Sør Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Grip skrev (På 18.10.2002 den 16.39): Man kan som hovedregel si at folk/nasjoner som behandler folk godt, også legger vekt på anstendig behandling av dyr. Det er selvsagt ingen motsetning her, slik sør prøver å konstruere. Snarere tvert i mot. Du skriver: "Man kan som hovedregel si at folk/nasjoner som behandler folk godt, også legger vekt på anstendig behandling av dyr." Norge, som har verdens høyeste levestandard og holder seg rimelig innenfor menneskerettighetene, jakter både sel og hval - noe som i andre land blir sett på som pur barbari. Sør Afrika, med 100 drap og 4000 voldtekter i døgnet, "stopper" fullstendig fordi noen har mishandlet en elefant. Samtidig blir småbarn solgt for 200 kr til pedofile. Men ja, selvsagt kan man bruke ressurser på dyr i rike land. === Du skriver: "Det er selvsagt ingen motsetning her, slik sør prøver å konstruere. Snarere tvert i mot." Man behandler ikke mennesker bedre selv om dyrene blir godt behandlet. Det er mulig at dyr blir bedre behandlet hvis menneskene blir bedre behandlet, men det er isåfall en konsekvens. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77219-pels-fra-hunder-og-katter/page/2/#findComment-398656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikkaba Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 leila skrev (På 18.10.2002 den 10.52): Som medlem av Dyrebeskyttelsen vet jeg utmerket godt hvordan rever behandles på farmen, og det er selvsagt helt forskjellig fra det de viser til besøkende! Dessuten har reven andre behov enn mat, tak over hodet og KOS som du feilaktig påstår at de får. (Ingen rev hadde funnet seg i kos fra mennesker, dersom menneskene koser med dem skremmer det vettet av dem! Og de har jo ikke akkurat mulighet til å løpe vekk heller...) Rever er ville dyr som har andre sterke instinkter som de overhodet ikke får utløp for. Man trenger vel ikke være et geni (noe jeg absolutt ikke påstår du er) for å skjønne at ingen ville dyr har det bra når de er innesperret i et bur hele livet. Hele livet til reven er en eneste lang tortur. Og vet du hvordan avlivingen utføres? De drar reven ut av buret og (foran alle de andre revene) stikker de en strømførende stokk opp i rompen og en annen langt inn i munnen og setter på strøm. Etter ca ett minutt med grilling (og hyl) er reven død. Dette må de andre se og høre på. Ser jeg deg på gaten i en pels er jeg ikke redd for å sjikanere deg kraftig foran andre tilstedeværende. He, he! Du er ikke snau, du! Jeg var ikke en "besøkende" som du skriver, da revefarmen drives av en venn i familien. Disse revene ville ha kos, ja, de kom frem fra "husene" sine i buret, og stilte seg inntil nettingen for å bli klødd! Videre er det slett ikke slik du beskriver dyrene avlives, de blir fraktet til et "slakteri" et annet sted på farmen, og får en injeksjon med et bedøvende middel før de får strøm via en løkke av metall som legges rundt halsen. Det hele er meget raskt overstått, uten skrik og hyl, som du påstår! Du er en fanatiker, og burde heller bruke dine ressurser andre steder; f.eks hvordan vi behandler våre eldre her i landet! Det er min hårdnakkede påstand at det i dag finnes plenty av rever i oppdrettsfarmer som har det bedre en de som bygde landet vårt i forrige generasjon! Slik som det fremstilles i media ang. katter og hunder som pines og plages før de drepes, er jeg selvfølgelig også imot, jeg har deltatt i underskriftskampanjer mot liknende tilfeller før, men da gjaldt det katter som koktes levende. Jeg ville aldri i livet gå med pels fra dyr som har lidd en slik skjebne, så pelsen min skal være norsk, fra en oppdretter som kan vise til humane avlivningsmetoder og verdig behandling. Og det kan man faktisk undersøke, om man gidder å ta seg bryet! Du kan ikke begynne å trekke likhetsparaleller her, jeg er ikke dyremishandler fordi om jeg velger å gå med pels! Siden tidenes morgen har mennesket benyttet seg av pels for å holde varmen, og til det kommer noe på markedet som gir meg like god varme, velger jeg pels, punktum! Og møter jeg deg på min vei, får du bare rope og skrike om pelsen min så mye du vil, det er deg selv du latterliggjør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77219-pels-fra-hunder-og-katter/page/2/#findComment-398863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikkaba Skrevet 18. oktober 2002 Del Skrevet 18. oktober 2002 Sør skrev (På 18.10.2002 den 12.18): Du skriver: "Jeg skjønner at du ikke bryr deg nevneverdig om dyr." Jeg liker ikke dyreplaging, men jeg anser det som en "parkeringsovertredelse" sammenlignet med det mennesker blir utsatt for. === Du skriver: "Jeg har en følelse av at din holdning er "så lenge det er problemer hos menneskene må vi konsentrere oss om dem, deretter kan vi kanskje se på dyrenes kår"." Så lenge problemene hos menneskene er av en så alvorlig natur. Det er naturlig at vi "forhindrer mord før vi ser på parkeringsovertredelser". === Du skriver: " Men å tillate slike inhumane kår gjør noe med menneskene involvert, som igjen kan få ringvirkninger av langt alvorligere grad - nettopp pga deres overlegne syn på dyr og jordens ressurser." Vi tillater oss selv ("vi" = vi styrtrike mennesker) å totalt ignorere sult og hungersnød. Vi løfter knapt en finger (under 90 ØRE per 100 kr BNP). Å foreslå at vi samtidig skal kritisere andre for deres "behandling av dyr" (når vi behandler mennesker verre enn de behandler dyr) er rett og slett perverst. Med vennlig hilsen For en gangs skyld holder jeg med deg.... Jeg er selvsagt rystet over at det foregår slik produksjon av pels, men jeg har ingenting imot pels generelt, jeg liker faktisk pels! Men jeg vil boikotte pels som _kan_ stamme fra slik produksjon som nevnt i artikkelen. Mer tid enn det er det ikke verdt å bruke på det, da heller satse energi på mennesker som lider her i verden. Ikke så mye jeg kan gjøre, kanskje, men jeg trår til hvis jeg kan, og på min egen måte. Ser ikke poenget i å kritisere alle andre for ditt og datt, man kommer ikke særlig langt med argumenter ved å være arrogant og ensporet i tankegangen, og nærmest true andre til å være enig med seg, slik som leila forsøker.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77219-pels-fra-hunder-og-katter/page/2/#findComment-398881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 20. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2002 Iznogood skrev (På 18.10.2002 den 15.20): Nå er jeg drittlei (!) av at idioter blander inn kjøttindustrien i pelsindustrien! Det er sistnevnte vi snakker om nå! Du bruker samme teite tankegang som denne: Det foregår to forferdelige ting. Vi bestemmer oss for å bruke krefter på å motarbeide den fæleste av dem. MEN: Vi blir stoppet av duster som deg som sier at vi får ikke lov til å konsentrere oss om 1 uten å samtidig konsentrere oss om 2! Fatter du poenget eller er du så treig som du virker?? Jeg har ikke nevnt kjøttindustrien med ett ord fordi det er ikke den vi diskuterer her! Forøvrig har jeg aldri sagt at jeg spiser kjøtt, men det har heller ingenting med saken å gjøre. - leila Heisann igjen leila! Vennligst ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Jeg stopper deg alldeles ikke om du arbeider for å bedre dyrs liv. -På noen måte. Jeg mener det har ingen betydning om dyret er vilt eller lever i fangenskap. Jeg mener vi ikke skal gjøre forskjell på om dyret blir brukt til pels eller mat. Dyr er levende individer og har krav på respekt og et godt liv. Jeg ser ingenting galt i å benytte et dyr til menneskeføde så lenge dyret har hatt et godt liv. Jeg ser heller ikke noe galt i å bruke pels av dyr så lenge dyret har levd et naturlig liv og blir avlivet på en human måte. Satt på spissen så spiser jeg heller katta til naboen enn kylling ifra en kyllingfarm. Der sa du noe viktig: Du er ikke imot pels så lenge dyret har levd et naturlig liv. Vi som er imot pels får ofte høre, som Nikkaba dristig trekker fram, at mennesker har gått i pels siden tidenes morgen. Men da har de avlivet VILLE dyr som inntil da har levd et naturlig liv. Det er stor forskjell på å gjøre det på den måten og slik man gjør det i dag: Man oppdretter dyr KUN pga pelsen, fra de blir født til de dør lever de i bur, de får aldri løpe vilt, og deres eneste mening med livet er å bli en pelskåpe til en eller annen uvitende kjerring a`la Nikkaba. DET er ikke pels fra dyr som har levd et naturlig liv! (Beklager min krasse tone, blir veldig provosert av ignoranse) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77219-pels-fra-hunder-og-katter/page/2/#findComment-400166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 I alle fall synes jeg at pels fra dyr vi allerede spiser opp fint kan brukes i klesproduksjon. Det er å utnytte ressursene. Å avle dyr til pels syns jeg er en uting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77219-pels-fra-hunder-og-katter/page/2/#findComment-401299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 flisa skrev (På 21.10.2002 den 7.05): I alle fall synes jeg at pels fra dyr vi allerede spiser opp fint kan brukes i klesproduksjon. Det er å utnytte ressursene. Å avle dyr til pels syns jeg er en uting. Hei, Jeg ser ikke noen særlig forskjell på "årsaken" til at man avler dyr - altså om det er til mat eller pels, eller begge deler. Strengt tatt"behøver" man verken kjøtt eller pels; når vi likevel velger å ha det, er det vel likegyldig om man bruker innsiden eller utsiden av dyret! :-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77219-pels-fra-hunder-og-katter/page/2/#findComment-401300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Sør skrev (På 18.10.2002 den 11.37): Hei, Jeg ser ingen vesentlig forskjell mellom å drepe ville og tamme dyr. Jeg tror ikke bur-høns har det noe bedre enn bur-mink, men er selvsagt enig i at de bør holdes i humane forhold. Uten at akkurat det holder meg våken om natten. Forøvrig har jeg bodd i Storbritannia under det verste av anti-pels hysteriet på 80 tallet, og (etter å ha delt hus med noen av dem) har jeg hørt (og tilbakevist) alle vegetar-argumenter. Pels og vegetar "problematikken" er et luksus-problem for "spesielt interesserte", og det finnes langt viktigere ting man kan "bry seg om". Med vennlig hilsen Bare en digresjon som jeg har lurt på lenge..... Hvorfor sier vi at dyrene skal avlives humant (human = menneske)? - burde vi ikke sagt dyrisk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77219-pels-fra-hunder-og-katter/page/2/#findComment-401301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 leila skrev (På 16.10.2002 den 12.00): Skjønte jo hva du mente, men hvem har sagt at jeg stikker føttene mine ned i skinn??? Har brukt syntetiske sko de siste ti årene! Og lukter deretter? :-)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77219-pels-fra-hunder-og-katter/page/2/#findComment-401303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 flisa skrev (På 21.10.2002 den 7.10): Bare en digresjon som jeg har lurt på lenge..... Hvorfor sier vi at dyrene skal avlives humant (human = menneske)? - burde vi ikke sagt dyrisk? Hei, Har du sett hvordan katter leker med mus før de dreper dem? ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77219-pels-fra-hunder-og-katter/page/2/#findComment-401352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Sør skrev (På 21.10.2002 den 7.09): Hei, Jeg ser ikke noen særlig forskjell på "årsaken" til at man avler dyr - altså om det er til mat eller pels, eller begge deler. Strengt tatt"behøver" man verken kjøtt eller pels; når vi likevel velger å ha det, er det vel likegyldig om man bruker innsiden eller utsiden av dyret! :-) Med vennlig hilsen Jeg tenkte mest på de programmene jeg har sett om rever -der de sitter i bur hele livet, og har aldri tråkket på fast grunn, de tråkker alltid på burnettingen i bunnen. Sånt synes jeg er stygt. Men blir de behandlet godt, tror jeg ikke det spiller noen rolle for dyret (eller mennesket for den saks skyld) hva som skjer med dem når de er døde. Man får "tro på et liv før døden" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77219-pels-fra-hunder-og-katter/page/2/#findComment-401362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Sør skrev (På 21.10.2002 den 7.56): Hei, Har du sett hvordan katter leker med mus før de dreper dem? ;-) Med vennlig hilsen Ja, omtrent som en kveld på byen i Moss .) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77219-pels-fra-hunder-og-katter/page/2/#findComment-401363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.