Gå til innhold

Cipramil-Tolvon. Nhd

Anbefalte innlegg

Jeg bruker 20 mg Cipramil og 10 mg. Tolvon på kvelden, for å få sove på kvelden. Har problem med søvnforstyrrelse.

Tidligere brukte jeg Cipramil og Remeron men fikk uvanlige bivirkninger av remeron (jeg ble svimmel, kvalm og det føltes som jeg skulle svime av).

Nå som jeg gikk over til Tolvon trodde jeg dette problemet ville forsvinne, men så skjedde det samme igjen. Svimmel, kaldsvettet, kvalm, følelsen av å svime av.

Hva kommer dette av? Tåler jeg hverken Remeron eller Tolvon? Er det noe annet jeg kan prøve?

Håper på svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74623-cipramil-tolvon-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg var sykemeldt i 12 uker pga kvalme og svimmelhet da jeg startet med Cipramil. Dessuten fikk jeg ekle sitringer gjennom kroppen. Gikk ned 8 kg og jeg som er så tynn fra før.

Det skjedde da jeg sluttet også men da gikk det fortere over.

Har du også fått disse lynglimtene? Merker det som en slags sitring eller lyn, også i hodet?

Godt å få bekreftet at det ikke bare er meg som har dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74623-cipramil-tolvon-nhd/#findComment-373867
Del på andre sider

Er det mulig!!! Noen som faktisk reagerer på samme måte som meg! Dèt hører jeg ikke hver dag. Det er jo ikke sikkert at du reagerer på samme måte som meg på andre medisiner, men jeg hadde i det minste en svært god toleranse for Efexor. Bare en ide.

Jeg har lest et par tidligere innlegg av deg, forstår at du ikke går på noen medisinering nå pga. bivirkningene? Men synes du ikke det er verdt å forsøke Efexor dersom det får deg ut av den værste depresjonen og du ikke reagerer på den?

Ser i hvert fall at jeg får et større problem dersom jeg ikke kommer gjennom denne depresjonen. Problemene kommer utenfor proporsjoner.

Synes forøvrig du har mange likhetstrekk med meg i oppfatning av hverdagen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74623-cipramil-tolvon-nhd/#findComment-373880
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest et par tidligere innlegg av deg, forstår at du ikke går på noen medisinering nå pga. bivirkningene? Men synes du ikke det er verdt å forsøke Efexor dersom det får deg ut av den værste depresjonen og du ikke reagerer på den?

Ser i hvert fall at jeg får et større problem dersom jeg ikke kommer gjennom denne depresjonen. Problemene kommer utenfor proporsjoner.

Synes forøvrig du har mange likhetstrekk med meg i oppfatning av hverdagen.

Efexor er en god medisin; kanskje fordi den virker på både nor-adrenalin og serotonin. Jeg hadde først og fremst milde bivirkninger: Økt svette, matthet/tretthet, litt svimmelhet og urolig søvn. Effekten var god nok i den forstand at den holdt meg i live: Det tok ikke hele depresjonen, men NOK til at jeg klarte meg i perioder.

Det store problemet med Efexor - og all annen AD - er: Det flater ut følelseslivet! Man mister både toppene og bunnene, og det var dette jeg reagerte på, for det ser jo ikke ut til at jeg klarer meg uten AD. Og et helt liv uten følelser; hva er det? Hovedproblemet er at jeg ikke ser noen grunn til å holde meg kunstig i live som zombie, bare fordi psykiateren min ikke har lyst til å miste en pasient! Og vi seponerte Efexor av to andre viktige grunner: I hele den tiden jeg har gått hos ham, har jeg gått på AD. Han har aldri opplevd hvordan jeg er og fungerer uten. Dessuten ville vi seponere Efexor for å prøve ut Zeldox - og de interagerer og gjør vondt verre når det gjelder tretthet (som er det store problemet). Det er ikke umulig at jeg ender opp med Efexor igjen, selv om jeg kommer til å grine i mange dager av skuffelse når det skjer... For jeg VIL ikke trenge det - vil ikke være syk!

Men du - det èr en god medisin. Psykiateren min er veldig fornøyd med den, nettopp fordi den har hatt gunstig effekt på mange av pasientene og med lite bivirkninger. Og da særlig pasienter som ikke har vært fornøyd med andre. Så jeg synes helt klart du skal vurdere det sammen med legen din! Noe av grunnen til at jeg har slitt med medisinen nå, er jo nettopp seponeringen: Den er noe verre for Efexor enn andre AD.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74623-cipramil-tolvon-nhd/#findComment-373996
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Remeron og Tolvon er to medisiner som er relativt like. Derfor er det ikke direkte overraskende at du kan få noen av de samme bivirkningene.

Likevel er Tolvon 10 mg relativt lite, og jeg vil anbefale deg å prøve det ut i 5 netter før du gir opp. Om du ikke merker klar fremgang etter dette, er det ingen vei utenom å prøve noe annet.

Da har du to valg.

1. Legge til sovemedisin til Cipramil, f.eks. Imovane eller Stilnoct.

2. Skifte til et annet AD med søvnforbedrende effekt som Nefadar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/74623-cipramil-tolvon-nhd/#findComment-374200
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...