Gå til innhold

spørsmål


faithful

Anbefalte innlegg

er d mulig å ha en spiseforstyrrelse uten om å ha anoreksia, bulimi eller tvangsspising?? hva har man i så fall da???

min situasjon forandrer seg..den ene uka er d sånn og sånn, neste omvendt..osv..

skal til psykolog om en uke..folk har nettopp oppdaga problemet mitt.. MEN..kan jeg ha an spiseforstyrrelse selv om jeg ikke har akkurat en av de tre???

pliz svar meg..jeg lurer virkelig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis du har en spiseforstyrrelse må du ha et et problematisk forhold til mat på en eller annen måte...du sier ikke noe om det.fortell litt mer om det først, så kanskje jeg kan svare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har en spiseforstyrrelse må du ha et et problematisk forhold til mat på en eller annen måte...du sier ikke noe om det.fortell litt mer om det først, så kanskje jeg kan svare

jeg har et veldig problematisk forhold til mat.. jeg tenker på vekt og mat og sånn hele dagen...blir kvalm av å se meg selv (jeg er tykk tykk TYKK)..hater å spise så folk ser d (hun feite der skal ikke ha lov til å spise)..

ofte spiser jeg null og ingenting og trener masse..men så sprekker jeg, og da propper jeg i meg mest mulig bare fordi jeg kan - og jeg blir jo ikke tynnere uansett! men så hater jeg meg selv.. og noen ganger spyr jeg..

det var litt om situasjonen min.. kan du svare da..?*håper*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et veldig problematisk forhold til mat.. jeg tenker på vekt og mat og sånn hele dagen...blir kvalm av å se meg selv (jeg er tykk tykk TYKK)..hater å spise så folk ser d (hun feite der skal ikke ha lov til å spise)..

ofte spiser jeg null og ingenting og trener masse..men så sprekker jeg, og da propper jeg i meg mest mulig bare fordi jeg kan - og jeg blir jo ikke tynnere uansett! men så hater jeg meg selv.. og noen ganger spyr jeg..

det var litt om situasjonen min.. kan du svare da..?*håper*

du har en pisefortsyrrelse ...helt klart.. hva slags type vet jeg ikke. Du burde kanskje gå til en psykolog, som kan hjelpe deg å få svar på ting. Har u andre problemer også?? ofte kan det være utslagsgivende

(er ikke meningen hvis jeg høreds ut som en allviter, men går selv til psykolog pga psykiske problemer. Det er ikke sf, men folk tror det fordi jeg er fryktelig tynn, og da blir det på enm åte også et problem for jeg blir så fortvila når folk tror det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har en pisefortsyrrelse ...helt klart.. hva slags type vet jeg ikke. Du burde kanskje gå til en psykolog, som kan hjelpe deg å få svar på ting. Har u andre problemer også?? ofte kan det være utslagsgivende

(er ikke meningen hvis jeg høreds ut som en allviter, men går selv til psykolog pga psykiske problemer. Det er ikke sf, men folk tror det fordi jeg er fryktelig tynn, og da blir det på enm åte også et problem for jeg blir så fortvila når folk tror det)

skal til psykolog om 6 dager.. mamma oppdaga at jeg sliter, så nå vet familien og lærerne d..(går siste året på ungdomsskolen).. jeg innrømmer at jeg trenger hjelp.. men jeg har vært litt "nervøs" på en måte, fordi jeg ikke havner innunder noen av de kategoriene..og da kunne d jo f.eks. hende at psykologen fant ut at jeg ikke har sf og da får jeg ikke hjelp!..skjønner du tankegangen min..?

forresten, hva mener du med andre problemer..??skjønte den ikke helt..

takk for hjelpen forresten!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal til psykolog om 6 dager.. mamma oppdaga at jeg sliter, så nå vet familien og lærerne d..(går siste året på ungdomsskolen).. jeg innrømmer at jeg trenger hjelp.. men jeg har vært litt "nervøs" på en måte, fordi jeg ikke havner innunder noen av de kategoriene..og da kunne d jo f.eks. hende at psykologen fant ut at jeg ikke har sf og da får jeg ikke hjelp!..skjønner du tankegangen min..?

forresten, hva mener du med andre problemer..??skjønte den ikke helt..

takk for hjelpen forresten!!:)

andre psykiske problemer angst, depresjoner etc...

lurer også på... diu sier selv at du syns du er tykk...men an dre rundt deg..mener de at at du er for tynn ?? kan jeg spørre hvor høy du er og hvor mye du veier?? (du behøver ikke svare hvis du ikke vil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

andre psykiske problemer angst, depresjoner etc...

lurer også på... diu sier selv at du syns du er tykk...men an dre rundt deg..mener de at at du er for tynn ?? kan jeg spørre hvor høy du er og hvor mye du veier?? (du behøver ikke svare hvis du ikke vil)

er ca 164 høy og veier 55 kg..(i følge vekta mi da..men d varierer egentlig, fra 50-55)..

de andre benekter hele tiden at jeg er tykk, og sier stadig vekk at jeg har blitt tynnere..men jeg tror ikke noe på d, for jg eser bare ut!dessuten overspiser jeg jo ofte..

depresjoner, angts..JA...d høres veldig kjent ut for å si d sånn..er f.eks. veldig deppa, har ikke lyst til å leve..alt r bare drit uansett.. men d r ikke så mange som vet d, for jeg er en ganske god skuespiller.. men jeg er enormt sliten nå, orker snart ikke mer..håper d hjelper å gå til psykolog..men hva kan han egentlig gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ca 164 høy og veier 55 kg..(i følge vekta mi da..men d varierer egentlig, fra 50-55)..

de andre benekter hele tiden at jeg er tykk, og sier stadig vekk at jeg har blitt tynnere..men jeg tror ikke noe på d, for jg eser bare ut!dessuten overspiser jeg jo ofte..

depresjoner, angts..JA...d høres veldig kjent ut for å si d sånn..er f.eks. veldig deppa, har ikke lyst til å leve..alt r bare drit uansett.. men d r ikke så mange som vet d, for jeg er en ganske god skuespiller.. men jeg er enormt sliten nå, orker snart ikke mer..håper d hjelper å gå til psykolog..men hva kan han egentlig gjøre??

snakke med deg, få deg til å åpne deg. Historien din høres ut so min... jeg gikk også ned i vekt, selv om jeg overspiste ofte..men det var det ingen som trodde på fordi jeg var så tynn, trodde de det ikke var mulig. Uten at jeg direkte slanket meg. På et å år gikk den fra 64 til 53, det neste (til i år) fra 53 til 45, nå er jeg frykteli redd for å gå ned mer...og alle tror jeg er syk...det er jævlig..håper ikke du får det likedan...

hvis du vil maile med meg er dette adressa mi.. [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

skal til psykolog om 6 dager.. mamma oppdaga at jeg sliter, så nå vet familien og lærerne d..(går siste året på ungdomsskolen).. jeg innrømmer at jeg trenger hjelp.. men jeg har vært litt "nervøs" på en måte, fordi jeg ikke havner innunder noen av de kategoriene..og da kunne d jo f.eks. hende at psykologen fant ut at jeg ikke har sf og da får jeg ikke hjelp!..skjønner du tankegangen min..?

forresten, hva mener du med andre problemer..??skjønte den ikke helt..

takk for hjelpen forresten!!:)

Kjære faithful! Du skal ikke bekymre deg for om din psykolog vil se/finne ut at du har en sf. Det viktigste er at du er så åpen du kan i forhold til din psykolog, slik at han/hun har mulighet til å bli kjent med deg, dine tanker og følelser. Det er viktig for en terapeut å klare å forstå og skjønne "hele" deg- slik at dere sammen kan jobbe konstruktivt med dine følelser og tanker. Det kan ta tid, så det er viktig å være tålmodig. Mange som starter i terapi tror de skal oppleve forandring med en gang, men slik er det sjeldent, ta tiden til hjelp- for å bli bedre kjent med deg selv, lykke til !

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

er ca 164 høy og veier 55 kg..(i følge vekta mi da..men d varierer egentlig, fra 50-55)..

de andre benekter hele tiden at jeg er tykk, og sier stadig vekk at jeg har blitt tynnere..men jeg tror ikke noe på d, for jg eser bare ut!dessuten overspiser jeg jo ofte..

depresjoner, angts..JA...d høres veldig kjent ut for å si d sånn..er f.eks. veldig deppa, har ikke lyst til å leve..alt r bare drit uansett.. men d r ikke så mange som vet d, for jeg er en ganske god skuespiller.. men jeg er enormt sliten nå, orker snart ikke mer..håper d hjelper å gå til psykolog..men hva kan han egentlig gjøre??

Kjære faithful! Det å slite med en sf oppleves for svært mange som kaotisk med ambivalente tanker og følelser spesielt knyttet til mat, vekt, kropp og utseende. Det har vist seg at samtaleterapi nytter og i terapien kan du få hjelp og støtte, motivasjon til å tørre en forandring. I terapien kan ved hjelp av dialogen/samtalen mellom deg og terapeut etterhvert bli bedre kjent med dine tanker og følelser- skjønne og forstå hvorfor du sliter slik som du gjør. Dere kan sammen jobbe for å finne andre måter å takle din sf på enn det du gjør i dag. Det viktigste er å bli kjent med egne følelser og tanker- en positiv forståelse av sin egen person- lykke til i behandlingen!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære faithful! Du kan ha en sf uten at du oppfyller kriteriene for å få de medisinske/psykiatriske diagnosene som du nevner. Svært forskjellige mennesker har spiseforstyrrelser. Det er en psykisk lidelse hvor en har vanskelig å forholde seg til egne tanker og følelser og overopptatt av mat, vekt, kropp og utseende. Etterhvert kan disse tankene og følelsene styre hverdagen, mye av livet. I tilleg blir det komplisert ved at somatiske symptomer (kroppslige) innvolveres i sykdomsbildet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...