2 dgl) og det har gått strålende, med unntak av et par bivirkninger; Tretthet og vannansamlinger i kroppen.

Kunne Lamictal vært et alternativ?

Har også en forestilling om at jeg muligens er i ferd med å utvikle bipolar I under medisinering på tross... Kan det være mulig selv om orfiril fungerer tilstrekkelig da jeg husker dosering/tidspunkt som foreskrevet??

Føler ikke noe problem så lenge jeg husker å ta medisinene når jeg skal, men er en smule bekymret ved evt. bytte av type medikament eller pause pga. operasjon e.l. da jeg merker forandring i sinnstemning allerede etter 4-6 timer etter "glemt dose"...

Kunne du hjulpet meg med et svar, ville jeg blitt glad, mvh.

Lamictal er bedre enn Orfiril der depresjoner dominerer bildet (og det gjør det jo alltid i bipolar II).

Omvendt er Orfiril bedre enn Lamictal der maniene er det store problemet.

Veiledningen om førtsevalg gjelder der du står med en ny og umedisinert pasient. I ditt tilfelle hvor du allerede bruke Orfiril med god effekt, kan vurderingen bli anderledes.

Om du er på vei over i en bipolar I, er det en faktor som taler mot å skifte til Lamictal.

Du må uansett drøfte dette med din psykiater.

Hei NHD - takk for svaret!

Jeg har tenkt mye på det du skrev i hele dag, om disse medisinene du nevner for å stabilisere svingningene..

1) LITE MOTIVASJON

MEN! Jeg har ikke lyst til å miste hypomanien... får utrettet så mye og kommer i gang med ting som jeg ellers sliter med å få tiltakslyst til.. Er det vanlig at man ikke er motivert til å miste dette?

2) DEPRESJON

Jeg har gått i terapi i en årrekke for PTSD og har jobbet med å lære å holde ut depresjonene - jeg vet de går over etter 1-3 måneder. Jeg liker ikke de ukene jeg går i gjørma/depresjon, men jeg holder altså ut, selv om mye av livet stopper opp da. De første årene føltes det som at det "aldri gikk over" selv om det gjorde det. Men nå vet jeg at de gjør det.

3) TAKLER HYPOMANI

Og jeg har lært å ikke gjøre FOR mye ved hypomaniene, jeg har fått noen "leveregler" for å ikke sette i gang store ting som forplikter i varighet og ikke ta store avgjørelser, etc. Så de tar i grunn ikke så mye skade lengre unntatt søvnproblemene. Og at jeg ofte kjører meg så hardt at jeg pådrar meg forkjølelser/etc.

4) MEDISIN??

Så om det fins medisin som kan stoppe depresjonene og la hypomanien være der, hadde det vært flott ;)

5) HVA MED ANGST?

Men jeg lurer på - tror du angsten min kanskje kan forsvinne helt i samme slengen hvis jeg tok slik medisin du nevner? DET hadde nemlig vært fint. Fluanxol som jeg tar nå tar vekk det verste.

6) SØVN

For søvnproblemene har jeg også prøvd Imovane (og Tolvon og en til som ikke var blant de du nevnte) men bivirkningene var ENDA verre enn for Flunipam, og virkningen omtrent like dårlig. (Men funker altså godt på "vanlige" søvnproblemer, bare ikke ved hypomani.)

Ka du trur?

Siden Lamictal i hovdsak virker på depresjonen og ikke like mye på hypomanien, vil jeg anbefale deg et forsøk. Prøv det i 6 mnd og evaluer fordeler og ulemper med legen din og evt. parnter.

Annonse

Siden Lamictal i hovdsak virker på depresjonen og ikke like mye på hypomanien, vil jeg anbefale deg et forsøk. Prøv det i 6 mnd og evaluer fordeler og ulemper med legen din og evt. parnter.

Egentlig mest et spm. til NHD:har lest svarene om ulik bruk av medisiner,da er vel også diagnosen KLAR!!-eller???

Har skrevet til deg før om mitt problem,men spør på ny om følgende:sist høst fikk jeg diagnosen lett ustabil personlighets-struktur.Etter å ha "levd" med den snart et år,føler jeg meg ikke så mye klokere.I mars-02 oppstart Orfiril Long(aldri snakket med psykiater)-gradvis økning til dose 3tbl.*2a150mg.Siste Valproat-speil 313 for ca.3uker siden.Vikarlegen "fornøyd" med det,så lenge jeg ikke har forgiftnings-symptomer!!!Og,uten å være særlig pedagogisk,sier vedk. at

så lenge medisinen virker er det ikke så viktig med en diagnose?!!!Er så naiv,jeg,at diagnose er viktig i forhold til adekvat behandling,uansett.

Brukte flere timer hos psykologen min på dette,for jeg lurer jo på om det er rett med slik medisin.På pakningen står det bla til bruk ved maniske-depresive tilstander(akutte og forebyggende når Litium ikke tåles el. har effekt).Vel.som jeg har vært inne på før,ønsker psyk. at jeg er medisinfri.Det er jeg altså ikke...Bruker i tillegg 1/2tbl.Seroxat(siste 4dgr.1tbl.)-sliter med depreson som "svinger"litt,panikkangst ,særlig relater til terapi(jobber meget aktivt med vonde/

vanskelige følelser nå.ikke så mye hjelp i mannen min..)og litt for ofte sosial-angst,-alt det"vanlige":lav selvfølelse/-tillitt,redd for å ta kontakt osv,avvisning mm.

Og kanhende? "noe mer"..

Lurer eg .på om jeg er riktig medisinert,eller om jeg bør skifte prep.?Pga vikarsit. vil ikke legen blande seg så mye borti dette...hm

Har noen bivirkn.:mye trøtt og sover 1-2 timer pr.dag.Hyppig,lys brun avføring.Stort karisangrep med munntørrhet.

Men verst av alt:er så utrolig lei av å være psyk,går på "nervene" løs,og i mine mørke,tunge stunder er avgjørelsen tatt....

Noen råd,kommentar,aldri så liten oppmuntring???

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...