Gå til innhold

Bør en gå tur med bikkja hver dag?

Anbefalte innlegg

Har en golden retriever på et år. Planen når vi fikk den var at vi skulle gå tur med den hver dag, men det har det ikke blitt. Det blir vel heller ca. tre ganger i uka vi går tur. Har litt dårlig samvittighet for at jeg ikke går tur med hunden oftere. Han er en del inne og har løpebånd ute.

Er det slik at man bør gå tur med bikkja hver dag? Hva gjør dere andre hundeeiere?

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Carlina

8

• kie

7

• Sør

6

• leenie

6

Mest aktive i denne tråden

Nå er min hund bare valp enda, så jeg går ikke tur hver dag hvertfall.

Men ellers er det vel veldig forskjellig hvor stor aktivitetsbehovet hos de forskjellige rasene er. Min venninnes flat hadde tørna gal om den ikke fikk få tur hver dag. En golden er vel noe roligere?

Like viktig som fysisk aktivitet er det å utfordre hunden mentalt. La den få lete etter maten sin på plenen i stedet for alltid å servere den i skålen. La den lete etter godbiter som du gjemmer.

jeg tror du hadde merket på hunden om den får for lite mosjon. De legger seg til uvaner, blir rastløse osv. Du kjenner hunden din best selv.

Hva slags hund har du?

Og hvor langt går du når du går tur med den?

Hvor gammel er den?

Hund min tilhører "Tjenestehund-klassen", der er det jeg vil si.

Når jeg sier 3 turer så er det forholdsvis korte turer, ca. 20-25 min. 2-3 ganger i uken går jeg langt (i marka), 1 - 1,5 time.

Jeg koser meg forøvrig når jeg går tur med bikkja, så det er ikke et ork for meg.

De som synes det er et ork, er kanskje de som hadde hatt aller mest godt av å få trimma kroppen sin litt. (?)

Hund min tilhører "Tjenestehund-klassen", der er det jeg vil si.

Når jeg sier 3 turer så er det forholdsvis korte turer, ca. 20-25 min. 2-3 ganger i uken går jeg langt (i marka), 1 - 1,5 time.

Jeg koser meg forøvrig når jeg går tur med bikkja, så det er ikke et ork for meg.

De som synes det er et ork, er kanskje de som hadde hatt aller mest godt av å få trimma kroppen sin litt. (?)

20 minutt? Men det er jo bare en luftetur rundt i nabolaget. Vil ikke kalle det tur. Da går jeg masse turer, jammen.

Annonse

Gjest Trientali

Unnskyld meg men er du hel dum, eller hvertfall ansvarsløs?? Med en så stor hund trenger han tur minst to-tre ganger om dagen. Han bør få trening og stimulans, få gjort i fra seg, og luktet. Ikke minst for "hjernetrimmen" sin del. For meg høres det ut som hunden har det bedre av å bli omplassert, en hund hører ikke hjemme i en løpestreng! Stakkar hund!

Jeg har en labrador, som vi går tur med minst tre ganger om dagen.

Forferdelig oppgitt og lei meg da jeg leste dette. Håper virkelig at du har dårlig samvittighet ja, det fortjener du....

Unnskyld meg men er du hel dum, eller hvertfall ansvarsløs?? Med en så stor hund trenger han tur minst to-tre ganger om dagen. Han bør få trening og stimulans, få gjort i fra seg, og luktet. Ikke minst for "hjernetrimmen" sin del. For meg høres det ut som hunden har det bedre av å bli omplassert, en hund hører ikke hjemme i en løpestreng! Stakkar hund!

Forferdelig oppgitt og lei meg da jeg leste dette. Håper virkelig at du har dårlig samvittighet ja, det fortjener du....

Men hva er tur? Jeg kaller ikke det ikke tur når jeg lufter hunden morgen og kveld, selv om vi går i 15-20 minutt.

Og du trenger da ikke hogge hodet av folk! Det må være lov å spørre!

Du burde ha dårlig samvittighet for din måte å utrykke deg på. At det går ann å være så ondskapsfull!

Jeg fikk beskjed fra hun jeg kjøpte hunden vår av at den ikke skulle gåes tur med det første året p.g.a det økte faren for dysplasi. Så galt tror jeg derfor ikke det er at vi ikke går så mye tur som du mener, men jeg er usikker, så derfor spørr jeg.

Ulv I Faarikaal

En til to timer langtur, og to korte à 10-20 min pr dag ? Kanskje ikke så mye langtur for eldre hunder. Noen av våre har enten vært late eller svært utholdende, å dra dem ut i regnvær og sprengkulde har heller ikke vært så lett alltid. Stekes det vafler, blir turene korte :-)

Du burde ha dårlig samvittighet for din måte å utrykke deg på. At det går ann å være så ondskapsfull!

Jeg fikk beskjed fra hun jeg kjøpte hunden vår av at den ikke skulle gåes tur med det første året p.g.a det økte faren for dysplasi. Så galt tror jeg derfor ikke det er at vi ikke går så mye tur som du mener, men jeg er usikker, så derfor spørr jeg.

Jeg har også hundevalp av stor rase, og man SKAL være forsiktig med overdreven mosjon. Hvertfall det første året. Sykle med hunden har jeg fått beskjed om å ikke gjøre før den er to år.

Lykke til med hunden videre :)

Jeg tror du misforsto innlegget litt....

Bikkja får da sikkert gjort sitt den...her var det snakk om lengre turer!!

.."" Jeg fikk beskjed fra hun jeg kjøpte hunden vår av at den ikke skulle gåes tur med det første året p.g.a det økte faren for dysplasi..""

Hun kan umulig ha ment at en rolig tur i normalt tempo kan skade hunden?? Det jeg vet om faren for dysplasi er hvis det er snakk om sykkling, trimme bikkja opp/ned bakker osv.

Stol på det sunne fornuft.

Annonse

Jeg tror du misforsto innlegget litt....

Bikkja får da sikkert gjort sitt den...her var det snakk om lengre turer!!

Det kan da ikke kosta allverden å slenge på seg jakka å rusle en tur rundt kvartalet?! En hund er lykkelig tilogmed for det!

Ta vare på dyra.

Gjest kall_meg_hva_du_vil

Hvis du mener at du ikke overhodet er ute med bikkja hver dag, så synes jeg det grenser til dyremishandling. Et par småturer på 15-20 minutter bør man i det minste ta hver dag og så heller lengre turer noen ganger i uka.

Hvis du mener at du ikke overhodet er ute med bikkja hver dag, så synes jeg det grenser til dyremishandling. Et par småturer på 15-20 minutter bør man i det minste ta hver dag og så heller lengre turer noen ganger i uka.

Hva gir det deg med å drive på å såre andre? Tilfredstiller det deg et behov?

`Greit nok dety du skrev, men å skrive at det er dyremishandling synes jeg må være galt. Tror heller jeg skal kontakte de jeg kjøpte hunden som sa at hunden ikke skulle gå turer første året. Nå er han et år og det er pussig om han nå skal ha så massevis at turer plutselig.

Gjest NEI til asfalttur !

Vi har en mellomstor hund , hun springer fritt bak huset vårt 3 ggr for dag i 15 -30 min. Hvro lenge vi holder på er mye opp til hunden . Regner der eller er vått ute må jeg "kaste" henne ned fra trappa for at hun skal få gjort i fra seg . Er det sauer i utmarka gjelder det samme.

Ordentlig tur får hun bare etpar ganger i uken 1-4 timerstur altså.

Utenom løpinga på innmarka så er hun ute hver gang jeg er ute og røyker.

Du ser selv om hunden er tilfreds , om den er utrent og småfet eller trenger til noe annet /mer enn hva du tilbyr enn så lenge.

Tur etter veien er ikke det eneste saliggjørende må du huske , en runde fotball eller freesbee i hagen er ofte mer krevende for hunden enn å tusle frem og tilbake på veien.

Kos deg med hunden , hunden merker om det dere gjør er lystbetont for deg.

En hund er et flokkdyr og er ikke skapt for å være timesvis utestengt fra flokken. Den er selskapssyk og ønsker å være med sin eier.

At den har løpestreng er vel og bra for det betyr ihvertfall at den får være ute en del, men den trenger selskap, mental stimuli og mosjon.

Det er ikke hver dag jeg går like lange turer med min hund heller, men et minimum må den få.

Noen ganger er det kun lufteturer på ca.20min hver gang/3 ganger daglig. Men da tar jeg ofte en treningsøkt med lydighet eller/og søksøvelser.

Du kan gjøre en hund mentalt sliten av det. F.eks. kan du kutte opp en pølse og kaste bitene utover gressplenen for å få hunden til å søke etter det. Eller gjemme lekene hans rundtomkring.

Variasjon er fint for hunden. Å gå samme lufterunde tre ganger om dagen blir ensformig selv for en hund..

Du har en ung hund som med hell trenger å bli mentalt stimulert. Lær han noen lydighetsøvelser mens du er ute og røyker. Ros han med godbiter eller leker. Vær kreativ, så kan du variere lengden av turer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...