Gå til innhold

Kanskje ikke et fullt så viktig spørsmål...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest santana

De lysbryterne finner du vel på badet, og til lyset ute? Kanskje det er for ekstra isolerte lys- eller strømkilder, eller for jordede kontakter...

Jeg vet ikke jeg, det var bare et forslag.

Den sorte sirkelen er vel en null. For "av". Tror jeg?

Riktig som flere her sier; det er en 0 for "av". Men grunnen har ingen kommet med :-) En bryter som ser slik ut er en to-polet bryter. D.v.s at når man slå den av, så er kretsen strømløs. Dette er et krav ved lamper/aperater/etc. ute og i våtrom. I en stue er det kun krav om en-polet brudd - d.v.s at selv om man slår av bryteren så er det fortsatt ca. 120V i kretsen.

".................."

gnaffel-laffel

Riktig som flere her sier; det er en 0 for "av". Men grunnen har ingen kommet med :-) En bryter som ser slik ut er en to-polet bryter. D.v.s at når man slå den av, så er kretsen strømløs. Dette er et krav ved lamper/aperater/etc. ute og i våtrom. I en stue er det kun krav om en-polet brudd - d.v.s at selv om man slår av bryteren så er det fortsatt ca. 120V i kretsen.

".................."

jøss, hva du vet!

Er det derfor man f.eks. ikke kan føne håret på badet når lyset er av?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...