Gå til innhold

Om oppholds- og arbeidstillatelse

Anbefalte innlegg

Kjæresten min er britisk og vi har nå bestemt at han skal flytte til Norge.

Hvordan går vi fram for at han skal få oppholds- og arbeidstillatelse? Jeg søkte etter informasjon på internett, men den var totalt uforståelig for meg, på tross av at jeg ikke er spesielt dum.

Kan noen, med klare ord, forklare hva vi må gjøre for at dette skal bli en realitet så fort som overhodet mulig?

Kan han komme på ferie hit de første månedene og så ordne alt her, eller _må_ det gjøres fra England?

Jeg ønsker også forslag til hva han kan gjøre her, mens han lærer seg norsk. Er det noen skolegang som er saklig for han å ta? Han har allerede "high school", altså videregående.

Jeg er svært takknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78239-om-oppholds-og-arbeidstillatelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min kjæreste som er tysk flyttet til Norge og ordnet alle disse tingene i Norge.

Først trengte han en fast adresse for å opprette bankkonto. Deretter trengte han jobbkontrakt for å få oppholdstillatelse. Arbeidstillatelse trengte han ikke, - det tror jeg ikke engelskmenn gjør heller.

Man har lov til å oppholde seg 3 mnd i Norge uten oppholdstillatelse.

Det ordnet seg veldig lett for ham. Det var verre for meg å flytte til Tyskland med alt byråkrati og dritt....

Hei!

Da hun som senere ble min kone skulle flytte hit fra USA, ringte jeg rett og slett til UDI for å spørre. Jeg fikk fatt i en saksbehandler som fortalte meg om alle variantene rundt dette, han tok seg god tid :) Det tok nemlig 45 minutter før jeg skjønte ting&tang helt :)

Men det er sikkert mye enklere for dere siden kjæresten din er britisk (EØS og alt det der).

Hvis dere har mulighet til det tror jeg det er lurt å lære så mye norsk som mulig så fort som mulig, i stedet for å ha noe å gjøre mens han lærer seg norsk. Min kone gikk på såkalte "superintensive" norskkurs på Friundervisningen i Oslo, 3 timer hver dag 4 dager i uken i 3 uker. Allerede etter en måned kunne hun nok til å klare seg til dagligdags prat med folk i butikker og sånt... selv om nesten alle som skjønte at hun var amerikansk slo om til engelsk :)

Min kjæreste som er tysk flyttet til Norge og ordnet alle disse tingene i Norge.

Først trengte han en fast adresse for å opprette bankkonto. Deretter trengte han jobbkontrakt for å få oppholdstillatelse. Arbeidstillatelse trengte han ikke, - det tror jeg ikke engelskmenn gjør heller.

Man har lov til å oppholde seg 3 mnd i Norge uten oppholdstillatelse.

Det ordnet seg veldig lett for ham. Det var verre for meg å flytte til Tyskland med alt byråkrati og dritt....

Tusen takk for et godt og lettfattelig svar. Dette var fint å høre, virker som ting er enklere enn hva jeg først trodde. Igjen, takk skal du ha :)

Hei!

Da hun som senere ble min kone skulle flytte hit fra USA, ringte jeg rett og slett til UDI for å spørre. Jeg fikk fatt i en saksbehandler som fortalte meg om alle variantene rundt dette, han tok seg god tid :) Det tok nemlig 45 minutter før jeg skjønte ting&tang helt :)

Men det er sikkert mye enklere for dere siden kjæresten din er britisk (EØS og alt det der).

Hvis dere har mulighet til det tror jeg det er lurt å lære så mye norsk som mulig så fort som mulig, i stedet for å ha noe å gjøre mens han lærer seg norsk. Min kone gikk på såkalte "superintensive" norskkurs på Friundervisningen i Oslo, 3 timer hver dag 4 dager i uken i 3 uker. Allerede etter en måned kunne hun nok til å klare seg til dagligdags prat med folk i butikker og sånt... selv om nesten alle som skjønte at hun var amerikansk slo om til engelsk :)

Takk for tipset :)

Da tror jeg han flytter, lærer seg en del norsk i løpet av et par måneder, så søker om oppholdstillatelse... Høres ut som en logisk løsning :)

Takk for tipset :)

Da tror jeg han flytter, lærer seg en del norsk i løpet av et par måneder, så søker om oppholdstillatelse... Høres ut som en logisk løsning :)

Hei igjen!

Undersøk med UDI før han kommer. En av tingene som gjaldt for min kone (som jo er fra USA) er at søknad om oppholdstillatelse ikke kunne sendes mens hun var i Norge uten at vi giftet oss først :) ... og det er kanskje ikke planen? :)

Annonse

Hei igjen!

Undersøk med UDI før han kommer. En av tingene som gjaldt for min kone (som jo er fra USA) er at søknad om oppholdstillatelse ikke kunne sendes mens hun var i Norge uten at vi giftet oss først :) ... og det er kanskje ikke planen? :)

Tja, vi synes ikke det er krise om vi må gifte oss ;)

Men ser gjerne at vi slipper, så jeg skal ringe UDI i morgen da. Tusen takk for advarselen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...