Gå til innhold

NHD...er jeg psykotisk eller ikke?

Anbefalte innlegg

Jeg startet for noen dager siden med Zeldox, og har noen spørsmål angående dette legemiddelet.

Spm.1

Dette er jo et antipsykotisk middel, og det jeg da lurer på er om dette skrives ut ved andre tilstander enn psykoser/schizofreni? Han sier at jeg skal ta Zeldox (20 mg morgen + 20 mg kveld) for å roe ned tankene mine, og at det er dem som gjør meg deprimert også (går på 200 mg Zoloft pr. dag). Kan psykiateren skrive skrive ut Zeldox uten å direkte informere om at pasienten har en psykose?

Spm.2

Jeg lider av konstante tvangstanker og tvangshandlinger, og psyk'en mener at jeg bruker en del "magisk tenkning". Jeg må innrømme at jeg selv tror/vet at jeg må gjøre disse handlingene, det er logisk for meg å tenke/gjøre alt dette. Må vel også nevne at jeg har fortalt at jeg tror jeg har en usynlig hjelper, som jeg ikke kan se, men som hjelper meg og på en måte påvirker tankene mine, slik at jeg gjør ting riktig. Vil du si at dette er unormalt?

Spm.3

Jeg vet jo at f.eks. schizofrene mottar beskjeder f.eks. fra TV. Vil det si at den bokstavelig talt snakker direkte til dem, eller er det sånn at de finner litt skjulte beskjeder i det som skjer på skjermen og det folk sier på TV? Det sistnevnte gjelder meg.

Huff, dette ble litt langt, håper det ikke ble for mange dumme spørsmål.

Er MEGET takknemlig for svar, også fra andre enn NHD.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75987-nhder-jeg-psykotisk-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er temmelig sikker på at psykiateren din mener dette er psykotisk - men det er ikke dermed sagt at du er schizofren. Psykoser forekommer ved mange psykiske lidelser, tilogmed ved depresjon! Anti-psykotika hjelper ikke bare på det som vi vanligvis tenker på som psykotiske symptomer: Hallusinasjoner og vrangforestillinger. De hjelper også på såkalte negative symptomer som mistenksomhet, tilbaketrekning o.l.

Forstår at psykiateren din vil prøve ut anti-psykotika på deg, utifra det du beskriver. Å ha en usynlig hjelper er ikke nødvendigvis et tegn på psykose - det kommer an på hvordan det stiller seg i forhold til religiøse forestillinger. Men det er en vanskelig vurdering...

Har det på mange måter som deg - psykiateren min gav meg et subtilt hint, og ba meg gå og se "Et vakkert sinn". Filmen handler om et amerikansk mattegeni som utviklet schizofreni, og den bygger på en sann historie. Den har blitt mye kritisert for å gi et for "pent" bilde av lidelsen, men den har noen veldig gode poeng og sekvenser. Jeg ble iallefall sittende igjen etter filmen og tenke: Hvis HAN er schizofren, så er jommen jeg det og! For her var det mye kjent! Fikk et bedre innblikk i hvordan det hele faktisk arter seg, som dette med å ha usynlige venner, å få hemmelige beskjeder osv. Jeg trodde - akkurat som deg - at det ikke var så alvorlig, ettersom jeg trodde det artet seg på en helt annen måte. Og så ble jeg i tillegg forvirret ettersom jeg trodde at schizofrene og alvorlig psykotiske mennesker ikke la merke til det selv - ikke la merke til at det er noe galt! Men det gjør vi jo - !

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Zeldox og andre antipsykotika kan også brukes ved en del andre psykiske lidelser som f.eks. tvang.

2. Ja, dersom du tror fullt og fast på denne "hjelperen", er det ikke en frisk tanke.

3. Det er oftest slik at de tror de mottar skjulte beskjeder.

1. Zeldox og andre antipsykotika kan også brukes ved en del andre psykiske lidelser som f.eks. tvang.

2. Ja, dersom du tror fullt og fast på denne "hjelperen", er det ikke en frisk tanke.

3. Det er oftest slik at de tror de mottar skjulte beskjeder.

Når det gjelder punkt 2, så er det faktisk veldig mange som går rundt og tror vi har hjelpere med oss. Deriblant Margit Sandemo og en rekke andre alternativt tenkende. Har lest hennes bok: "Vi er ikke alene". Facsinerende er den ihvertfall.

De fleste av dem påstår de er friske :-)

Så lenge den troen ikke påvirker personen slik at de ikke fungerer så skader vel ikke det. Og hvem vet, kanskje vi har hjelpere også, like vanskelig og motbevise som å bevise.

Hvis jeg har en hjelper, tror jeg vedkommende er veldig glad i å ta seg ferie, lange sådanne...*s*

Er temmelig sikker på at psykiateren din mener dette er psykotisk - men det er ikke dermed sagt at du er schizofren. Psykoser forekommer ved mange psykiske lidelser, tilogmed ved depresjon! Anti-psykotika hjelper ikke bare på det som vi vanligvis tenker på som psykotiske symptomer: Hallusinasjoner og vrangforestillinger. De hjelper også på såkalte negative symptomer som mistenksomhet, tilbaketrekning o.l.

Forstår at psykiateren din vil prøve ut anti-psykotika på deg, utifra det du beskriver. Å ha en usynlig hjelper er ikke nødvendigvis et tegn på psykose - det kommer an på hvordan det stiller seg i forhold til religiøse forestillinger. Men det er en vanskelig vurdering...

Har det på mange måter som deg - psykiateren min gav meg et subtilt hint, og ba meg gå og se "Et vakkert sinn". Filmen handler om et amerikansk mattegeni som utviklet schizofreni, og den bygger på en sann historie. Den har blitt mye kritisert for å gi et for "pent" bilde av lidelsen, men den har noen veldig gode poeng og sekvenser. Jeg ble iallefall sittende igjen etter filmen og tenke: Hvis HAN er schizofren, så er jommen jeg det og! For her var det mye kjent! Fikk et bedre innblikk i hvordan det hele faktisk arter seg, som dette med å ha usynlige venner, å få hemmelige beskjeder osv. Jeg trodde - akkurat som deg - at det ikke var så alvorlig, ettersom jeg trodde det artet seg på en helt annen måte. Og så ble jeg i tillegg forvirret ettersom jeg trodde at schizofrene og alvorlig psykotiske mennesker ikke la merke til det selv - ikke la merke til at det er noe galt! Men det gjør vi jo - !

Tusen takk for svar, alle sammen! Det var litt fint å få svar både fra en psykolog og fra andre "pasienter". Da får man gjerne se flere sider av samme sak.

Først må jeg si at jeg ble lettet over å lese at Zeldox brukes til annet enn psykoser også. Og schizofren er jeg nok ikke (men har en helt utrolig fantasi).

Jeg har lest en del av Sandemo opp gjennom årene, og nå holder jeg faktisk på med "Vi er ikke alene". Må bare få si at jeg tror fast og helt på hjelpere, nå vet jeg faktisk navnet på min (ganske sikker). Det var en helt utrolig måte å få det navnet på... (Nå lurer dere nok fælt! Hihi... Egentlig tror (vet) jeg at vi alle er lysvesener, som er sendt til jorden på "oppdrag" (ja, jeg tror alt jeg leser...hehe:)). I sted snakket jeg med hjelperen min, men det er litt vanskelig å få kontakt. Men jeg har sett så mange skygger i dag. Kanskje bare innbildning, kanskje ikke... ?!? Men jeg er faktisk ganske sikker på at han har en viss innflytelse på tankene mine. *seriøs*

Tror jeg skal se den filmen, jeg... "Et vakkert sinn", altså. Bare for å være på den sikre siden, liksom... : )

Stakk innom psykiateren i dag (trodde nemlig ikke at NHD kom til å svare så raskt, men det gjorde han jo! *takknemlig*), spurte blant annet om hvorfor jeg måtte ta Zeldox. Han sa: "Fordi du ikke kan skille mellom fantasi og virkelighet". Hehe... Vet ikke helt om det var så betryggende. da... Dessuten har jeg jo tvangstanker, da. *kjempegøy*

Jaja, dett var dett... Ha en fin dag!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...