Gå til innhold

Er fedme skilsmissegrunn?


Gjest lurerlittjegnå..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 281
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Taj Mahal

    37

  • SierDuDet

    36

  • Goliath

    29

  • kie

    23

Mest aktive i denne tråden

Ser du selv hvordan du latterliggjør overvektige?

Hvordan vet du hva de tenker, føler og tror bare utifra hvordan de ser ut?

Du får latterliggjøre meg da. Jeg er like undervektig som venninnen min i det eksempelet jeg ga er overvektig. Det er nok av folk som LATTERLIGGJØR og KRITISERER min fremtoning og vekt i det daglige. Jeg har fått høre det år etter år, i hele mitt liv. Den første kommentaren jeg kan huske, var da jeg var 7.

Det er ikke mere synd på dem (overvektige) enn alle andre som får utseendet sitt kommentert og kritisert.

Og hvordan jeg vet det, spør du? Tror du ikke jeg kjenner noen mennesker i det virkelige liv? De ser forskjellige ut og finnes i alle vektklasser. Derfra har jeg det, men jeg sier ikke at det gjelder akkurat DEG eller akkurat DEN ANDRE som leser dette.

Jeg har sett meg drittlei på at det skal være så synd på overvektige. Man skal aldri si noe, det er jo ikke deres feil, så det er forbudt. Vel, det er like stygt det jeg har fått høre hele mitt liv. De tynne er heller ikke fritatt.

Det er vel prisen man betaler for å være ikke-perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen forståelse for at det å "måtte spise" kan ha psykologiske årsaker, slik spisevegring har? Du er veldig sneversynt. Det er veldig lett å sitte der "slank og perfekt" og si at alle som ikke er det har dårlig viljestyrke.

Så dum er jeg da ikke! Jeg skrev heller ikke det!! Jeg skrev "de aller fleste", for det er slik det er! Utallige undersøkelser og også dokumentarprogrammer på tv viser det. De fleste overvektige "liker" å tro at det skyldes en sykdom, men sånn er det ikke altså.

Når jeg skrev det jeg skrev, så holder jeg egentlig de som lider av sykdommer utenfor. Noe annet er urettferdig.

Men jeg snakker om mennesker jeg har møtt gjennom livet også, venner og naboer, kolleger...you name it. INGEN av dem er syke. En i nabolaget klaget og klaget, hun hadde gått såååå opp i vekt...Men hvem var det som kjøpte seg en sjokolade å spise på veien hjem fra butikken HVER gang vi var der???

Jeg bare spør.

Igjen, jeg snakke rom flertallet, ikke unntakene.

Og dessuten, jeg har selv fått spørsmål om jeg er syk av anoreksia flere ganger i mitt liv.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får latterliggjøre meg da. Jeg er like undervektig som venninnen min i det eksempelet jeg ga er overvektig. Det er nok av folk som LATTERLIGGJØR og KRITISERER min fremtoning og vekt i det daglige. Jeg har fått høre det år etter år, i hele mitt liv. Den første kommentaren jeg kan huske, var da jeg var 7.

Det er ikke mere synd på dem (overvektige) enn alle andre som får utseendet sitt kommentert og kritisert.

Og hvordan jeg vet det, spør du? Tror du ikke jeg kjenner noen mennesker i det virkelige liv? De ser forskjellige ut og finnes i alle vektklasser. Derfra har jeg det, men jeg sier ikke at det gjelder akkurat DEG eller akkurat DEN ANDRE som leser dette.

Jeg har sett meg drittlei på at det skal være så synd på overvektige. Man skal aldri si noe, det er jo ikke deres feil, så det er forbudt. Vel, det er like stygt det jeg har fått høre hele mitt liv. De tynne er heller ikke fritatt.

Det er vel prisen man betaler for å være ikke-perfekt.

Nei, å latterliggjøre noen fordi jeg selv har opplevd det blir for teit.

Synes det er synd at du føler du må angripe på den måten.

Du får ha det godt videre.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada - - - jeg kunne vært den venninnen din. og jeg tør påstå at alle som spiser på hennes måte - gjemmer poser etc. - de lider av tvangsspising. Det har gått opp for meg at jeg gjør.... Jeg sluttet sannelig å røyke for 3 år siden, og det å gå ned i vekt, er for meg 1000 ganger verre.

Jeg klarer å opparbeide meg det rette "gutset" - er flink lenge....så skal det bare en telefon til.....så er jeg i gang igjen.....mat/godteri etc. er som alkohol for meg. Jeg vet ikke hva "mett" er.

Jeg spøker med det, -for det er lettere enn å grine av det, -men jeg er så fortvilet at du aner ikke.

Jeg er ikke syk, jeg er tøff, sterk, full av selvtillit og elsker livet mitt - - likevel, jeg bruker maten helt feil. Og det har jeg alltid gjort - men det er først nå, fra midten av 30-årene, etter 3 barn og etter å ha sluttet å røyke, -at kroppen eser ut av det. Jeg har ALDRI levd anderledes, -fra jeg var liten jente. Jeg bevegde meg ikke da heller, -men var ikke fet for det.

Jeg tør påstå at for meg og mine like, så er det GRUSOMT å slake seg.

Å bli fet er en psykisk lidelse -om man ikke har valgt å bli fet.

Jeg vil være slank OG hive innpå uante mengder mat,.

kan du forstå sånt tullprat? :-)...men det er sant,

Og selvfølgelig kan jeg noe for at jeg er 30+, jeg har jo spist meg opp, -- - men jeg klarer ikke å gå ned noe særlig...

At du virkelig greide å slutte og røyke gjør at du for alltid vil ha en stjerne i boka hos meg, Flisa! :-) Sitter her og har ikke greid det enda jeg....

Jeg VET at dette med vekt ikke er lett. Bare med motsatt fortegn. Jeg har aldri greid å legge på meg noe. Jeg har veid det samme i hele mitt voksne liv (med unntak av under svangerskapet) så lenge jeg kan huske, fra jeg var ca 20 år. Men jeg går ikke opp, sånn er det. Jeg blir forbanna når folk sier at jeg bare må spise mer, akkurat som noen overvektige sikkert blir forbanna når de får høre at de må spise mindre. Jeg har jo en jobb, og jeg har faktisk ikke all den TID det trengs for å spise 24 timer i døgnet (for det er det som må til for å få meg opp i vekt).

Jeg skal forsøke å slutte å røyke...snart! Da er jeg bare NØDT til å gå opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

Hvilke fordommer har jeg kommet med i denne tråden?

Tell me, baby.

Du som alle andre har vel en "førforståelse", har du ikke? Eller vil du våge den påstand at du - i motsetning til alle andre - er objektiv og nøytral?

...don't think so...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mislykket

Jeg bryr meg fint lite om dine meninger, mislykket.

Du lever i en annen verden enn meg, innlagt på et psykiatrisk psykehus, og jeg tror det er fint lite du kan lære meg.

...igjen faller du for fristelsen til å bli usaklig. Du angriper meg som person, og forsøker tydeligvis å miskreditere meg - bare fordi jeg er institusjonalisert.

Men det spørs om du overbeviser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dum er jeg da ikke! Jeg skrev heller ikke det!! Jeg skrev "de aller fleste", for det er slik det er! Utallige undersøkelser og også dokumentarprogrammer på tv viser det. De fleste overvektige "liker" å tro at det skyldes en sykdom, men sånn er det ikke altså.

Når jeg skrev det jeg skrev, så holder jeg egentlig de som lider av sykdommer utenfor. Noe annet er urettferdig.

Men jeg snakker om mennesker jeg har møtt gjennom livet også, venner og naboer, kolleger...you name it. INGEN av dem er syke. En i nabolaget klaget og klaget, hun hadde gått såååå opp i vekt...Men hvem var det som kjøpte seg en sjokolade å spise på veien hjem fra butikken HVER gang vi var der???

Jeg bare spør.

Igjen, jeg snakke rom flertallet, ikke unntakene.

Og dessuten, jeg har selv fått spørsmål om jeg er syk av anoreksia flere ganger i mitt liv.........

Er det ikke typisk at det ofte er de som ikke selv har slitt med overvekt som er raskest ute med å si hvor lett det er å slanke seg, eller at det er selvforskyldt? Du har ved flere tilfeller fortalt om hvilke problemer du har med å legge på deg selv om du spiser godt, likevel virker du totalt blind for at det motsatte også kan finne sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som alle andre har vel en "førforståelse", har du ikke? Eller vil du våge den påstand at du - i motsetning til alle andre - er objektiv og nøytral?

...don't think so...

Jeg er objektiv og nøytral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mislykket

Jeg er objektiv og nøytral.

...det er du sikkert, i egne øyne. Vi andre får nøye oss med litt bedre selvinnsikt: vedgå vår "førforståelse" / a priori "forståelseshorisont" og strekke oss etter idealet om objektivitet.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, å latterliggjøre noen fordi jeg selv har opplevd det blir for teit.

Synes det er synd at du føler du må angripe på den måten.

Du får ha det godt videre.

Mvh

har tenkt på saken, og synes det var leit hvis jeg fornærmet deg på neon måte.

Unnskyld...!?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke typisk at det ofte er de som ikke selv har slitt med overvekt som er raskest ute med å si hvor lett det er å slanke seg, eller at det er selvforskyldt? Du har ved flere tilfeller fortalt om hvilke problemer du har med å legge på deg selv om du spiser godt, likevel virker du totalt blind for at det motsatte også kan finne sted.

Ikke helt, men noe kanskje.

Jeg har imidlertid bstemt meg for å forlate temaet, det er umulig å bli "enige" eller på noen måte komme frem til noe likevel.

Jeg får bare beklage hvis jeg har fornærmet noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*puster lettet ut*

:-)

Ok, jeg innrømmer det.

Du hadde noen poeng. (Jeg hadde selvsagt flest! ;-))

Jeg kom ingen vei før jeg tok ansvar for overvekten min og årsaken til den. Og ja, det er sikkert like ille å få høre det fordi man er tynn.

Dvs. da jeg hadde spisevegring ble jeg bare glad for å høre det, men jeg vokste opp med ei venninne som fikk høre at hun så ut som en gutt, planke, styggtynn og alt det der og hun var veldig ofte lei seg for det.

Jeg tåler å høre at jeg er feit. Ikke alltid jeg synes det er like ok, men jeg tåler det.

Det som provoserer mer, er når folk prøver å fortelle meg at jeg bare har kraftig beinbygning. Jeezus!

Jeg mener; jeg er feit, ikke dum. ;-)

Vi skulle tatt en skikkelig diskusjon når begge har begynnende migreneanfall vi, molli. *flirer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*SMASK* :-)

.....og tenk på alle de som ikke liker rynker, eller prostata, eller grå øyne, eller hvitt hår, -eller ikkeno hår.

Det skjer mye med en kropp med årene, SELV om man tror man lever som alltid. Å eldes kan gi så mange utslag....

hva da? :)

Nemlig!

Vi har alle en skjemmende føflekk. (Pardon my french! He-he!)

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hovedinnlegget. Det er ikke snakk om graviditet og det er ikke snakk om sykdom.

Tror du en som dobler sin vekt på kort tid er veldig aktiv og initiativrik eller tror du det kan være en sammenheng med hurtig vektøkning og passivitet? Benekter du at det er en stor sannsynlighet for at en som har en hurtig vektøkning også har endret sin personlighet?

#Les hovedinnlegget. Det er ikke snakk om graviditet og det er ikke snakk om sykdom.#

Er det snakk om å lukte vondt da?

#Tror du en som dobler sin vekt på kort tid er veldig aktiv og initiativrik eller tror du det kan være en sammenheng med hurtig vektøkning og passivitet? #

Da tror jeg utelukkende det er snakk om enten fysisk eller psykisk lidelse på gang! tror du noen bare setter seg ned og bestemmer seg for at NÅ skal jeg like mat og nå skal jeg sitte i sofaen til jeg dobbler vekten min, sån helt uten andre ting som ligger til grunn?

#Benekter du at det er en stor sannsynlighet for at en som har en hurtig vektøkning også har endret sin personlighet? #

Neida, men forandring av personligheten skylles nok også da i slike tilfeller en fysisk eller en psykisk lidelse. Og jeg synes ærligtalt at det ikke er skilsmissegrunn om ens partner blir syk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å snakke til deg tidligere, og det nytter ikke.

Til slutt gir man opp og bruker tiden på annet.

#Har prøvd å snakke til deg tidligere, og det nytter ikke.#

Snakke til meg???

Ja, ja SDD her er debatt på gang og ikke oppdragelse av dine barn!

Her diskuterer man hvorfor man mener ting og prøver å forstå tankegangen til andre...her gir man råd til andre utifra sine egene meninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Les hovedinnlegget. Det er ikke snakk om graviditet og det er ikke snakk om sykdom.#

Er det snakk om å lukte vondt da?

#Tror du en som dobler sin vekt på kort tid er veldig aktiv og initiativrik eller tror du det kan være en sammenheng med hurtig vektøkning og passivitet? #

Da tror jeg utelukkende det er snakk om enten fysisk eller psykisk lidelse på gang! tror du noen bare setter seg ned og bestemmer seg for at NÅ skal jeg like mat og nå skal jeg sitte i sofaen til jeg dobbler vekten min, sån helt uten andre ting som ligger til grunn?

#Benekter du at det er en stor sannsynlighet for at en som har en hurtig vektøkning også har endret sin personlighet? #

Neida, men forandring av personligheten skylles nok også da i slike tilfeller en fysisk eller en psykisk lidelse. Og jeg synes ærligtalt at det ikke er skilsmissegrunn om ens partner blir syk!

Da kan jeg bare konstatere at vi er helt uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du påstår at det kraftig økende problemet med overvekt først og fremst skyldes spiseforstyrrelser, og samtidig påstår at hva jeg har skrevet er: "utrolig naivt og uvitende komentar og slettes ikke hold eller dokumentert i.", så forteller dette ene og alene hvor lite du faktisk vet om hva du uttaler deg om.

Spiseforstyrrelser er et STORT problem blant svært mange (og spesielt unge) mennesker. Det er også et problem som har økt kraftig i omfang de seneste 10-20 år.

Men det er IKKE dette som er HOVEDÅRSAKEN til den kraftige økningen av sterkt overvektige mennesker i samme periode.

Og det er GODT dokumentert! Du finner også at overvekt er et like stort problem blant menn som kvinner - vilket ikke gjelder for spiseforstyrrelser i langt samme grad.

Så spar dine naive og kunnskapsløse påstander til noe du faktisk har greie på.

Dette er noe jeg vet mye om gjennom det jeg har hatt av erfaringer ved bistand til mennesker som nettopp lider av spiseforstyrrelser.

De trenger profesjonell hjelp og forståelse. Og er det noe de IKKE trenger, så er det vranginformasjon.

Og nettopp det samme gjelder for de som kun på grunn av feil kosthold og mangel på mosjon blir overvektige. De skal IKKE gjemme seg bak de som faktisk lider av spiseforstyrrelse - og la det bli en "sovepute" for ikke å gjøre noe med sin overvekt.

Det er forholdsvis enkelt å fastslå om en person som er for tynn eller for tykk, er det som følge av spiseforstyrrelse.

Og du finner disse blant et lite mindretall av alle som lider av kraftig overvekt.

Uvitenhet er det eneste som kan aksepteres som en "unnskyldning" for å svare meg slik du gjør her!

Så fremt du selv ikke "leter" etter en god grunn for din eventuelle egne selvforskyldte overvekt da? Da kommer du i så fall inn i den kategorien av mennesker som jeg omtalte ovenfor - og som IKKE skal kunne bruke spiseforstyrrelse for å "forsvare" sin egen overvekt - for på den måten slippe å gjøre noe med det.

Og lider du av spiseforstyrrelse og virkelig har satt deg inn i emnet - så burde du vite vesentlig mer enn hva du gir inntrykk av her.

Godt dokumentert?

Hiv på link om den gode dokumentasjonen da snella!

http://www.iks.no/sf.htm#Tvangsspising

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...