Gå til innhold

Lamictal og Graviditet?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått Lamictal, med sakte opptrapping, 25mg i 14 dager, så øke med 25 mg hver 14 dag frem til 100, så økes det med 50 mg frem til 250, og så er det blodprøve etter noen dager på 250.

Legen sa at serumkonsentrasjonen vi vil ha frem skal ligge på rundt 15, og om det ikke har noen særlig effekt, skal vi øke til rundt 25. Om det så ikke har noen effekt skal vi se det ann å vurdere annet.

Er ikke dette et høyt nivå?

Har hørt rundt 10 jeg, men legen sa at det var det som ble praktisert for noen år siden, at de bruker høyere idag.

Men, hovedspørsmålet mitt, jeg og min mann har prøvd å bli gravid i over et år nå, hvordan går det med graviditet og Lamictal?

Har lest at ved inntak av antiepilektika så anbefales det å ta ekstra folsyre, helt opp til mg?

Vet du noe om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75203-lamictal-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Alt dette som legen din sier høres helt ok ut. Du kan også bruke Lamictal i svangerskapet, men det anbefales ikke amming.

Det er riktig at erfaringen ofte er at en må høyere enn 10 i serumkonsentrasjon, Likevel er det den faktiske effekten som må bestemme hvor en skal ligge. Om en pasient har god effekt på 10, er det ikke nødvendig å øke.

Vi har ikke rutiner som gjør at vi automatisk gir folat til de som får antiepileptica.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75203-lamictal-og-graviditet/#findComment-379609
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...