Gå til innhold

NHD: Medisin-tips?

Anbefalte innlegg

Psykiateren min har prøvd ut en rekke anti-psykotika, og det er særlig to som skiller seg ut: Risperdal og Zeldox. Begge to hadde en god virkning, men bivirkningene var også for kraftige til at jeg kunne bruke dem. Problemet med Zeldox var en regelrett allergisk reaksjon (kortpustethet, neseblod, svimmelhet, kvalme), samt at jeg ble fullstendig utslått (den var verre enn høye doser Truxal!). Når det gjelder Risperdal, ser jeg fortsatt bare for meg to bilder: Det ene er at jeg går rundt og rundt på stuegulvet, med sterk angst og full panikk. Det andre er at jeg ligger rett ut og kaldsvetter på grunn av de sterke buksmertene. Ble innlagt og medisinen ble umiddelbart seponert.

Har også prøvd Zyprexa og Seroquel, som jeg tålte relativt godt men som ikke hadde noen effekt, heller. Trilafon tålte jeg ikke, og fikk aldri brukt det lenge nok til å prøve det ut.

Spørsmålet er: Finnes det andre anti-psykotika det er mulig å prøve ut, og som det er mulig at jeg vil tåle? Eller har vi vært igjennom alle "familiene" nå?

Det ser altså ut som om jeg reagerer positivt på medisiner som påvirker dopamin-reseptorer, men det er også disse jeg tåler minst. Har du opplevd å ha pasienter med tilsvarende problem? Hva gjør du med pasienter som ikke tåler anti-psykotika, men som trenger det?

Det gikk brått opp for psykiateren min hvorfor terapien ikke virker, men har hatt nærmest motsatt effekt av hva han ønsker. Jeg er rett og slett ikke mentalt tilgjengelig for noen terapi slik jeg fungerer nå. Og anti-depressiva gjør ikke nytten. Vi står fortsatt bom fast, og regner jo ikke med at verken EEG eller MR vil gi noen svar. Føler meg innesperret her i ingenmanns-land...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75285-nhd-medisin-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...