Gå til innhold

Hva tror du på??

Anbefalte innlegg

Gjest Balooba

Nei, jeg tror ikke man kan helbrede ved bønn. Men jeg tror på at folk kan _tro_ seg friske. Noen tror kanskje sterkt nok på en gud, andre igjen har stor nok tro på den vidundermedisinen de får på helsekostforretningen. Ved tro på et eller annet kommer kroppens egen evne til helbredelse inn.

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• misjonær

11

• Taj Mahal

8

• vin

6

• Sør

5

Mest aktive i denne tråden

Jeg så ikke programmet. Jeg tror ikke hun har blitt helbredet av Gud.

Men når man tror sterkt på noe, har det vist seg og være meget effektivt til tider. Om man tror at Gud kan helbrede eller om man har stor tro på pillen man putter i seg har akuratt samme effekt.

Tror du hun ble helbredet av Gud misjonær?

Hei!

Fulgte bare sånn halveis med så eg fikk ikke med meg hele historien hennes...

Men ser ikkje noen grunn til at hu skulle sitte der å lyge alle opp i ansiktet...

Det hadde i allefall skjedd en stor forandring i hennes liv, og eg har ikke problem med å tru at det kan ha vert Gud som grep inn..

Korfor trur di ikkje at det var Gud?

Kan ikkje den muslimske gud helbrede?

mvh

Hei,

Dette emnet grenser egentlig opp mot det offensive...

Kan du forklare HVORFOR en påstått "god" Gud skulle helbrede denne kvinnen i Norge (?), samtidig som han åpenbart overser alle de "funksjonshemmede barnene i Afrika" (som vi må gi penger til på søndag, nettopp fordi han ikke foretar seg noe!)

Hater Guden din funksjonshemmede afrikanske barn?

Hvorfor? Ber de ikke nok? Gir de ikke nok penger til kirken?

===

Om "gud helbreder eller ei" er egentlig av mindre interesse, mener jeg.

Langt viktigere er hvorfor han åpenbart IKKE helbreder!

Den ENESTE løsningen må være at han ikke eksisterer.

Med vennlig hilsen

Hei!

Nei, eg kan ikkje forklare det!

Eg veit at Gud bryr seg om dei!

Han elsker alle mennesker.

Å dersom me (vesten) hadde levd sånn som Gud vil, elskt våre nester som oss selv... Da hadde ingen barn i afrika eller andre plasser behøvd å lide...

mvh

Nei , eller for å snu det kanskje en kan bli helbredet , men ikke via Gud..

Hvorfor skal han hjelpe noen få?

Jeg blir rett og slett dårlig når jeg hører bønnene de sender på radioen om helbredelse av migrene , gikt , etc...

Nei ; som det står i Bibelen : satan gjør seg om til lysets engel..

Hei!

Bare lurer på noe..

Du tror Satan eksisterer, men ikke Gud??

Kan innlegget ditt forståes sånn??

mvh

Hei!

Men ser ikkje noen grunn til at hu skulle sitte der å lyge alle opp i ansiktet...

Det hadde i allefall skjedd en stor forandring i hennes liv, og eg har ikke problem med å tru at det kan ha vert Gud som grep inn..

mvh

Hei,

Du skriver: "Kan ikkje den muslimske gud helbrede?"

Den muslimske, jødiske og kristne gud er jo den samme! Dere er bare litt uenige om "hvordan han er" og "hva han vil". Men dere tilber jo samme gud som Abraham tilba.

med vennlig hilsen

Hei!

Nei, eg kan ikkje forklare det!

Eg veit at Gud bryr seg om dei!

Han elsker alle mennesker.

Å dersom me (vesten) hadde levd sånn som Gud vil, elskt våre nester som oss selv... Da hadde ingen barn i afrika eller andre plasser behøvd å lide...

mvh

Hei,

Du skriver: "Nei, eg kan ikkje forklare det!"

Når livssynet ditt ikke kan forklare noe så fundamentalt, så burde du jo være ærlig nok til seriøst å vurdere om hele grunnlaget for livssynet ditt er feil. Når det er noe så helt grunnleggende som åpenbart "ikke passer" så tyder det jo på at teorien er feil....

===

Du skriver: "Eg veit at Gud bryr seg om dei! Han elsker alle mennesker."

Det er jo bare - unnskyld uttrykket - svada!

Hvis han "elsket alle mennesker" ville han åpenbart ikke la dem sulte ihjel....

Og da langt mindre småbarn, som på ingen måte kan ha gjort noe gale nok til å tilsi en slik straff.

Dette VET du godt er sant.

===

Du skriver: "Å dersom me (vesten) hadde levd sånn som Gud vil, elskt våre nester som oss selv... Da hadde ingen barn i afrika eller andre plasser behøvd å lide..."

Dette er egentlig en helt utrolig påstand!

Hvorfor i svarte skulle afrikanere være avhengig av "vesten" hvis det fantes en gud?

Og hvorfor "behøver de å lide" uansett?

===

Du har ikke svar på dette - det vet jeg. Kristendommen har ikke svar på dette.

Den ENESTE logiske konsekvens av det jeg påpeker her er at "gud kan ikke eksistere" (eller at "hvis gud eksisterer er han utrolig ond").

Men som kristen er man nødt til å "overse" disse faktaene. Man må rett og slett se bort fra logikk og virkelighet, fordi virkeligheten passer ikke med den kristne doktrine.

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei,

Du skriver: "Kan ikkje den muslimske gud helbrede?"

Den muslimske, jødiske og kristne gud er jo den samme! Dere er bare litt uenige om "hvordan han er" og "hva han vil". Men dere tilber jo samme gud som Abraham tilba.

med vennlig hilsen

Godt sagt Sør!

Og jeg vil bare få tillegge (til misjonær) at Taj Mahal ikke har sagt at hun tror denne kvinnen lyver. Tvert om skrev hun at hun godt tror at tro i seg selv kan helbrede - uten at noen gud har vært involvert. Ergo har hun indirekte sagt at hun tror på at kvinnen har blitt frisk - uten bistand av noen gud.

Hvorfor den type "feiltolkning" misjonær? Er det bevisst eller bare en glipp....?

Mvh

Hei,

Når livssynet ditt ikke kan forklare noe så fundamentalt, så burde du jo være ærlig nok til seriøst å vurdere om hele grunnlaget for livssynet ditt er feil. Når det er noe så helt grunnleggende som åpenbart "ikke passer" så tyder det jo på at teorien er feil....

===

Og da langt mindre småbarn, som på ingen måte kan ha gjort noe gale nok til å tilsi en slik straff.

===

Du skriver: "Å dersom me (vesten) hadde levd sånn som Gud vil, elskt våre nester som oss selv... Da hadde ingen barn i afrika eller andre plasser behøvd å lide..."

Hvorfor i svarte skulle afrikanere være avhengig av "vesten" hvis det fantes en gud?

===

Den ENESTE logiske konsekvens av det jeg påpeker her er at "gud kan ikke eksistere" (eller at "hvis gud eksisterer er han utrolig ond").

Men som kristen er man nødt til å "overse" disse faktaene. Man må rett og slett se bort fra logikk og virkelighet, fordi virkeligheten passer ikke med den kristne doktrine.

Med vennlig hilsen

Vel, noen ganger tanker jeg at hvis Gud elsker oss, så ville han la oss få dø alle sammen. For et verre helvete enn et liv på denne jorden, kan være vanskelig å forestille seg noen ganger.

Hvem har det verst? De som lever, eller de som dør?

De barna som sulter i hjel... Som jeg gråter for lidelsene deres. Meni det minste så skal de aldri mer føle hverken sult eller smerte...

Godt sagt Sør!

Og jeg vil bare få tillegge (til misjonær) at Taj Mahal ikke har sagt at hun tror denne kvinnen lyver. Tvert om skrev hun at hun godt tror at tro i seg selv kan helbrede - uten at noen gud har vært involvert. Ergo har hun indirekte sagt at hun tror på at kvinnen har blitt frisk - uten bistand av noen gud.

Hvorfor den type "feiltolkning" misjonær? Er det bevisst eller bare en glipp....?

Mvh

Hei!

Nå lurer eg på kven som feiltolker kven...

Eg påsto jo aldri at TM tror denne kvinna lyger..

Eg spør berre om hu trur Gud kan helgrede eller ikkje...

mvh

Hei,

===

===

===

Med vennlig hilsen

Hei!

Hvorfor må de lide??

Er det kanskje ikkje pga. at vi i vesten har utnyttet og ødelagd desse landa som nå sliter i sør...

Du skylder Gud for den vondskap menneskene står bak!

--

Skulle eg kaste vrak på trua mi berre fordi eg ikkje fult ut forstår eller kan forklare det som skjer??

Vel, eg takker Gud for at eg slipper å fortå alt..

Og kviler i at hans tanker er høyre en mine tanker!

Så får du misslike det så mye som du vil..

mvh

Hei!

Nå lurer eg på kven som feiltolker kven...

Eg påsto jo aldri at TM tror denne kvinna lyger..

Eg spør berre om hu trur Gud kan helgrede eller ikkje...

mvh

Det er godt mulig jeg feiltolket deg.

Du skrev at "Men ser ikkje noen grunn til at hu skulle sitte der å lyge alle opp i ansiktet...", som svar til en som skriver at hun tror denne kvinnen kunne ha blitt helbredet - men uten guds hjelp.

Derfor misstolket jeg det dit hen at du mente hun ikke trodde at denne kvinnen var blitt frisk.

Mvh

Hei!

Hvorfor må de lide??

Er det kanskje ikkje pga. at vi i vesten har utnyttet og ødelagd desse landa som nå sliter i sør...

--

Skulle eg kaste vrak på trua mi berre fordi eg ikkje fult ut forstår eller kan forklare det som skjer??

mvh

Såvidt jeg forstår det så beskylder Sør menneskene for den ondskap menneskene har skapt....

Mvh

Gjest Kritikeren

Nei , eller for å snu det kanskje en kan bli helbredet , men ikke via Gud..

Hvorfor skal han hjelpe noen få?

Jeg blir rett og slett dårlig når jeg hører bønnene de sender på radioen om helbredelse av migrene , gikt , etc...

Nei ; som det står i Bibelen : satan gjør seg om til lysets engel..

Hei Vin

nå må du bli litt oppdatert her den protestantiske kirke har nå vedtatt at helvete ikke eksisterer så også satan

Hilsen

Annonse

Vel, noen ganger tanker jeg at hvis Gud elsker oss, så ville han la oss få dø alle sammen. For et verre helvete enn et liv på denne jorden, kan være vanskelig å forestille seg noen ganger.

Hvem har det verst? De som lever, eller de som dør?

De barna som sulter i hjel... Som jeg gråter for lidelsene deres. Meni det minste så skal de aldri mer føle hverken sult eller smerte...

Hei Leenie :-),

Du skriver: "For et verre helvete enn et liv på denne jorden, kan være vanskelig å forestille seg noen ganger."

Ja, noen ganger. Men andre ganger er det herlig. Fantastisk.

Og da har man jo, som ateist, et helt åpenbart spørsmål til kristendommen: "hvorfor skapte ikke Gud like godt Paradis med en gang?"

===

Du skriver: "Hvem har det verst? De som lever, eller de som dør?"

Poenget er jo at hvis Gud hadde eksistert, så var det vel ingen som behøvde å lide. Da kunne han ha knipset med fingrene og latt det regne "boller og brus" til "alle barna i Afrika"...

Men det gjør han åpenbart ikke. De sulter.

Da må man konkludere én av to ting:

1) Gud eksisterer, men han er ond.

2) Gud eksisterer ikke.

Jeg foretrekker nummer 2.

===

Du skriver: "De barna som sulter i hjel... Som jeg gråter for lidelsene deres. Meni det minste så skal de aldri mer føle hverken sult eller smerte..."

Men hvis en gud, som du tror på, lar dem lide på den måten....

...hvordan kan du da tilbe den Guden? Han kunne jo knipset med fingrene og fjernet både sulten og smerten, og gitt dem et godt liv!

*klem*

Hei!

Hvorfor må de lide??

--

mvh

Hei,

Du skriver: "Er det kanskje ikkje pga. at vi i vesten har utnyttet og ødelagd desse landa som nå sliter i sør..."

Folk "i de landene" har også dødd av sult og sykdommer lenge før "vesten" oppdaget dem.

Og malaria og tørke (som har eksistert i tusenvis av år) kan du heller ikke bebreide menneskene for.

Hvis det finnes en gud, så er han åpenbart 100% ansvarlig for denne ondskapen. Det kommer du ikke unna, uansett hvor mye du forsøker å bortforklare det.

===

Du skriver: "Og kviler i at hans tanker er høyre en mine tanker!"

Det du argumenterer for her er akkurat det samme som å si at "jeg tror på Julenissen, men jeg forstår ikke hvordan han tenker"....

Du VET utmerket godt at livssynet ditt ikke "henger på greip". Det er helt åpenbart at en gud som lar millioner av uskyldige barn sulte ihjel ikke kan beskrives som "god" på noen som helst måte.

Det reduserer det du tror på til "et behagelig eventyr som er koselig å tro på", men totalt uten base i virkeligheten.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg tror at det kan forekomme. Jeg mener imidlertid at man ikke kan _forvente_ at det skal skje.

Mange svært syke kaster seg på slikt i ren desperasjon da det føles som siste håp. For disse er det viktig at healeren (eller event andre) ikke gir forhåpninger. Det kan bli fatalt hvis det ikke funker.

Jeg har blitt lest for over tlf, prøvd fjernhealing og en del annet. Desverre hadde det nok ingen effekt på meg.

Jeg kjenner imidlertid andre som har hatt utbytte av det.

Det er mye mellom himmel og jord...

Hei!

mvh

Hei

Jeg så ikke dette programmet jeg heller. Jeg tror på ingen måte at personen sitter og lyver på tv jeg heller. Men hvordan kan hun selv vite med sikkerhet at hun ble helbredet av Gud? selv om noen er overbevist om noe, så er det ikke sikkert det er slik.

Jeg tror ikke Gud helbreder andre mennesker gjennom andre mennesker igjen nei. Gud trenger ikke og gå igjennom et menneske for og gjøre noe Gud vil gjøre. Jeg mener vi alle er her på en liten gjennomreise for og bli prøvd. Om Gud skulle gripe inn bare hos noen personer fordi noen "spesielle" ber ham om det, tror jeg ingen ting på.

Hvorfor er det da så mange som ikke blir hørt?

Om Gud vil, så skjer det han vil. Man kan be selv.

Jeg tror det skal mye til for at Gud "blander" seg inn i vår prøvetur her på jorden. Nettopp fordi det er en prøve.

Gud hører våre hjertesukk, og han vet best.

Slike "bevis" på at det er en Gud som helbreder, tror jeg er for de med meget svak tro. Ikke-troende ber om beviser...ikke de troende.

Som troende lurer man jo på om dem som blir friske via tro på Gud eller på en spesiell pille om det er Gud som står bak. Men tenker man seg litt bedre om, så ser man da at mange lider selv om de har bedt til Gud om og lette deres tunge byrder.

Så jeg tror Gud griper inn der han vil, men tror ikke han griper inn hos dem som tror han går igjennom andre personer osv. Der Gud griper inn, har de nok ikke behov for og vise seg for andre eller påberope seg at Gud helbreder igjennom dem osv.

Gud har gitt sitt budskap gjennom profeter. Profetene stod veldig nært til Gud. Noen av dem nærere og de fikk spesielle evner. Tror neppe det er slike profeter i dag. I alle fall ikke disse som driver med massesuggesjon på div. møter for troende.

De som driver med slikt ser jeg på som ikke-troende som villeder troende mennesker på ville veier.

Jeg lurer på misjonær...er du i en spesiell sekt? som Smiths venner ol? spør ikke for at jeg har noen formening om det. Er bare nysgjerrig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...