misjonær Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 Hei misjonær. Søndagsskolen husker jeg godt. Det var eventyr stund for meg. Jeg var bare tre/fire år da, men det gjorde dypt inntrykk på meg. Hver gang så fikk en av ungene komme opp på tavlen å skrive dagens ord. Jeg kunne ikke skrive så jeg fikk ikke prøve. Peter skulle jeg gifte meg med når jeg ble voksen. Jeg husker ikke nå hvorfor, men historiene om han gjorde vel inntrykk. Eller kanskje pappfiguren var fin. Ellers så husker jeg stjernene. Vi fikk en stjerne i boka for hvert oppmøte og en gullbåt hvis vi hadde vært alle søndager i året. Og vi sang min båt er så liten.... Jeg ønsket den hver gang, det var den eneste kristne sangen jeg kunne. Men historiene var selvsagt best. Da den ble nedlagt begynte jeg på en annen søndagsskole. Der var det lite historiefortelling. Og mest klipping og liming så der sluttet jeg. Jeg var sinnsykt redd for julenissen når jeg var lita. Og da søndagsskolen skulle ha juletrefest så grudde jeg meg lenge for å gå. Da vi kom dit kom selvsagt julenissen bort. Det var han som ledet søndagsskolen. Nissemasken var helt bulkete, akkurat som om noen hadde sittet på den. Det så helt fjollete ut så begynte jeg å le. Og nisseskrekken min var over. Jeg er ikke kristen i dag. Som sagt det var eventyr for meg. Om en mann som kunne trylle og gå på vannet. Det var helt fantastisk å høre på. :-) Hilsen Hei! Takk for at du delte litt erfaringer fra Søndagsskulen med meg ( og sikkert en drøss andre..) Men eg lurer på... Var det noen som fikk sånn båt???? Som møtte opp ALLE søndagene.. Du husker at det var eventyr.. Men husker du budskapet i "eventyra" ? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
misjonær Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 Dette har du da visselig spurt om før. Jeg svarte deg t.o.m. Men eg er SKIKKELIG distre!!! ( berre spør kona!!) + at det er jo en del som har gidda å svart i dag også... Har eg virkelig spurt om dette før?? Spør vist masse eg.. Ha ein spørsmålsfri dag!! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Hei! Kjekt å høyre om eit arbeid som fungerer / fungerte sånn som det skulle!! Har du noen kontakt med det miljøet no? Han ein flott dag! mvh Jeg har ikke kontakt med kristne miljø nei, annet enn at mine barn er med på en lørdagsklubb hver uke. Jeg for min del forholder meg til enkeltindivider innenfor ulike miljø - og har både positive og negative erfaringer. Men mine barndomsminner gjør at jeg føler at det blir feil for meg å skjære alle over en kam. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kona Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Hei! Takk for at du delte litt erfaringer fra Søndagsskulen med meg ( og sikkert en drøss andre..) Men eg lurer på... Var det noen som fikk sånn båt???? Som møtte opp ALLE søndagene.. Du husker at det var eventyr.. Men husker du budskapet i "eventyra" ? mvh Har du lite og fordrive tida med,,, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
misjonær Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 Har du lite og fordrive tida med,,, Hei! Nei, har egentilg alt for masse.. Men starta ein trå her.. Og da må eg nesten følle den litt opp... mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Juliann Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Hei! Kjekt å kunne overaske litt her og der... Jepp, eg har ein go del holdninger til ting... Sikkert erkekristne sådann.. Nå giftet eg meg for godt over eit år siden.. Og me hadde begge to ventet med sex til etter ekteskapet.. Noe eg veit me begger er gla for at me gjore.. Om kona mi måtte vert jomfru??? Har ikkje tenkt så grundig på det, men eg kunnen nok gifta meg med ei som ble kristen i "voksen" alder og som hadde levd eit "vanlig" liv før med forskjellige partnere.. Sjønner du.. Noe mer du lurte på.. mvh Ja,lurer på mye,bl.a. om du har venner som ikke er kristne, og synes du de er like gode og likeverdige mennesker som deg selv og de som tilhører menigheten din? Ser du ned på folk som ikke er kristne?Synes du det er flott at vi har et mangfold når det gjelder trossamfunn?(Da tenker jeg på alle religioner).Mener du alle har rett til og tro på sin gud,og respekterer du dem som tror på andre guder? Prøver du og prakke din religion på andre?driver du søndagsskole? Det var noen spørsmål! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Ja enig med deg der, at kirken er mye mere positiv.Der kan du komme og gå som du vil uten press, og de henger ikke på ungene som en klegg.Det er mere positiv kristendom mener jeg,når de ikke dytter/tvinger på folk troen sin.Det er misjonshusene og menneskene der jeg har i vrangstrupen. Samboeren min har vokst opp med læstadianere i nærmiljøet og har bare negative erfaringer i forbindelse med dette. Det preger helt klart hans syn på kirken, det kristne budskap o.l. Jeg har et helt avslappet forhold til at jentene våre går i kirken på lørdagsklubb - jeg oppfordrer dem til det - mens han hadde store problemer med dette i starten. Hvis det er arrangement som jentene er med på, så går han selvfølgelig dit sammen med meg, men føler seg meget ubekvem. For meg er det helt greit å supe kaffe og snakke med folk i det kristne miljøet og se på jentene opptre. Jeg kjenner jo at dette ikke er plassen for meg, men samtidig er det mange positive ting som skjer der - positive ting for jentene. Jeg respekterer dem, men de må også respektere meg - og min samboer. Min samboer føler vel ikke at hans nærmiljø respekterte andre enn læstadianere - jeg har andre erfaringer. Derfor er jeg ikke så redd - eller provosert - kall det hva du vil..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apostrof Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Hei! Takk for at du delte litt erfaringer fra Søndagsskulen med meg ( og sikkert en drøss andre..) Men eg lurer på... Var det noen som fikk sånn båt???? Som møtte opp ALLE søndagene.. Du husker at det var eventyr.. Men husker du budskapet i "eventyra" ? mvh Hei misjonær. Jeg oppfattet ikke budskapene i eventyrene. Selv om det var det som var dagens ord. -vende det andre kinnet til, -du skal gjøre mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg osv. Jeg var sikkert for liten til å koble dette sammen. Det var noen som fikk båt faktisk. Det er derfor jeg husker det. Jeg var så misunnelig nemlig. Jeg tok litt feil. Man fikk en fisk hver søndag og en gullstjerne hvis man hadde vært fire(?) ganger på rad og en båt på slutten av året. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Har aldri gått på søndagsskole, men jeg var med i Tensing på videregående - tro det eller ei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Jorun,hva er agnostiker?.... Det betyr at en ikke avviser helt høyere makter, men at en ikke tror på noen gud. Nesten det samme som ateist, som avviser at det finnes "høyere makter/guder" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
karisma Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Jeg bodde på landet, og der gikk man på det som var. Jeg gikk derfor på Søndagsskolen i Frikirken i maaaange år. Vi hadde ikke stempel slik mange andre hadde, men vi fikk sølvskje (60 grams) når vi hadde gått 25 søndager. Jeg har en haug med skjeer, så jeg gikk i noen år ja. Jeg gikk også på "barnemøte" på grendehuset i regi av pinsemenigheten. Igjennom dem var jeg på kristen sommerleir 3 somre på rad. Her fikk man sølvskje (ekte) dersom man hadde vært der alle gangene i løpet av et år. Jeg har et par slike også. Dessuten gikk jeg i speideren i Frelsesarmeen i noen år. Så, jeg fikk endel inn med morsmelka. Mine foreldre er ikke (eller var) spesielt kristne. Ikke jeg heller for den saks skyld. Disse aktivitetene var noe nesten "alle" var med på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
misjonær Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 Ja,lurer på mye,bl.a. om du har venner som ikke er kristne, og synes du de er like gode og likeverdige mennesker som deg selv og de som tilhører menigheten din? Ser du ned på folk som ikke er kristne?Synes du det er flott at vi har et mangfold når det gjelder trossamfunn?(Da tenker jeg på alle religioner).Mener du alle har rett til og tro på sin gud,og respekterer du dem som tror på andre guder? Prøver du og prakke din religion på andre?driver du søndagsskole? Det var noen spørsmål! Hei! Takk for spørsmål, skal prøve å svare så godt eg kan! Ikkje kristne venner? Skulle gjerne hatt fleire for å sei det på den måten... Litt for dårlig til å holde kontakten med kompiser fra millitæret og videregående... Skylder på at eg har en jobb som tar masse tid, spes på kveldene... Men det er litt pinglette å skylde på det... Konklusjon: skulle gjerne hatt flere ikkje kristne venner, og de er absolutt like verdifulle som meg !!! ( mener at alle mennesker har en unik verdi!) Eg ser ikkje ned på mennesker som ikkje er kristne! Alle har rett til å tro på det de vil! Eg verken kan eller vil tvinge noen til å tro på min Gud.. Og eg repekterer de som tror på andre ting en det eg trur på. ( Men det kommer vel litt ann på korleis du definerer å respektere... Er det respektløst å fortelle om min tru til folk som trur på en annen Gud?? Er det respektløst av meg å tru at kristendommen er den "rette" religionen?) Hva er det å prakke på andre min tro?? Eg er engasjert i å driver en del barne og ungdomsarbeid.. Men her kommer jo barna av fri vilje og får høre om Jesus.. Er det å prakke på de min tro? Eg springer ikkje etter folk på gata... Eg holder aldrig noen fast for å fortelle dei om det eg trur på.... Driver ikkje søndagskole, men som sakt en del andre ting.. Var dette svar godt nok?? Sjønner at vi kan være litt uenig om hva som er å respektere og hva som er å prakke på noen en religion... Men håper vi kan være "venner" likevell! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
misjonær Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 Hei misjonær. Jeg oppfattet ikke budskapene i eventyrene. Selv om det var det som var dagens ord. -vende det andre kinnet til, -du skal gjøre mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg osv. Jeg var sikkert for liten til å koble dette sammen. Det var noen som fikk båt faktisk. Det er derfor jeg husker det. Jeg var så misunnelig nemlig. Jeg tok litt feil. Man fikk en fisk hver søndag og en gullstjerne hvis man hadde vært fire(?) ganger på rad og en båt på slutten av året. Hilsen Hei! Jammen heldig hun/han som fikk båt da gitt... Har du noen kontakt med kristendommen i dag... mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
misjonær Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 Jeg bodde på landet, og der gikk man på det som var. Jeg gikk derfor på Søndagsskolen i Frikirken i maaaange år. Vi hadde ikke stempel slik mange andre hadde, men vi fikk sølvskje (60 grams) når vi hadde gått 25 søndager. Jeg har en haug med skjeer, så jeg gikk i noen år ja. Jeg gikk også på "barnemøte" på grendehuset i regi av pinsemenigheten. Igjennom dem var jeg på kristen sommerleir 3 somre på rad. Her fikk man sølvskje (ekte) dersom man hadde vært der alle gangene i løpet av et år. Jeg har et par slike også. Dessuten gikk jeg i speideren i Frelsesarmeen i noen år. Så, jeg fikk endel inn med morsmelka. Mine foreldre er ikke (eller var) spesielt kristne. Ikke jeg heller for den saks skyld. Disse aktivitetene var noe nesten "alle" var med på. Hei! Rike folk der du vaks opp altså... Kaster ut sølsjeer i hytt og pine.. Hadde heilt sikkert kona mi likt... Skulle absolutt ønske seg sølv ting til bryllupet.. Så mye mer gøy det hadde vert med ein playstation... --- Har alt dette du var med på fått noen betydnig for livet ditt?? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
karisma Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Hei! Rike folk der du vaks opp altså... Kaster ut sølsjeer i hytt og pine.. Hadde heilt sikkert kona mi likt... Skulle absolutt ønske seg sølv ting til bryllupet.. Så mye mer gøy det hadde vert med ein playstation... --- Har alt dette du var med på fått noen betydnig for livet ditt?? mvh Ja, veldig rike folk på sørvestlandet ) Om det har hatt betydning, tja kanskje det. Endel kristne holdninger er jo bra og ha, det er jo leveregler de fleste lever etter. Og en barnetro har jeg vel. Skadelig var det iallefall ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Jeg bodde på landet, og der gikk man på det som var. Jeg gikk derfor på Søndagsskolen i Frikirken i maaaange år. Vi hadde ikke stempel slik mange andre hadde, men vi fikk sølvskje (60 grams) når vi hadde gått 25 søndager. Jeg har en haug med skjeer, så jeg gikk i noen år ja. Jeg gikk også på "barnemøte" på grendehuset i regi av pinsemenigheten. Igjennom dem var jeg på kristen sommerleir 3 somre på rad. Her fikk man sølvskje (ekte) dersom man hadde vært der alle gangene i løpet av et år. Jeg har et par slike også. Dessuten gikk jeg i speideren i Frelsesarmeen i noen år. Så, jeg fikk endel inn med morsmelka. Mine foreldre er ikke (eller var) spesielt kristne. Ikke jeg heller for den saks skyld. Disse aktivitetene var noe nesten "alle" var med på. Angående sølvskjeer. Nå får de det allerede etter 15 ganger. Bestikkelsene må komme tettere. Eldstejenta går på søndagsskole og det er ganske ofte de kommer hjem med ett eller annet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396344 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Juliann Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Hei! Takk for spørsmål, skal prøve å svare så godt eg kan! Ikkje kristne venner? Skulle gjerne hatt fleire for å sei det på den måten... Litt for dårlig til å holde kontakten med kompiser fra millitæret og videregående... Skylder på at eg har en jobb som tar masse tid, spes på kveldene... Men det er litt pinglette å skylde på det... Konklusjon: skulle gjerne hatt flere ikkje kristne venner, og de er absolutt like verdifulle som meg !!! ( mener at alle mennesker har en unik verdi!) Eg ser ikkje ned på mennesker som ikkje er kristne! Alle har rett til å tro på det de vil! Eg verken kan eller vil tvinge noen til å tro på min Gud.. Og eg repekterer de som tror på andre ting en det eg trur på. ( Men det kommer vel litt ann på korleis du definerer å respektere... Er det respektløst å fortelle om min tru til folk som trur på en annen Gud?? Er det respektløst av meg å tru at kristendommen er den "rette" religionen?) Hva er det å prakke på andre min tro?? Eg er engasjert i å driver en del barne og ungdomsarbeid.. Men her kommer jo barna av fri vilje og får høre om Jesus.. Er det å prakke på de min tro? Eg springer ikkje etter folk på gata... Eg holder aldrig noen fast for å fortelle dei om det eg trur på.... Driver ikkje søndagskole, men som sakt en del andre ting.. Var dette svar godt nok?? Sjønner at vi kan være litt uenig om hva som er å respektere og hva som er å prakke på noen en religion... Men håper vi kan være "venner" likevell! mvh *Er det respektløst å fortelle om min tru til folk som trur på en annen Gud??* Svar:Nei, ikke hvis du tillater at de du messer til gjør det samme mot deg(lar de fortelle om sin gud til deg)! *Er det respektløst av meg å tru at kristendommen er den "rette" religionen?* Svar:Neida, det er ikke respektløst at du mener at kristendommen er den "rette" religionen,så lenge du er klar over at dette er _din_ mening, og respekterer at andre mener helt motsatt. *Hva er det å prakke på andre min tro??* Svar:f.eks. og lokke unger til seg til et misjonshus ved og gi dem ting eller reiser som de ikke klarer og stå imot.Ungene skal komme dit av fri vilje,uten og bli lokket med belønning!(dette var bare et eksempel!) *Eg er engasjert i å driver en del barne og ungdomsarbeid.. Men her kommer jo barna av fri vilje og får høre om Jesus.. Er det å prakke på de min tro?* Svar:Det er ikke og prakke på hvis ungene ikke blir lokket med gevinst, og hvis ungene er store nok til og skjønne hva de går til! *Eg springer ikkje etter folk på gata... Eg holder aldrig noen fast for å fortelle dei om det eg trur på....* Svar:Takk og pris for det ; ) *Driver ikkje søndagskole, men som sakt en del andre ting..* .....En del andre ting?....Å ka ligg i d då?... Vel, nå har jeg blakka meg på tellerskritt grunnet denne #samtalen#,så jeg må avslutte her!Stå på! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
karisma Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Angående sølvskjeer. Nå får de det allerede etter 15 ganger. Bestikkelsene må komme tettere. Eldstejenta går på søndagsskole og det er ganske ofte de kommer hjem med ett eller annet. Vi bor/bodde i rette området m.a.o. De gjør endel for å "holde på folk". Så slipper hun å få sølvskjeer til bursdagen iallefall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
naiv Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Men eg er SKIKKELIG distre!!! ( berre spør kona!!) + at det er jo en del som har gidda å svart i dag også... Har eg virkelig spurt om dette før?? Spør vist masse eg.. Ha ein spørsmålsfri dag!! mvh Helt i orden, misjonær. Jeg liker å stille spørsmål selv :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apostrof Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Hei! Jammen heldig hun/han som fikk båt da gitt... Har du noen kontakt med kristendommen i dag... mvh Hei. Jeg har venner i ulike miljøer. Noen er kristne og noen er ikke det. Og de er flotte mennesker alle. Jeg jobbet tidligere sammen med ei jente fra "Guds menighet". Hun er faktisk den eneste personen som jeg har møtt som er helt openminded. Det er kanskje fordi hun har følt fordømmelse på kroppen selv. Hun er født inn i dette, har vært tvilende og trukket seg ut av menigheten. Var på leting i noen år og kom fram til at "Guds menighet" gav henne det hun trengte. Som hun sier: jeg respekterer at andre ikke tror på det som jeg tror på, det hadde vært kjekt om andre kunne vise meg den samme respekten. Men med engang noen hører at hun er med i "Guds menighet" så trekker de seg unna. Så du kan si at hun har opplevd at det er mer fordømmelse i ikke religiøse miljøer enn i religiøse. Hun er ikke av den typen som prøver å omvende folk. De finner ut selv hva som er rett for dem. Men menigheten er liten og på en plass hvor alle kjenner alle så går ryktene i forkant. Hun er fordømt på forhånd uten å ha sagt et ord. Og det er trist. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/77341-s%C3%B8ndagsskole-ol/page/4/#findComment-396378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.