Gå til innhold

Bør en gå tur med bikkja hver dag?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Carlina

8

• kie

7

• Sør

6

• leenie

6

Mest aktive i denne tråden

Du burde ha dårlig samvittighet for din måte å utrykke deg på. At det går ann å være så ondskapsfull!

Jeg fikk beskjed fra hun jeg kjøpte hunden vår av at den ikke skulle gåes tur med det første året p.g.a det økte faren for dysplasi. Så galt tror jeg derfor ikke det er at vi ikke går så mye tur som du mener, men jeg er usikker, så derfor spørr jeg.

Har aldri hørt om hunder som ikke skal gå tur det 1. året, og vi har vår 4. hund. Det er jo sprøtt. Meningen var vel heller at du ikke skulle sprenge dyret.

Men tur må du på hver dag. De trenger det

Gjest kall_meg_hva_du_vil

Hva gir det deg med å drive på å såre andre? Tilfredstiller det deg et behov?

`Greit nok dety du skrev, men å skrive at det er dyremishandling synes jeg må være galt. Tror heller jeg skal kontakte de jeg kjøpte hunden som sa at hunden ikke skulle gå turer første året. Nå er han et år og det er pussig om han nå skal ha så massevis at turer plutselig.

Hvorfor spør du hvis du ikke vil ha ærlige svar? Jeg trodde det var selvsagt for alle at hunder i det minste trenger noen småturer hver dag.

Nå er min hund bare valp enda, så jeg går ikke tur hver dag hvertfall.

Men ellers er det vel veldig forskjellig hvor stor aktivitetsbehovet hos de forskjellige rasene er. Min venninnes flat hadde tørna gal om den ikke fikk få tur hver dag. En golden er vel noe roligere?

Like viktig som fysisk aktivitet er det å utfordre hunden mentalt. La den få lete etter maten sin på plenen i stedet for alltid å servere den i skålen. La den lete etter godbiter som du gjemmer.

jeg tror du hadde merket på hunden om den får for lite mosjon. De legger seg til uvaner, blir rastløse osv. Du kjenner hunden din best selv.

Vi hadde en flat som overhodet ikke var i nærheten av å tørne om han ikke fikk utfolde seg. Mens den vi har nå _må_ ha turer. Hun hyler av glede når hun ser syklene og sykkelselen sin bli tatt frem

Hvorfor spør du hvis du ikke vil ha ærlige svar? Jeg trodde det var selvsagt for alle at hunder i det minste trenger noen småturer hver dag.

Men jeg tror ikke det er snakkk om småturene. Selvfølgelig må hunder luftes et par ganger til dagen. Det er om det er nødvendig å gå lang tur (1 time og oppover f eks) det er snakk om.

Min hund klarer seg uten den lange turen, bare hun får leke litt på plenen og sånn. Men småturer (15-20 min) blir det alltid noen av.

Men så er min hund valp, ennå da. Det forandrer seg vel etterhvert.

Annonse

Du er nødt til å gå tur med den hver eneste dag. Om ikke du er timevis i fjellet så må det være en god mosjonstur, kaste litt ball eller favorittleken ved idrettsbanen e.l. Spesielt når vi snakker om retrivere er det viktig med mosjon. De krever mosjon og det å få brukt krefter. Dersom Retriveren får for lite mosjon vil den ha for mye ressurser den ikke får brukt og vil derfor kunne bli nervøs og stresset. Dette igjen kan føre til at hunden blir både aggresiv og generellt vanskelig å ha med å gjøre.

Det høres kanskje ut som om jeg maler fanden på veggen her, men jeg er oppvokst med at vi har hatt 2 Retrivere av gangen og har lært endel om dette. Vi har hatt både Labradorer og Chesapeake Bay Retrivere som er en veldig krevende rase.

Dersom man ser på statistikkene viser det seg faktisk at det er flest episoder av bitt og truende adferd faktisk fra Golden Retriver. Statistikken lyver noe siden Golden er overrepresentert i antall i forhold til andre raser, men det er faktisk slik at mange Golden Retrivere blir understimulert og kan derfor opptre truende.

Siden hunden din bare er et år sier jeg ikke at du har mishandlet hunden din, men dette er ting du burde ta på alvor slik at du legger daglige rutiner for dette. Dette er helt nødvendig for hunden, men der er også mye av gleden ved det å ha hund at man kan se hvordan hunden gleder seg over dette.

Lykke til med hundeholdet.

Du burde ha dårlig samvittighet for din måte å utrykke deg på. At det går ann å være så ondskapsfull!

Jeg fikk beskjed fra hun jeg kjøpte hunden vår av at den ikke skulle gåes tur med det første året p.g.a det økte faren for dysplasi. Så galt tror jeg derfor ikke det er at vi ikke går så mye tur som du mener, men jeg er usikker, så derfor spørr jeg.

Klart hunden skal gå tur hver dag, minst morgen og kveld!

Og da snakker vi ikke om å gå tur i løpestrengen sin.

Det er et stort ansvar å ha hund. Dessverre ser det ikke ut som om du er deg ditt ansvar bevisst.

Får vondt av å høre om hunder som lever under slike forhold.

Du sier jo selv at du har dårlig samvittighet. Vet du? Det er så fortjent!

Hva gir det deg med å drive på å såre andre? Tilfredstiller det deg et behov?

`Greit nok dety du skrev, men å skrive at det er dyremishandling synes jeg må være galt. Tror heller jeg skal kontakte de jeg kjøpte hunden som sa at hunden ikke skulle gå turer første året. Nå er han et år og det er pussig om han nå skal ha så massevis at turer plutselig.

Ikke gå turer første året??? Du må ha misforstått noe her.

Det som menes er at du ikke skal trene hunden hardt, du skal ikke la den trekke noe, hoppe over hinder eller gå ekstremt mye trapper. Men gå tur, det må den!

Annonse

Gjest Trientali

Jaha så det er katigorisert hva som er seriøse hundeiere og ikke altså..?

hørt sånt tøv da mann...:)

seriøse hundeeiere = de som tar bra vare på hundene sine og gir de nok mosjon og trening til at hunden er tilfreds. I min mening.

Gjest kall_meg_hva_du_vil

Men jeg tror ikke det er snakkk om småturene. Selvfølgelig må hunder luftes et par ganger til dagen. Det er om det er nødvendig å gå lang tur (1 time og oppover f eks) det er snakk om.

Min hund klarer seg uten den lange turen, bare hun får leke litt på plenen og sånn. Men småturer (15-20 min) blir det alltid noen av.

Men så er min hund valp, ennå da. Det forandrer seg vel etterhvert.

Jeg skrev: "Hvis du mener at du ikke overhodet er ute med bikkja hver dag, så synes jeg det grenser til dyremishandling."

Siden vedkommende hundeeier tydeligvis føler seg truffet og blir såret av denne kommentaren, samt at vedkommende faktisk aldri har skrevet noe sted at han/hun går småturer med hunden hver dag, så regner jeg med at denne hunden ikke engang opplever en tur rundt kvartalet daglig.

Og det synes jeg fremdeles er på grensen til dyremishandling.

Gjest Trientali

Jupp men bikkjer er vanedyr...de blir vant til å holde seg...He he he

*har ikke hund*

=o)

det er mulig det, men det betyr ikke at de har det godt. tenk om du var innestengt hele dagen eller sto sperret fast i et bånd med minimalt område å røre deg på og ikke fikk gjort noe av det du liker (i hundens øyne gå tur, snuse, få brukt seg på den er ment til)

er akukurat det samme sett. selv om de "kun" er hunder har de mange behov som vi som eiere må tilfredsstille og tenke på.

skjønner ikke at noen har samvittighet til å behandle et annet levende vesen sånn.

se hunden inn i øyene, og jeg skjønner ikke at noen kan la være å bry seg om et så skjønt dyr.

det er mulig det, men det betyr ikke at de har det godt. tenk om du var innestengt hele dagen eller sto sperret fast i et bånd med minimalt område å røre deg på og ikke fikk gjort noe av det du liker (i hundens øyne gå tur, snuse, få brukt seg på den er ment til)

er akukurat det samme sett. selv om de "kun" er hunder har de mange behov som vi som eiere må tilfredsstille og tenke på.

skjønner ikke at noen har samvittighet til å behandle et annet levende vesen sånn.

se hunden inn i øyene, og jeg skjønner ikke at noen kan la være å bry seg om et så skjønt dyr.

Joda alt det er sikkert sant,men å sidestille meg med ei bikkje blir drøyt......da trangen til å sniffe andre i ræva ikke er så stor...;)))

Jeg er ganske enkelt ikke en spesielt dyrekjær person og det tør jeg glatt innrømme..

Derfor er jeg såpass oppegående nok til å skjønne at ingen dyr ville trivdes hos meg.....derfor har jeg heller ingen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...