Gå til innhold

hva er normalt?


Gjest Kamika

Anbefalte innlegg

Jeg har ofte lest om såkalt "trøstespising" eller overspising, og jeg lurer på hva som egentlig kvalifiserer til det? F.eks nå når jeg sitter og skal lese lekser, får jeg omtrent hele tiden lyst på noe godt/noe å tygge på. Jeg spiser aldri noe usunt. Det kan være at jeg lager meg en salat, tar meg et eple, et glass Biola, en tomat, gnafler litt salat, tar meg en kopp te/kaffe, glass funlight ,etc etc. Men dette kan jeg gjøre en 3-4 ganger i løpet av de 2-3-4 timene jeg sitter her og skal lese lekser. Blir rett og slett skikkelig sugen på noe å spise/tygge på. Er dette helt vanlig kjedespising. Kan nevne at jeg har ingen spiseforstyrrelse, var kun innom det man kaller "spisegriller" (har aldri kasta opp eller noenting, kun spist litt for lite en periode)

Går det an å spise 5 mindre måltider per dag? Og forresten, har akkurat lest boka Sterk/svak (har om spiseforstyrrelser i psykologien) og den var kjempebra!

Tusen takk for at du er her for oss =)

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann

Å kjedespise tror jeg de fleste mennesker gjør av og til... Selv om jeg kanskje ikke er den rette til å uttale meg om hva som er normalt, så kan jeg love deg at den spisinga du bedriver, absolutt ikke er overspising. Så bare spis og kos deg du :)!

Jeg beundrer deg for at du i det hele tatt klarer å spise sånn!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kamika_zen

Heisann

Å kjedespise tror jeg de fleste mennesker gjør av og til... Selv om jeg kanskje ikke er den rette til å uttale meg om hva som er normalt, så kan jeg love deg at den spisinga du bedriver, absolutt ikke er overspising. Så bare spis og kos deg du :)!

Jeg beundrer deg for at du i det hele tatt klarer å spise sånn!

Klem fra

Jaja, det var da kjekt å høre=)

Blir fortsatt takknemlig hvis det er noen andre som har andre synspunkt på dette. Finner utrolig mye hjelp her, og så er det så utrolig kjekt å se hvordan man kan hjelpe hverandre. Forresten så har jeg ikke alltid spist slik, da jeg var som mest "hekta" spiste jeg bare 1 skive til frokost, 1 på skolen , litt middag, noen frukter, etcetc. Har aldri spist skikkelig LITE. Men til slutt sa kroppen stopp ( ble uopplagt, trøtt, frøyse hele tida, og så videre) Nå trener jeg og er glad, og spiser det jeg føler kroppen min trenger. )prøver iallefall) har kanskje noen litt rare matvaner i ny og ne, som f.eks isteden for middag, tar jeg 2 små måltider. Holder iallefall forbrenninga og blodsukkeret konstant på denne måten. Spiser utrolig mye frukt og grønt hver ENESTE dag, og trener 3-5 ganger i uka =)

Er LYKKELIG til TUSEN for tida, og så vil jeg si til alle at jeg tenker på dere hver eneste dag, og jeg følger med. Nedia, stå på, du har flere enn du tror som tenker på deg og støtter deg. =)

Tusen takk til alle som kommenterer dette.

Kos og klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

Kjære Kamika

Det du beskriver er helt normalt. Det eneste som du bør passe på er tannhelsa di. Kanskje kan du passe på å rense med en tyggegummi som du sikkert har sett anbefalt i en eller annen reklame.

Overspising er definert i forhold til hva en snakker om. Man snakker om patologisk overspising når det dreier seg om tap av kontroll i forhold til mat og STORE mengder mat.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jorunn Sundgot-Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...