Gå til innhold

Zeldox og bivirkninger

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt med et antipsykotisk middel som heter Zeldox. Jeg skal ta 20 mg morgen, og 20 mg kveld. Jeg sliter med en depresjon og har konstant tvangstanker/ handlinger. Jeg tok den første kapselen i går morges, og etter et par timer var jeg rett og slett "rusa". Det var det inntrykket andre fikk av meg også. Alt gikk rundt, jeg snøvlet, mistet balansen og klarte nesten ikke å holde meg våken. Senere på dagen sov jeg i nesten 6 timer, og på kvelden var jeg ganske OK igjen.

Jeg tok en ny kapsel før jeg la meg og i dag har alt vært helt topp (det er flere mnd. siden jeg har vært i så god form). Men jeg tok ingen ny i morges, rett og slett fordi jeg ikke ville ødelegge hele dagen.

Nå lurer jeg på om dette er en vanlig bivirkning, altså at man føler seg helt "uttafor" og sløv, og om dette eventuelt går over etter noen dager? Jeg nekter å ta denne medisinen hvis jeg skal gå rundt og være "rusa". Må nevne at jeg i løpet av den siste uken har gått opp til 200 mg Zoloft om dagen (har gått på 100mg i et par mnd.).

Er veldig takknemlig for svar!

PS! Er det noen som vet om Zeldox brukes mot "mildere" symptomer enn schizofreni og psykoser? Såvidt jeg vet har jeg ingen av delene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75744-zeldox-og-bivirkninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker også Zeldox i kombinasjon med Orfiril. Jeg har diagnosen Bipolar II. Jeg har aldri vært psykotisk eller schisofren.

Jeg kjenner igjen bivirkningene som du beskriver, men jeg har først fått dem med doser på 40 mg. kapsler. Bivirkningene har blitt svakere etterhvert, men det tok noen uker hvor jeg følte meg helt "zombie". Hvis jeg ikke er veldig forsiktig med alkohol kjenner jeg godt bivirkningene igjen.

Jeg har trappet opp dosen veldig forsiktig, med kun 10 mg. ad gangen. Det har jeg gjort ved å dele kapselen (de er satt sammen som en bunn og en topp) og så heller jeg ut ca. 1/2 parten av innholdet. Ikke helt korrekt, men det har hjulpet meg!

Men jeg har prøvd mange ulike medikamenter og alle har de bivirkninger på en eller annen måte. Zeldox har både virkning og bivirkning, men det forutsetter jo at du tar dem som avtalt med legen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75744-zeldox-og-bivirkninger/#findComment-383410
Del på andre sider

Tusen takk for svarene, begge to!

Jeg tok Zeldox i går kveld og i dag morges, og jeg har heldigvis ikke blitt noe trøtt eller sløv ennå. Heldigvis! Men jeg sov utrolig godt i natt, så det kan jo kanskje bety at jeg ble trøtt likevel. Men nå vet jeg at det er forbigående, så da får jeg heller holde ut så lenge...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75744-zeldox-og-bivirkninger/#findComment-383804
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme, bare mye kraftigere. Jeg valgte derfor å slutte med medisinen. Mange anti-psykotika har nettopp en sløvende virkning - hjernen er som sirup, og det er umulig å holde seg våken!

Foreløpig er det bare sløvhet og tretthet jeg har opplevd. Heldigvis. I dag og i går har jeg hatt det veldig vanskelig med å holde meg våken. Men jeg klarte ikke å sove heller... Problemet er at jeg skal til gruppeterapi et par ganger i uka, og da må jeg kjøre bil dit. En halvtime hver vei...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75744-zeldox-og-bivirkninger/#findComment-385218
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...