Gå til innhold

Nattesvette/NHD?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym26
Skrevet

Hei jeg lurer på om andre har erfaring med lykkepiller og veldig svetting om natta?

Går på efexor,har gjort det 1.5 år,men i perioder svetter jeg så mye om natta at alt sengetøy er klissvått.Kan dette være en bivirkning eller kan det være andre grunner?Våkner og er helt borte,stiv i kroppen og iskald.har noen ganger lurt på om jeg har tissa på meg,men det har jeg ikke.Det blir store våte flekker på lakenet og dyna er og klissvåt,våt i håret og helt våt og kald på hele kroppen.Og jeg har ikke mareritt eller no sånt(som jeg kan huske da)..

Gjest ikke undertegnet
Skrevet

Jeg var veldig plaga med nattesvette når jeg var på din alder. Fant aldri ut hva grunnen var. Kanskje noe hormonelt. Var iallefall verre før mensen.

Nå som jeg er i alder for overgangsproblemer er jeg helt kvitt nattesvetten, så jeg er visst litt motsatt det som er vanlig.

Har selv gått på Efexor. Jeg var ikke plaget av nattesvette, men svettet noe voldsomt om dagen. Det regelrett rant. Æsj, det var ekkelt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Av alle de pasienter jeg har hatt på SSRI/Efexor, er det en som hadde denne plagen. Årsakssammenhengen var i den sammenhengen relativt klar.

Altså: Det er en kjent, men svært sjelden bivirkning.

Dermed er det ikke sagt at årsakssammenhengen er entydig i ditt tilfelle. Du må snakke med legen din om det.

Skrevet

Da jeg leste overskriften din, tenkte jeg på Efexor med en gang! Reagerte på samme måte, og var særlig plaget i sommer mens jeg seponerte medisinen. Da våknet jeg hver natt dyvåt. Dersom det er et stort problem for deg, burde du kanskje vurdere å bytte?

Skrevet

Av alle de pasienter jeg har hatt på SSRI/Efexor, er det en som hadde denne plagen. Årsakssammenhengen var i den sammenhengen relativt klar.

Altså: Det er en kjent, men svært sjelden bivirkning.

Dermed er det ikke sagt at årsakssammenhengen er entydig i ditt tilfelle. Du må snakke med legen din om det.

Var Efexor det samme som Fluoxetin? Er det i så fall derfor? Burde jeg fortelle det til legen min? (Burde man alltid fortelle om bivirkninger?)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Var Efexor det samme som Fluoxetin? Er det i så fall derfor? Burde jeg fortelle det til legen min? (Burde man alltid fortelle om bivirkninger?)

Nei, Efexor og Fluoxetin (Fontex) er to forskjellige medikamenter, men begge innvirker på serotoninsystemet.

Ja, du bør alltid fortelle om bivirkninger til legen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...