Gå til innhold

råd ang. paranoid schizofreni

Anbefalte innlegg

frank1365380385

Har en bror på 29år, som etter alt og dømme er paranoid schizofren.

Han sier han er konstant forfulgt og overvåket, får beskjeder gjennom tv og radio, snakker med døde mennesker,etc.-Listen er uendelig lang av ting han sier, men problemet er at han ikke skjønner at han er syk. Så hvis vi ( familien ) prøver å si at han kanskje trenger hjelp, så viser han et så fryktelig sinne som skremmer vannet av oss. Det toppet seg for en uke siden da han gikk til angrep på min far, og prøvde å slå han ihjel.Han har også vært voldelig mot ukjente mennesker som han tror forfølger han.

Men han nekter plent å ta imot psykologhjelp, det er stort sett bare meg han vil prate med. Vi i familien er enige om at han bør tvangsinnlegges, snarest mulig før han tar knekken på seg selv eller oss andre, men vi er nervøse for at han skal være ute igjen etter et par uker, og kanskje prøve å drepe min far igjen. For han er veldig flink til å skjule tankene sine for folk han ikke kjenner.

Jeg spurte han om hans framtidsplaner, og da sa han at han skulle drepe pappa og så seg selv.

Må også nevne at han er meget fysisk sterk, da han har trenet mye tidligere.

For tiden bor han hjemme hos pappa, og der er det slik nå at alle må gå og passe på døgnet rundt. Han er arbeidsledig, og nekter å finne seg en egen plass å bo.

Så jeg trenger virkelig noen gode råd om hvordan vi skal gå frem..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75104-r%C3%A5d-ang-paranoid-schizofreni/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først: Få han tvangsinnlagt snarest mulig, for du vet aldri når han mener alvor og den dagen han gjør det, er det kanskje for sent.

Ta en utskrift av innlegget ditt og vis til psykiateren som skal behandle han.

Sannsynligvis vil han nok måtte bli litt lenger da. Spørsmålet er om han lar seg medisinere etter å ha sluppet ut igjen, men det er legenes jobb å få han til å fatte hvor viktig dette er.

Lykke til.

lina1365380363

Hei!

Når han ikke forstår han er syk, er det vel ingen annen muligheter enn å få ham tvangsinnlat.

Vet ikke sikkert hvordan en går fram da.

Uansett er han en fare for omgivelsene, og han er faktisk i stand til å gjøre irrasjonelle ting når han er så syk.

Det er bedre å være føre var enn ettersnar.

Med hilsen fra

Gjest opplevd det

Når han er så syk, slipper ha nnok ikke ut så fort nei. Når en kompis av meg ble innlagt, gikk han med på å bli med kameraten sin til legen. Og da ble han tvangsinnlagt med en gang(Oslo).

Det haster, jo lenger man venter jo værre er det å bli frisk.

Skjønner dilemmaet om å få han til legen, og om han eventuellt vil bli sint på dere. Ring lege/psykolog og hør om han eventuelt kan komme hjem, eller om de kan gjøre noe uten at han vet at det er dere som ber om det. Dere har jo en meget god grunn; mannen er veldig syk og kan være en fare for omgivelsene.

Min kamerat har heller ikke innsett at han er syk, og mener at det er psykiatrien som er ute etter han. Så det med å være paranoid er litt vanskelig.

Lykke til! Det kommer dere dessverre til å trenge.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Din bror bør tvangsinnlegges. Fastlegen hans kan legge han inn etter §3-1 i Psykisk helsevernloven. Det bør benyttes offentlig tutor, vanligvis kommunelege I.

Det viktigste er å få han medisinert. Korrekt medisinerte schizofrene er svært sjelden farlige.

Han bør medisineres med dopotmedisiner som gjør at det er nok med en sprøyte hver 2-3 uke. Han bør skrives ut til tvungent psykisk helsevern uten døgnopphold (§3-1.2). Dette gjør det mulig å følge han opp, ikke minst med medisinering, enten han samtykker eller ikke.

I tillegg bør sykehuset sosionomer være behjelpelig med å skaffe han egen bolig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...