Gå til innhold

Uregelmessig inntak av litium- hvilken innvirkning har det - NHD?

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden tatt litium medisinen min endel uregelmessig.

Har i det siste opplevd økende tankekaos og vesentlig svekket konsetrasjonsevne. Merker fortiden at jeg er i ferd med å gire avgårde.Begynner å få lovlig mange ideer og tanker om alt jeg skal gjøre (det er ikke rent lite_tro meg_. Er livredd en ny episode og synes det egentlig er rart at det er sånn nå, fordi stemningspendelen har stått på deprimert ganske lenge.

Tror du dette skyldes rotet med litiuminntaket, eller kan det rett og slett være høsten og alt hva det medfører av forandring og ommlegging i rutiner fra sommer til høst? (Er veldig var på overganger)

For å klargjøre hva jeg mener med rot; glemmer spesielt å ta morgen medisinen. Kan glemme den helt, eller f.eks ta den kl.17 om eftermiddagen. Kveldsmedisinen er litt mer regelmessig. Sånn omtrent på det tidspunktet som planlagt. Slingringsmonn på 1 1/2 time.

Er veldig takknemlig for svar!

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Uregelmessig inntak vil føre til en sterkt svingende serumkonsentrasjon av litium. Dette kan godt gi seg utslag i dårligere virkning.

Jeg vil sterkt anbefale at medisinen tas innenfor +/- 2 timer fra fast inntakstid.

Uregelmessig inntak vil føre til en sterkt svingende serumkonsentrasjon av litium. Dette kan godt gi seg utslag i dårligere virkning.

Jeg vil sterkt anbefale at medisinen tas innenfor +/- 2 timer fra fast inntakstid.

Var litt engstelig for at jeg var blitt "forumbruker-non-grata" etter at jeg ertet deg med korpsmusikken. :-)

Det med litiumkonsentrasjon var veldig informativt for meg. Har jo visst at medisinen skal tas på bestemt tidspunkt, men ikke hvorfor.

Takk igjen!

Hei!

Du burde ta kontakt med legen/psykiateren din. Mulig du er i ferd med å bli hypoman eller manisk. Kanskje trenger du noe antipsykotisk medisin i denne perioden.

(Jeg bruker også litium)

Tar du det for bipolar lidelse?

Tar du det for bipolar lidelse?

Ja, jeg har diagnosen bipolar lidelse. Har brukt litium siden april 2002. Har prøvd det før også, ble syk første gang i 1995, andre gang 2002. Har ikke brukt medisiner i mellom disse periodene, bortsett fra rett etter den første episoden. (den første episoden var depresjon den andre var mani og psykose)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...