Gå til innhold

Søndagsskole ol.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• misjonær

26

• Zirine

5

• McLoud

5

• Jorunn

4

Mest aktive i denne tråden

Var ikke med og da jeg spurte min mor om hvorfor jeg ikke gikk på søndagsskole fikk jeg til svar at jeg ikke ville... :o)

Mine barn går heller ikke, søren heller - jeg vil da tilbringe noe tid sammen med barna mine! Naboene er mormonere og hver bidige søndag er det full finstas og til kirke tidlig på formiddagen og ofte kommer de ikke hjem før langt utpå dagen. Joda, hele familien gjør jo noe sammen i det tilfellet, men.... Niks. Vi koser oss sammen og prøver å få dratt litt ut i "guds frie natur" vi. Skulle det være en gud der ute så tipper jeg han ikke dømmer oss for at vi foretrekker å leke og kose oss sammen med barna våre fremfor å slite på en hard kirkebenk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/#findComment-396080
Del på andre sider

Annonse

Var ikke med og da jeg spurte min mor om hvorfor jeg ikke gikk på søndagsskole fikk jeg til svar at jeg ikke ville... :o)

Mine barn går heller ikke, søren heller - jeg vil da tilbringe noe tid sammen med barna mine! Naboene er mormonere og hver bidige søndag er det full finstas og til kirke tidlig på formiddagen og ofte kommer de ikke hjem før langt utpå dagen. Joda, hele familien gjør jo noe sammen i det tilfellet, men.... Niks. Vi koser oss sammen og prøver å få dratt litt ut i "guds frie natur" vi. Skulle det være en gud der ute så tipper jeg han ikke dømmer oss for at vi foretrekker å leke og kose oss sammen med barna våre fremfor å slite på en hard kirkebenk.

Hei!

Eg trur Gud digger naturen...

Han har trass alt skapt den...

(trur eg...)

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/#findComment-396096
Del på andre sider

Klart jeg har gått på søndagsskole. På Sunnmøre! Vi fikk jo stempel i kortet hver gang - og etter mange nok røde fiskestempel fikk vi sølv- og gullfisk-klistremerker.

Inne i kortet var det bilde av Jesus med et stort fiskegarn, og der var det altså fiskene ble plassert.

I tillegg til kortet, er det eneste jeg husker en gammel knark som stod og talte og ropte og skreik med tårene trillende ned over ansiktet. Han vifta med brillene i den ene hånda og bibelen i den andre.

Budskapet var at den eneste grunnen til at vi var her på jorda var at vi skulle forberede oss til himmelen. (Ei veninne av meg gikk en gang gråtende hjem og fortalte til foreldra at hun ville dø. Med en gang! For Jesus satt og venta på henne.)

Så slik levde vi der ...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/#findComment-396100
Del på andre sider

Klart jeg har gått på søndagsskole. På Sunnmøre! Vi fikk jo stempel i kortet hver gang - og etter mange nok røde fiskestempel fikk vi sølv- og gullfisk-klistremerker.

Inne i kortet var det bilde av Jesus med et stort fiskegarn, og der var det altså fiskene ble plassert.

I tillegg til kortet, er det eneste jeg husker en gammel knark som stod og talte og ropte og skreik med tårene trillende ned over ansiktet. Han vifta med brillene i den ene hånda og bibelen i den andre.

Budskapet var at den eneste grunnen til at vi var her på jorda var at vi skulle forberede oss til himmelen. (Ei veninne av meg gikk en gang gråtende hjem og fortalte til foreldra at hun ville dø. Med en gang! For Jesus satt og venta på henne.)

Så slik levde vi der ...

Hmmm..

Men kortene var fine??

Mange rare folk fra sunmøre..

( kona mi f.eks)

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/#findComment-396107
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått på søndagsskole. Det beste var stemplingen av oppmøtekortet med rødt, stjerneformet stempel. Etter X oppmøter fikk man en gullstjerne i stedet. Dette var lenge før alle barn fikk kilovis med glitrende klistremerker i sitt eie, så en gullstjerne var stas. Jada, jeg er eldgammel.

Stemplingen var ved ankomst, og ved avslutningen fikk vi søndagsskolebladet. Det inneholdt én fortelling fra Bibelen, og én fra "virkeligheten" som illustrerte temaet. Jeg likte den sistnevnte fordi den ofte handlet om litt slemme barn. F.eks. hvis temaet var "du skal ikke stjele", kunne det være en historie om et barn som nasket eller tjuvlånte fra andre. Av en eller annen grunn likte jeg slike fortellinger, selv om det slemme barnet gjerne ble snilt mot slutten.

Hva som skjedde mellom stemplingen og bladutdelingen, altså i selve søndagsskole-"timen", har jeg bare vage minner fra. Men vi sang en god del, og det var et poeng å huske "minneordet" (et fyndord fra Bibelen, f.eks., "Han er oppstanden") fra forrige gang. De lesekyndige kunne finne dette minneordet i bladet fra forrige søndag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/#findComment-396109
Del på andre sider

Gjest brenntbarn

Jada, var så vidt innom både der, husker bare skremselspropaganda,den alltid sinte tanta og gullstjernene.

Har vært innom misjonshus i ungdommen også,der lederen hadde for vane og klø jentene på melonene mens han salig forkynte om det evige liv som ventet dem om de gjorde som han sa...

Pastoren humpa forøvrig rundt med alle kjerringene i menigheta, slik som i de fleste misjonsmenigheter!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/#findComment-396122
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...