Gå til innhold

Drøm eller virkelighet

Anbefalte innlegg

Gjest agnethe

I det siste så har jeg fått noe problem mellom å skille drøm fra virkelighet. Jeg kan huske saker og ting som jeg ikke er sikker på om er noe jeg har drømt eller om det virkelig har skjedd. F.eks. en dag kom jeg på at jeg hadde snakket med en person om en viss sak, men så begynte jeg å undre på om det kun var noe jeg hadde drømt eller om det virkelig skjedde. Etterhvert tok panikken meg fordi jeg kunne ikke skille om det var drøm eller virkelighet.

Dette er jo ikke normalt??

Er det noen som har noen anelse hva dette kan komme av?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75099-dr%C3%B8m-eller-virkelighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest agnethe

Vel, bortsett fra at det selvsagt kan skyldes en psykisk lidelse, kan det rett og slett skyldes at du er fryktelig sliten, har søvnmangel og er stresset.

Takk for svar.

Dersom det er "noe psykisk" må det i så fall være depresjonen som gir uvanlige bivirkninger?

Jeg går på ssri for tiden så det kan ikke være "fylla", kan jo ikke drikke med ssri heller. Det er jo en mulighet for stress og lite søvn kan være grunnen.

Takk for svar.

Dersom det er "noe psykisk" må det i så fall være depresjonen som gir uvanlige bivirkninger?

Jeg går på ssri for tiden så det kan ikke være "fylla", kan jo ikke drikke med ssri heller. Det er jo en mulighet for stress og lite søvn kan være grunnen.

Ja, for er man "sykelig" trett begynner man på en måte å gli ut og inn av søvn, selv i våken tilstand. Det gir en følelse av at søvn og virkelighet glir sammen. Stress ødelegger konsentrasjonen og gjør deg distre og uoppmerksom i tillegg. Sammen gjør dette at du vil få problemer med å samle tankene og være konsentrert. Depresjon gjør deg i tillegg umotivert for å følge med på omgivelsene dine, og dermed umotivert for å huske det du opplever. Resultatet er en nedsatt hukommelse som bidrar ytterligere til at du blander. Så kommer SSRI - det bidrar til å øke signaleffekten i hemmende synapser; d.v.s. at det forsinker signaloverføringen i hjernen. Dermed kommer alle disse ubehagelige "nappene" i musklene, "skuddene" i hodet, tretthet osv. De sløver deg altså ytterligere.

Summen av dette, gjør som du kanskje skjønner at denne typen opplevelser er mulig uten at det egentlig er noe veldig galt. Summen av søvnmangel/for mye søvn, stress og angst, medisiner og depresjon kan godt gi en uvirkelighetsfølelse. Kunsten er å komme tilbake i normal rytme, og sørge for nok men ikke for mye søvn. Dèt er imidlertid ikke alltid like enkelt...

Annonse

Gjest agnethe

Ja, for er man "sykelig" trett begynner man på en måte å gli ut og inn av søvn, selv i våken tilstand. Det gir en følelse av at søvn og virkelighet glir sammen. Stress ødelegger konsentrasjonen og gjør deg distre og uoppmerksom i tillegg. Sammen gjør dette at du vil få problemer med å samle tankene og være konsentrert. Depresjon gjør deg i tillegg umotivert for å følge med på omgivelsene dine, og dermed umotivert for å huske det du opplever. Resultatet er en nedsatt hukommelse som bidrar ytterligere til at du blander. Så kommer SSRI - det bidrar til å øke signaleffekten i hemmende synapser; d.v.s. at det forsinker signaloverføringen i hjernen. Dermed kommer alle disse ubehagelige "nappene" i musklene, "skuddene" i hodet, tretthet osv. De sløver deg altså ytterligere.

Summen av dette, gjør som du kanskje skjønner at denne typen opplevelser er mulig uten at det egentlig er noe veldig galt. Summen av søvnmangel/for mye søvn, stress og angst, medisiner og depresjon kan godt gi en uvirkelighetsfølelse. Kunsten er å komme tilbake i normal rytme, og sørge for nok men ikke for mye søvn. Dèt er imidlertid ikke alltid like enkelt...

Takk igjen for flott svar.

Du har virkelig god kunnskap på området, flott at du vil dele din erfaring.

Har merket disse "skuddene i hodet" som du snakker om, jeg forstår ikke helt hvorfor økningen av serotonin gir slik virkning.

Jeg sover ganske normalt nå heldigvis, etter at jeg begynte på ssri. Fikk problem etter et personlig nederlag.

Gjest DuIcinea

Sånn har jeg det også. Jeg lider ikke av stress ,tar ingen medisiner eller noe ,men like forbanna så blander jeg stadigvekk ting som folk har sagt ,ting som har skjedd osv.

Ofte er jeg usikker på om jeg skal våge å spørre noen rundt om ditt-og-datt har skjedd eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...