Gå til innhold

NHD; når brukes Fluanxol

Anbefalte innlegg

Gjest Takknemlig for svar

Jeg fikk Fluanxol av min psykiater i tillegg til et SSRI jeg allerede brukte. Grunnen var at jeg hadde en stor påkjenning foran meg som jeg gruet til. Gruet er kanskje ikke helt rette ordet, var vel mest redd fordi jeg regnet med å slite meg ut på det. Tåler ikke all verdens av påkjenninger.

Så leste jeg at Fluanxol var et antipsykotikum. Tror du han mente jeg hadde tendens til å bli psykotisk?

Ble litt engstlig av denne tanken. Han sa ikke noe slikt. Men brukes Fluanxol for andre ting enn psykoser også?

Jeg ble helt slått ut av dette middelet. Tung og sløv, og greide ikke jobben. Måtte slutte etter en stund siden jeg ikke fungerte.

Jeg har sluttet hos han nå, så jeg har ikke lyst til å ringe for å spørre. Han er så streng på telefon.

Men hvis han mente jeg hadde tendens til å bli psykotisk, ville han ikke sagt det da? Er jo greit å vite for å kunne ta hensyn til det mener jeg?

Eller er det slikt en pasient ikke 'trenger å vite'?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75892-nhd-n%C3%A5r-brukes-fluanxol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fluanxol brukes også om man "lider av nervøsitet"...og er preget av angst/ uro, depresjon, tretthet..

trur eg

fra felleskatalogen, for sikkerhets skyld.

C

Fluanxol Lundbeck

C

Fluanxol Depot Lundbeck

Antipsykotikum.

ATC-nr.: N05A F01

T: 7, 18.

T

TABLETTER 0,5 mg, 1 mg og 5 mg: Fluanxol: Hver tablett inneh.: Flupentixol. dihydrochlorid. aeqv. flupentixol. 0,5 mg, resp. 1 mg et 5 mg, lactos. Sacchar. color. obd. Fargestoff: Jernoksid (E 172). Sukkerdrasjert.

T

INJEKSJONSVÆSKE 20 mg/ml og 100 mg/ml: Fluanxol Depot: 1 ml inneh.: Cis(z)-flupentixol. decan. 20 mg, resp. 100 mg, triglycerid. saturat. media ad 1 ml.

Indikasjoner: Injeksjonsvæske: Langtidsbehandling av schizofreni og andre psykoser. Tabletter: Psychiatria minor: Som adjuvans til pasienter med nervøse lidelser preget av asteni, depresjon og angst, tretthet, motløshet, apati, initiativløshet. Senile atferdsforstyrrelser. Atferdsforstyrrelser og dysfori hos oligofrene. Alkoholisme. Psychiatria major: Schizofreni og andre psykoser, spesielt i langtidsbehandlingen. Senile psykoser. Mani, akutte psykoser og abstinenssymptomer hos alkoholikere og narkomane.

Dosering: Individuell dosering. Ved langvarig behandling må vedlikeholdsdosen ikke være høyere enn strengt nødvendig. Injeksjonsvæske: Injiseres dypt intramuskulært i glutealregionen. Initialt vanligvis 20-100 mg i.m. Avhengig av den 1. injeksjonens effekt og varighet, senest etter 4 uker, gis neste injeksjon. Justering av dose og intervall må tilpasses det individuelle behov. Den vanlige dose i vedlikeholdsbehandlingen er 20-200 mg i.m. hver 2. til 4. uke. Pasienter med uttalte produktive psykotiske symptomer krever vanligvis den høyeste dosering, eldre pasienter lavere. Vedlikeholdsdoser på 500 mg i.m. hver 2. uke er beskrevet. Tabletter: Kveldsdosen av ev. sedativ-hypnotisk virkende psykofarmaka bør opprettholdes en tid etter overgangen til Fluanxol. I lave doser 1-2 mg kan Fluanxol gis som engangs døgndose, fortrinnsvis om morgenen. Ved høyere doser bør døgndosen fordeles på 2 doser daglig. Psychiatria minor: Depresjoner, neuroser, alkoholisme, atferdsforstyrrelser ved senilitet: Initialt 1 mg daglig, ev. økning til 2-3 mg daglig, ev. til 5-6 mg daglig ved tvangsneuroser og svære angstneuroser. Senile psykoser og atferdsforstyrrelser ved oligofreni: Initialt 1 mg daglig, ev. økning til 4 mg daglig. Psychiatria major: Schizofreni og andre psykoser: Rolige, apatiske pasienter: Vanligvis 3 mg pr. dag ev. økning med 1 mg hver 2.-3. dag. Ved behov for doser over 10 mg daglig kan man øke med 5 mg f.eks. hver 2.-3. dag inntil effekt. Pasienter med mer uttalte produktive psykotiske symptomer og ev. moderat uro: Initialt 15-50 mg daglig. Vedlikeholdsdose vanligvis 3-15 mg daglig, men av og til vesentlig høyere. Akutte psykoser og abstinenssymptomer: 1. dose 4-8 mg. Deretter hurtig økning ut fra vurdering av symptomene ev. til ca. 100 mg daglig i få dager eller opptil 2 uker. Mani: 12-32 mg 1-4 ganger daglig. Respons på behandlingen avventes innen neste dose. Ved tendens til ekstrapyramidale bivirkninger ved schizofreni og andre psykoser bør man gi tillegg av antiparkinsonmidler eller øke doseringen mer forsiktig, ev. fordele døgndosen på 3 doser daglig.

Kontraindikasjoner: Bevisstløshet. Redusert bevissthet forårsaket av medikament- eller rusmiddelintoksikasjon. Sirkulatorisk kollaps. Bloddyskrasier. Feokromocytom. Malignt neuroleptikasyndrom. Kjent overfølsomhet for innholdsstoffene.

Forsiktighetsregler: Bør ikke kombineres med alkohol. En bør være observant overfor tidlige symptomer på tardive dyskinesier. Tardive dyskinesier kan forekomme ved langtidsbehandling. Pasienter på langtidsbehandling bør kontrolleres regelmessig hver 3. måned med tanke på mulig reduksjon av vedlikeholdsdosen. Antiparkinsonmidler bør kun brukes når det foreligger behandlingskrevende ekstrapyramidale bivirkninger. Ved lav dosering må det utvises forsiktighet ved svære urotilstander. Forsiktighet bør utvises ved behandling av eldre, ved krampetilstander, alvorlig lever- og hjertesykdom og myasthenia gravis. Kan forverre og hindre behandling av parkinsonisme. Forsiktighet ved risiko for trangvinkelglaukom og urinretensjon. Muligheten for utvikling av malignt neuroleptikasyndrom (hypertermi, muskelrigiditet, endret bevissthet, pulsøkning og endring i blodtrykk) er til stede. Kan påvirke evnen til å kjøre bil eller bruke maskiner. Forsiktighet bør utvises inntil en kjenner den individuelle reaksjonen på behandlingen.

Interaksjoner: (I: N05A B/AD/AF/AG lavdoseantipsykotika)

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Skal bare brukes under graviditet hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: I små mengder. Kan brukes under amming hvis fortsatt behandling vurderes som viktig. Det anbefales da at barnet observeres nøye.

Bivirkninger: Doseavhengige. Medium doser (3-20 mg): Frekvensen og alvorlighetsgraden er mest uttalt tidlig i behandlingen, og avtar ved fortsatt behandling. Høydose (40-320 mg/døgn): Frekvensen av ekstrapyramidale bivirkninger er uendret ved høydosebehandling. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Munntørrhet, gastrointestinalt ubehag som diaré, obstipasjon, kvalme/oppkast og dyspepsi. Økt spyttsekresjon. Metabolske: Vektøkning. Psykiske: Søvnløshet, nervøsitet, døsighet, agitasjon. Sentralnervesystemet: Svimmelhet, hodepine og tremor. Ekstrapyramidale bivirkninger, f.eks. parkinsonisme, akatisi, dystoni (stivhet), rigiditet, tremor, hypokinesi, dyskinesi, okulogyrisk krise. Sirkulatoriske: Hypotensjon. Syn: Unormal akkommodasjon. Øvrige: Tretthet, galaktoré. Mindre hyppige: Hud: Kløe/dermatitt. Økt svetting. Lever: Gulsott. Luftveier: Dyspné. Muskel-skjelettsystemet: Artralgi. Psykiske: Konsentrasjonsforstyrrelser, minsket libido/impotens. Hukommelsestap, anoreksi, økt appetitt. Depresjon, søvnighet, konfusjon. Sentralnervesystemet: Kramper, svimmelhet. Sirkulatoriske: Palpitasjoner. Urogenitale: Urinretensjon. Miksjonsforstyrrelser. Øvrige: Hetetokter. Asteni.

Overdosering/Forgiftning: (F: 21d antipsykotika)

Egenskaper: Klassifisering: Lavdoseneuroleptikum. Tioxantenderivat med uttalt antipsykotisk og spesifikk dempende effekt, liten eller ingen uspesifikk sedativ-hypnogen effekt. Psychiatria minor: Har i doser inntil 3 mg/døgn angstdempende, antidepressiv og stemningsstabiliserende virkning og visse aktiviserende egenskaper, ingen sedativ-hypnotisk effekt. Psychiatria major: I doser over 3 mg/døgn: Doseavhengig uttalt antipsykotisk og spesifikk dempende effekt, doseavhengig uspesifikk sedativ-hypnotisk effekt som er lite uttalt i doser under 15 mg/døgn. Virkningsmekanisme: Virker hovedsakelig gjennom blokade av sentrale monaminerge reseptorer, spesielt i det dopaminerge system. Injeksjonsvæske: Som et kombinert absorpsjons- og konverteringsdepot. Tabletter: Hurtig innesettende effekt. Absorpsjon: Injeksjonsvæske: Ved forestring med fettsyren, dekansyre, er flupentixol omdannet til en lipofil substans, flupentixoldekanoat, som i oljeoppløsning diffunderer langsomt til den omgivende vannfase. Deretter hydrolyseres stoffet, og den virksomme komponent flupentixol frigjøres. Maks. serumkonsentrasjon 4-10 dager etter injeksjon. Virkningstid: 2-4 uker/dose. Tabletter: Sannsynligvis fullstendig. Maks. serumkonsentrasjon ca. 4 timer. Biologisk tilgjengelighet ca. 40 % etter peroral dosering. Proteinbinding: Over 95 %. Halveringstid: Ca. 35 (19-39) timer. Terapeutisk serumkonsentrasjon: Terapeutisk serumkonsentrasjon: Store individuelle variasjoner. Metabolisme: Hovedsakelig i lever. Utskillelse: Hovedsakelig via fæces og urin.

Pakninger og priser: Fluanxol: Tabletter: 0,5 mg: 100 stk. kr 85,60, 1 mg: 50 stk. kr 72,90, 100 stk. kr 114,90, 5 mg: 100 stk. kr 234,80, Fluanxol Depot: Injeksjonsvæske: 20 mg/ml: 10 1 ml kr 408,70, 10 2 ml kr 666,90, 100 mg/ml: 10 1 ml kr 1510,00.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Den antipsykotiske virkningen kommer vanligvis først ved doser >3mg.

I området 1-3 mg gir Fluanxol angstdemping og en moderat antidepressiv effekt.

Før SSRI-ene var det et mye brukt middel mot moderat angst og depresjon. Etter min mening brukes det for sjelden i dag.

Gjest Takknemlig for svar

Det var beroligende. Da slapper jeg litt av. Puh!

Synes det av og til er så slitsomt (lav konsentrasjonsevne) å lese de 'profesjonelle' medsinske bekrivelsene av medisinene. Blir for mye og for konsentrert informasjonfor meg i min nåværende situasjon. Trenger en 'oversettelse' og en utvelgelse av informasjon.

Det hr jeg fått nå. Takk!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...