Gå til innhold

Mobbing

joyride1365380388

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Tussi18

Mobbing kan det finnes flere sorter av (for å si det sånn).

Mobbing hvor man blir banket og mishandlet både fysisk og psykisk,og litt "mildere mobbing" hvor noen blir utstengt og sånn.

Har selv opplevd en form for mobbing, på ung.skolen. Var noen i klassen om ikke klarte å holde kjeft, og som måtte komme med kommentarer. F.eks. at de kunne si ting som "stygge helvete", "hold kjeften din" og sånne ting.

Etterhvert begynte jeg å tenke som så at "ingen er glad i meg, ingen ville savnet meg om jeg var død". Sånne tanker. Fikk rett og slett tanker om å ta mitt eget liv, selv om det ikke var alvorlig mobbing sånn sett.

Jeg var ikke helt uskylig selv, og jeg svarte jo på samme måte tilbake (men det var min måte å prøve å forsvare meg på).

Søstra mi hadde det også sånn, og det var liksom vi 2 som ble mobba.

Hun sliter den dag idag med samme problemer som meg, og har det ikke bra.

Heldigvis har jeg det bedre nå, og det er nok takket være alle de fantastiske mennenskene jeg har møtt i ettertid. Uten dem hadde jeg kanskje ikke vært her idag.

Min oppfatning av de som var sånn mot meg og søstra mi var at de ikke mente dette på alvor. For når jeg møtte dem på gaten og sånn, alene, så var de kjempehyggelige. Uansett, selv om jeg tenkte sånn, så gikk det veldig inn på meg. Jeg er i den alderen hvor man er veldig usikker, og å blir mobbet (selv om det kanskje ikke var så veldig alvorlig) det gjorde ikke troen på meg selv noe bedre. Tvert imot.

Den dag idag føler jeg meg sterkere, men er det noen som sier eller gjør noe med meg som jeg ikke liker...så sier jeg det. Eller jeg prøver å la være å bry meg.

Men jeg blir skikkelig sint og lei meg når venner eller andre blir mobbet. Da kan jeg ofte se rødt.

Men dessverre kan man ikke styre andre. Mange er bare helt "forskrudd i det lille hodet deres, og tenker ikke på hva konsekvensene kan bli".

Konsekvensene kan nemlig bli at den som blir mobba får så dårlig selvtillig at h*n blir helt ødelagt. Ofte kan en føle seg så verdigløs at man vil ta livet sitt. Selv om dette ikke synes utenpå.

Vel, dette var mine synspunkt og meninger og dette. Håper det kan hjelpe deg med arbeidet ditt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75799-mobbing/#findComment-383874
Del på andre sider

Her er en link som du kan ta en titt innom.Kanskje du finner noe interessant

der.

http://www.afam.no/

Innenfor problematikken mobbing finner du også en "guru" (en forsker). Han heter Dan Olweus, og har vært/er en foregangsfigur på temaet. Han har studert fenomenet i Bergen spesielt.

Det er også adferdsforskning spesielt i Stavanger vært fokusert på denne typen adferd. Adferden for offer og utøver (begge parter) skaper problemer.

I tillegg har den passive hopen som bivåner mobbing indirekte en positiv effekt på mobberen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75799-mobbing/#findComment-384070
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...