Gå til innhold

Skal ut og reise.. hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal til Las Vegas i november, en reise som tar 18 timer. Jeg gleder meg noe helt vilt samtidig som jeg er kjempe redd for angsten min. Jeg fikk angst for ett år siden, går på cipramil. Har egentlig vært 'helt frisk' i flere måndeder, men nå som reisen nærmer seg sniker angsten seg på meg igjen.

Jeg har et brett med Sobril liggende, har aldri tatt mye av dette, vet egentlig ikke virkningen av dem. Lurer på om jeg vil klare å fullføre flyturen hvis jeg tar sobril? Blir det fremdeles et mareritt eller forsvinner virkelig angsten?

Tror du angsten gir seg bare jeg kommer frem?

Hva slags attest på sobril og cipramil bør jeg ha med meg?

Hva skjer dersom jeg trenger legehjelp vedrørende angst i las vegas? (tviler på at dette skjer, da.. )

Setter pris på svar!!! På forhånd takk!

Hilsen elisabeth21.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76334-skal-ut-og-reise-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om angsten din forsvinner når du kommer frem kan jeg desverre ikke svare deg på. Men det er veldig sannsynlig at du nå kjenner angsten komme pga. den kommende flyturen. Nye situasjoner/ reiser /uforutsigbarhet osv kan lett skape nervøsitet. Ofte gir angsten seg når man kommer frem til stedet og får slappet av litt. Det er positivt at du ser frem til turen på tross av den gryende følelsen, hvilket kan føre til at du kan komme til å klare dette med glans! -Jeg ville tatt med meg Sobril, for sikkerhets skyld (funker kjempe godt mot angst, virker raskt beroligende), og naturligvis cipramil. Merker du at underveis at flyturen blir "for mye" for deg så ta en sobril. Be din lege skrive en "attest" på medisinene i tilfelle du blir stoppet i tollen.

Leger er det stort sett ikke et problem å få tak i, men det koster.

Ha en herlig tur!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76334-skal-ut-og-reise-hjelp/#findComment-388031
Del på andre sider

Jeg fløy 14 timer en vei i sommer. Er ikke redd for selve flyturen, men blir satt ut av stress og faste tider i det store og hele. Derfor tok jeg en Sobril de dagene jeg måtte gjennom flyplass-stresset. Det gikk fint.

De dagene vi var med på utflukter, hvor vi ikke kunne bestemme tidsskjemaet selv, måtte jeg også ta en Sobril. Bedre det enn å bli helt utafor. Greide meg bra.

Var første gangen i mitt liv jeg tok Sobril, og har heller ikke hatt behov for det etter at jeg kom hjem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76334-skal-ut-og-reise-hjelp/#findComment-388429
Del på andre sider

Om angsten din forsvinner når du kommer frem kan jeg desverre ikke svare deg på. Men det er veldig sannsynlig at du nå kjenner angsten komme pga. den kommende flyturen. Nye situasjoner/ reiser /uforutsigbarhet osv kan lett skape nervøsitet. Ofte gir angsten seg når man kommer frem til stedet og får slappet av litt. Det er positivt at du ser frem til turen på tross av den gryende følelsen, hvilket kan føre til at du kan komme til å klare dette med glans! -Jeg ville tatt med meg Sobril, for sikkerhets skyld (funker kjempe godt mot angst, virker raskt beroligende), og naturligvis cipramil. Merker du at underveis at flyturen blir "for mye" for deg så ta en sobril. Be din lege skrive en "attest" på medisinene i tilfelle du blir stoppet i tollen.

Leger er det stort sett ikke et problem å få tak i, men det koster.

Ha en herlig tur!

Apoteket forklarte det slik at Sobril må tas FØR en forventer at angsten skal komme. Den bruker en time eller så på å virke. Men så virker den i mange timer.

Skal du ha en medisin som gir AKUTT angstlindring så må du ta Vival. Den virker raskt.

Sobril kan du altså ikke vente med å ta til angsten er der for fullt.

Bare et tips til Elisabeth. Legene er ikke like flinfke til å informere om slike ting bestandig. Legen min sa ingenting, bare gav meg resepten når jeg ba om det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76334-skal-ut-og-reise-hjelp/#findComment-388435
Del på andre sider

Apoteket forklarte det slik at Sobril må tas FØR en forventer at angsten skal komme. Den bruker en time eller så på å virke. Men så virker den i mange timer.

Skal du ha en medisin som gir AKUTT angstlindring så må du ta Vival. Den virker raskt.

Sobril kan du altså ikke vente med å ta til angsten er der for fullt.

Bare et tips til Elisabeth. Legene er ikke like flinfke til å informere om slike ting bestandig. Legen min sa ingenting, bare gav meg resepten når jeg ba om det.

oj! jeg blandet sobril og vival! så flott at du sa ifra :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76334-skal-ut-og-reise-hjelp/#findComment-388526
Del på andre sider

oj! jeg blandet sobril og vival! så flott at du sa ifra :)

Tusen takk for svar, thinkerbell og Tulips!! Jo, jeg gleder meg fælt men nå er det.. la meg se.. 35 dager igjen og nå begynner jeg å bli veeldig nærvøs. Jeg har alltid elsket å fly, så det er hele greia med det å ikke være hjemme som sikkert er problemet. Går det ann å ta seg en drink selv om man har tatt en sobril eller en vival? Jeg vet legene sier konstant nei, men.. jeg skal til las vegas! Er måteholden med alkohol fra før, vil bare ta en drink eller to for kosens skyld.

Og igjen.. tusen takk for svar!

Hilsen Elisabeth.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76334-skal-ut-og-reise-hjelp/#findComment-389322
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, thinkerbell og Tulips!! Jo, jeg gleder meg fælt men nå er det.. la meg se.. 35 dager igjen og nå begynner jeg å bli veeldig nærvøs. Jeg har alltid elsket å fly, så det er hele greia med det å ikke være hjemme som sikkert er problemet. Går det ann å ta seg en drink selv om man har tatt en sobril eller en vival? Jeg vet legene sier konstant nei, men.. jeg skal til las vegas! Er måteholden med alkohol fra før, vil bare ta en drink eller to for kosens skyld.

Og igjen.. tusen takk for svar!

Hilsen Elisabeth.

Råder deg til å ikke blande alkohol og sobril/vival. Klart at du kan nyte alkohol, men da ville jeg ikke brukt sobril på samme tid (samme kveld altså).

Dette ble veldig krøkkete skrevet, beklager.

-god tur

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76334-skal-ut-og-reise-hjelp/#findComment-389669
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...