Gå til innhold

Anbefalte innlegg

En veldig god venn av meg (min x) sier ofte at han vil ta selvmord.Han nekter å ta imot hjelp fra fagfolk som kan dette. Han bor i trondheim og jeg i vesterålen, blir litt vanskelig for meg å hjelpe han på en bra måte da. Var å besøkte han for en stund siden, sa han at han ville ha meg tilbake og ba meg flytte til trondheim. Jeg har nylig kommet meg ut av mine depresjoner og selvskading og selvmordsforsøk. Skal begynne på skole og ta lappen, har en leilighet jeg digger, så det er litt vanskelig for meg å flytte.... Selv om jeg vil være sammen med han.

Sa at han kunne komme nord igjen, som før. Men da fikk han ikke sett sønnen sin ofte nok, det forstår jeg jo, men 2 min etterpå sier han at han skal ta selvmord. Hvordan henger dette på greip?

Vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre, han har aldri prøvd selvmord, bortsett fra å leke med stor fart i bilen...

Jeg har ikke annen tlf enn mobil og kan ikke ringe med ring kontant kort, sender meldinger i stedet, det er eneste måten jeg får kontakt med han. Hvordan kan jeg hjelpe han? Hva gjør jeg?

Takknemmlig for alle svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75793-hva-gj%C3%B8r-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Little Madam

For det første synes jeg det er veldig hensynsløst overfor deg å komme med slike trusler om å ta livet sitt! Du sitter oppe i nord og han i Trøndelag. Skjønner at du bryr deg om han, men hva kan du gjøre? Du sier han nekter å ta i mot hjelp fra fagfolk.. Du kan ikke "redde" din venn. Høres nesten litt ut for meg som han bruker selvmordstrussler for å få deg tilbake til han.

Personlig synes jeg du skal konsentrere deg om å ta vare på deg selv. Høres ut som du har mye positivt på gang i livet ditt. Kanskje din venn også er litt misunnelig? Du fortjener å ha det bra!! Synes du skal si i fra til din venn at du IKKE godtar at han kommer med slike trussler overfor deg! Og at han bør oppsøke fagfolk som kan hjelpe han. Hvis han fortsetter med å komme med slike trussler overfor deg ville jeg brutt kontaktet med han.

Ønsker deg lykke til med livet ditt i nord :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75793-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-383835
Del på andre sider

Gjest Tussi18

For det første synes jeg det er veldig hensynsløst overfor deg å komme med slike trusler om å ta livet sitt! Du sitter oppe i nord og han i Trøndelag. Skjønner at du bryr deg om han, men hva kan du gjøre? Du sier han nekter å ta i mot hjelp fra fagfolk.. Du kan ikke "redde" din venn. Høres nesten litt ut for meg som han bruker selvmordstrussler for å få deg tilbake til han.

Personlig synes jeg du skal konsentrere deg om å ta vare på deg selv. Høres ut som du har mye positivt på gang i livet ditt. Kanskje din venn også er litt misunnelig? Du fortjener å ha det bra!! Synes du skal si i fra til din venn at du IKKE godtar at han kommer med slike trussler overfor deg! Og at han bør oppsøke fagfolk som kan hjelpe han. Hvis han fortsetter med å komme med slike trussler overfor deg ville jeg brutt kontaktet med han.

Ønsker deg lykke til med livet ditt i nord :-)

jeg er enig med Little Madam.

Du må ikke finne deg i at han skal styre deg, true deg på den måten.

Det er hans liv og hans ansvar. Sikkert enklere sagt enn gjodt, men du må prøve å ikke la ham styre deg. Selv om han truer med selvmord, så må du gjøre det du føler for. Det som er best for deg, og ikke for ham (om du skjønner hva jeg mener).

Ikke at du skal droppe ham helt sånn, men at du prøver å hjelpe så godt du kan ved å være hans venn.

Om han velger å ta sitt eget liv, så er det IKKE din skyld. Han tar sine egne valg, og du har prøvd å hjelpe ham. Men når han ikke vil ha hjelp, så er det ikke mere du egentlig kan gjøre.

Synes det er veeeeeldig feig av ham true deg på den måten, med at dersom dere ikke blir sammen igjen, så tar han livet sitt. Sånt går ikke an.

Uff.....veldig vanskelig situasjon dette. Kan tenke meg hvor fælt det må være for deg.

Men husk, du kan ikke ta ansvar for hans liv, for du har ditt eget liv å passe på. Og det er faktisk mere enn nok.

Dessuten må du ta vare på deg selv, så du ikke blir syk igjen. Det er jo egentlig d viktigste (synes jeg). Ikke at du bare skal tenke på deg selv.

Men du må ikke ta på det som din oppgave. Er ikke din plikt å redde ham.

Om du blir sammen med ham (og føler at dette ikke blir rett, overfor deg. At du gjør d pga. truslene), så er det lett for ham å fortsette slik når det blir sånn neste gang. Om du skjønner?

Du må sette en grense, selv om det nok er vanskelig nok som det er.

Uff....føler virkelig med deg.

Egentlig burde jeg ikke uttale meg om dette, for på en måte er jeg som ham. Eller, jeg truer ikke andre, iallefall ikke bevisst (eller hva jeg skal si). Når jeg gjør det, er det vel mere et rop om hjelp. Men nok om det.

Håper dette ordner seg for deg.

Tenker på deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75793-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-383883
Del på andre sider

jeg er enig med Little Madam.

Du må ikke finne deg i at han skal styre deg, true deg på den måten.

Det er hans liv og hans ansvar. Sikkert enklere sagt enn gjodt, men du må prøve å ikke la ham styre deg. Selv om han truer med selvmord, så må du gjøre det du føler for. Det som er best for deg, og ikke for ham (om du skjønner hva jeg mener).

Ikke at du skal droppe ham helt sånn, men at du prøver å hjelpe så godt du kan ved å være hans venn.

Om han velger å ta sitt eget liv, så er det IKKE din skyld. Han tar sine egne valg, og du har prøvd å hjelpe ham. Men når han ikke vil ha hjelp, så er det ikke mere du egentlig kan gjøre.

Synes det er veeeeeldig feig av ham true deg på den måten, med at dersom dere ikke blir sammen igjen, så tar han livet sitt. Sånt går ikke an.

Uff.....veldig vanskelig situasjon dette. Kan tenke meg hvor fælt det må være for deg.

Men husk, du kan ikke ta ansvar for hans liv, for du har ditt eget liv å passe på. Og det er faktisk mere enn nok.

Dessuten må du ta vare på deg selv, så du ikke blir syk igjen. Det er jo egentlig d viktigste (synes jeg). Ikke at du bare skal tenke på deg selv.

Men du må ikke ta på det som din oppgave. Er ikke din plikt å redde ham.

Om du blir sammen med ham (og føler at dette ikke blir rett, overfor deg. At du gjør d pga. truslene), så er det lett for ham å fortsette slik når det blir sånn neste gang. Om du skjønner?

Du må sette en grense, selv om det nok er vanskelig nok som det er.

Uff....føler virkelig med deg.

Egentlig burde jeg ikke uttale meg om dette, for på en måte er jeg som ham. Eller, jeg truer ikke andre, iallefall ikke bevisst (eller hva jeg skal si). Når jeg gjør det, er det vel mere et rop om hjelp. Men nok om det.

Håper dette ordner seg for deg.

Tenker på deg.

Tusen takk for alle gode svar, godt å vite at noen støtter meg i denne saken og hjelper. *rørt* :)

Tror jeg får se tiden an å se hva som skjer, kjenner jeg blir trist når han sier slikt og mamma advarer meg sterkt mot å bli sammen med han igjen, hun er redd for at han skal trekke meg ned igjen. Kanskje hun har rett...

Takk igjen for alle gode råd!

*kjempeklem*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75793-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-383957
Del på andre sider

Hvis han truer med å ta livet av seg..... Hva med å få han tvangsinnlagt???? Så skjønner han at han ikke kan komme med slikt, uten at det får konsekvenser.

En ting til, har jeg makt til å få han tvangsinnlagt? Neste gang han sier at han vil ta livet sitt tror jeg at jeg ringer legevakta og ber dem ta seg av det....

De får kanskje snakket med han og så får de vurdere om han er sterk nok kandidat til å legges inn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75793-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-383965
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle gode svar, godt å vite at noen støtter meg i denne saken og hjelper. *rørt* :)

Tror jeg får se tiden an å se hva som skjer, kjenner jeg blir trist når han sier slikt og mamma advarer meg sterkt mot å bli sammen med han igjen, hun er redd for at han skal trekke meg ned igjen. Kanskje hun har rett...

Takk igjen for alle gode råd!

*kjempeklem*

Tror din mor hadde et godt poeng der! Helt enig med henne.

Du har ikke ansvar for hans liv. Skriv det med store bokstaver på en lapp og heng den på badespeilet. I tilfelle du skulle glemme det.

Ikke la deg dra med i en runde med SMS og telefonsamtaler.

For en stund siden var det en tråd hvor ei dame hadde tilsvarende problem, bare at det gjaldt en venninne av henne.

Hun fikk mange svar som også har relevans for deg. Husker NHD svarte henne også. Skal gi deg beskjed hvis jeg greier å finne det, hvis ikke noen andre greier det da.

Beskytt deg selv mot hans problemer, det er veldig viktig iallefall!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75793-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-384111
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...