Gå til innhold

spørsmål til NHD

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, jeg kjenner ikke til noe slikt.

Det er svært vanlig at det etterspørres behandling og rekreasjon i en pakke. Jeg tror slike sted hører fortiden til.

Nå er det enten intensiv behandling på sykehusavdelinger eller rekreasjon på et rekreasjonshjem.

Du må finne ut hva du trenger mest og først.

Annonse

Gjest anonym akkurat nå

Det er svært vanlig at det etterspørres behandling og rekreasjon i en pakke. Jeg tror slike sted hører fortiden til.

Nå er det enten intensiv behandling på sykehusavdelinger eller rekreasjon på et rekreasjonshjem.

Jeg trenger mest behandling. Vet du om noe behandlingssted hvor man kan ha med barn da?

Det er det verste jeg har hørt.

Er man ikke familie dersom man ikke har mann? Jeg blir målløs.

Det opplegget sikter, etter det jeg forstår, inn mot ekteskap med store problemer.

Vil nok i den sammenhengen funke dårlig å plassere par og single sammen.

Men det burde absolutt finnes et tilbud for single som har barn.

Frihamnsenteret i skånevik har også muligheter for kortere opphold. Han som driver det heter Hans Olav Tungesvik. Jeg var der i sommer og husker han nevnte Modum bad og minst et sted til også for opphold slik. Litt rart psykiateren ikke vet om slike ting som både trengs og tilhører også vår tid?

Ja... Det var jo ikke lovende tilbakemeldinger. Da er det eneste jeg vet om alternative behandlingssteder i utlandet - det finnes et behandlingssted hvor de kun bruker homøopati og akupunktur, men jeg husker ikke i farten hvor eller hva det heter... Men jeg tror det skal være ganske bra. Helhetsterapi med tilrettelagt kosthold, fysisk aktivitet, alt. behandlingsformer osv.

Hva med dagavdeling? Husker forresten at de har et intensiv-opplegg på - jeg tror det var Ullevål? - hvor du går i gruppeterapi hver dag i flere uker/måneder. De har svært gode resultater, og terapien er bare på dagtid. Men det går over flere måneder - og man må underskrive kontrakt på forhånd om flere vilkår for behandlingen. Bl.a. at man ikke vil forsøke å skade seg selv mens man går der, at man ikke vil ta kontakt med de andre utenfor kurset, at man trofast vil møte opp hver dag...osv. Altså en rekke krav som psykiatriske pasienter har vanskelig for å stille :-) Var derfor jeg sa nei takk. Tror det finnes tilsvarende opplegg også ved en del andre regionale sykehus rundtom i landet - men man hører så sjelden om det. Er fortsatt på forsøksstadiet, og man må søke om plass. Fordelen er som sagt at de har svært gode resultater, og lite tilbakefall. Men hvor dårlige pasienter de tar inn, vet jeg ikke.

Bare noen ideer i hui og hast!

Annonse

Der er det umulig å få opphold. Der må du enten være statsminister eller lege for å få plass eller antagelig også kongelig.

De jeg kjenner som har vært der var verken adelig, geistelig, politisk eller kjendis.

Men det er et godt tilbud, så det er mange som vil dit. Følegelig må de si nei til mange.

Skulle vært flere slike behandlingssteder.

Fine1365379966

Det opplegget sikter, etter det jeg forstår, inn mot ekteskap med store problemer.

Vil nok i den sammenhengen funke dårlig å plassere par og single sammen.

Men det burde absolutt finnes et tilbud for single som har barn.

Modum Bad har endelig begynt å ta inn enslige med barn. De tar altså ikke bare den tradisjonelle "kjernefamilien" lenger.

Så ikke fyr opp under NHDs meninger/fordommer (?) mot behandlere med et personlig kristent livssyn :-)

(jeg er jo ikke helt uenig med han da.....)

Men husk at de tilsatte MÅ ikke ha et kristent livssyn for å jobbe der. Så det er noen flinke og profesjonelle hedniger som jeg og NHD der også!

Send inn en søknad , du. Ventetida er lang, men de tar da inn "vanlige " folk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...