Gå til innhold

Alkoholpolitikk, priser og skader, vi lurer oss sjøl

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

18

• Ulv I Faarikaal

15

• andor

3

• Goliath

1

Mest aktive i denne tråden

Dokumentasjon : VBF oppgir at grensehandelen av vin og brennevin var 1 milliard kroner i 2001. Det er 4.000 kr pr voksen pr år i Norge.

Skal se etter mer om det fins.

Og her snakker vi ikke engang om trailerlassene. Og dette er selvsagt den største forhandleren av illegal sprit.

Gjest QuePasta

Spørsmålet er vel om noen flere dør som følge av svenske alkoholpriser.

Når likevel over 50 % av alt som blir drukket av alkohol i landet her, er smugglersprit og heimkok.

Det er vel ikke så vanskelig å forstå hvor mye som faktisk drikkes av smugglersprit, når man ser trailerlass med 1000000 liter 96 % bli stoppet på grensa.

Og det er de som blir stoppet...

Det kan du jo ha rett i, men det var ikke det andor sa.

At jeg ikke synes noe om en argumentasjon som baserer seg på synsing og antagelser. Iallefall ikke i slike saker.

Hører du jævla dårlig?

Se Rikets Tilstand i reprise på Onsdag.

Dette er ikke synsing, men seriøs alkoholforskning gjort av alkoholforskere.

Og de innrømmet at feilmarginen var noe høy...

Ulv I Faarikaal

Oki, det var en 0 for mye der...

Et trailerlass med 90.000 liter, fullastet 20% over tillatt vekt er stoppet, det var da den svenske tollsjefen spurte : "Tvättar de bilar i spriten, norrmennen ?" :-)

Å dø på sykehus av alkoholskader koster samfunnet mye mer enn f.eks. å dø hjemme av hjerteinfarkt, eller å drukne i sjøen.

Jaså, du står på med vrøvlet ditt ?

Vonleg vil du både gå kostnadsfritt gjennom livet, og gå ut av det utan å påføre fellesskapet ei krone i utgifter. Men sjansane er ikkje store for at det vil slå til.

Du har altså framleis ingenting å fare med.

Annonse

Aha - dere snakker om den econ(?)-undersøkelsen.

Det er i og for seg en interessant etisk debatt - både om det er riktig av politiske partier å bestille denne typen undersøkelser, og om det er riktig av selskapet å utføre dem.

Men at de har gjort et suspekt arbeid, betyr ikke nødvendigvis at resultatene er feil.

Men hvorfor tror du 50 % av det som drikkes i Norge, av alkoholholdige drikker, er kjøpt illegalt?

Hvem gagner dette?

Hvorfor kjøper vi illegalt?

Og vil vi ikke fortsette med det så lenge avgiftsnivået er som nå?

Ulv I Faarikaal

Hører du jævla dårlig?

Noe høy ? He-he

At slikt kommer ut er jo katastrofe ! Når skal vi begynne å tenke, ikke føle og tro ?

Et trailerlass med 90.000 liter, fullastet 20% over tillatt vekt er stoppet, det var da den svenske tollsjefen spurte : "Tvättar de bilar i spriten, norrmennen ?" :-)

Hehe, det husker jeg :)

Svenskene ler av oss. Og er det rart?

Vi drikker mye i Norge, kanskje mer enn svenskene og danskene, og dette til tross for avgiftene.

Og gjøre noe med dette ved å øke avgiftene har med andre ord vist seg å være dødfødt, og ikke minst skadelig i forhold til at mye smugglersprit, selv uten metanol, ikke er like helsemessig forsvarlig som sprit tappet på Arcus.

Politikken er galskap.

Ulv I Faarikaal

Jeg husker ikke. Min første tanke var 1000, men jeg mener at det ikke var nøyaktig 1000 det var snakk om, og fikk for meg at det var 900.

Men tallet er vel ganske uvesentlig. Mellom 800 og 1000 var det i hvertfall.

Jeg prøver å finne ut hvor viktig dette tallet er for alkoholpolitikken, men jeg tror ikke økonomene eller markedsekspertene har fått slippe til der heller, for å si det sånn. Troen og følelsene har tatt overhånd, logikken har tatt kvelden.

Noe høy ? He-he

At slikt kommer ut er jo katastrofe ! Når skal vi begynne å tenke, ikke føle og tro ?

Jeg liker Rikets Tilstand. De tar folk der det svir. Kler av dem totalt, og blottlegger dem på alle mulige måter som ingen andre medieorganer gjør.

At regjeringen tror nordmenn er stokk dumme sier vel mest om dem.

Gjest QuePasta

Jaså, du står på med vrøvlet ditt ?

Vonleg vil du både gå kostnadsfritt gjennom livet, og gå ut av det utan å påføre fellesskapet ei krone i utgifter. Men sjansane er ikkje store for at det vil slå til.

Du har altså framleis ingenting å fare med.

Der var det ikke mange argument, gitt!

Jeg prøver å finne ut hvor viktig dette tallet er for alkoholpolitikken, men jeg tror ikke økonomene eller markedsekspertene har fått slippe til der heller, for å si det sånn. Troen og følelsene har tatt overhånd, logikken har tatt kvelden.

Tallet er jo nonsens i seg selv.

Selv OM tallet faktisk stemte, så kommer man ikke bortifra at vi likevel drikker sprit. 50 % som handles illegalt sier jo alt om det.

Dessuten... Hehe, det var jo litt morsomt, men Borg bryggerier, som er norsk, selger tjukt av øl til grenseområdet i Sverige, som nordmenn kjøper med seg hjem igjen, for en billigere penge enn i Norge.

Se Rikets Tilstand og du vil se dette og mer. Politikken til regjeringen ser ut som en dårlig (eller kanskje god?) Monty Python vits!

Annonse

Ulv I Faarikaal

Hehe, det husker jeg :)

Svenskene ler av oss. Og er det rart?

Vi drikker mye i Norge, kanskje mer enn svenskene og danskene, og dette til tross for avgiftene.

Og gjøre noe med dette ved å øke avgiftene har med andre ord vist seg å være dødfødt, og ikke minst skadelig i forhold til at mye smugglersprit, selv uten metanol, ikke er like helsemessig forsvarlig som sprit tappet på Arcus.

Politikken er galskap.

Amerikanerne gjorde et lignende stunt i 20-åra, de forbød alkohol. Bandekrigene om spriten drepte tusenvis, så man måtte tillate alkohol igjen. Ingen vil tilbake til det. Man fikk like lett tak i sprit, men mafiaen hadde kontroll med markedet i stedet for myndighetene, og det skjønte man etter hvert ikke var så fordelaktig. Slik er det her også, men i mindre skala, de har bare halve markedet :-(

Amerikanerne gjorde et lignende stunt i 20-åra, de forbød alkohol. Bandekrigene om spriten drepte tusenvis, så man måtte tillate alkohol igjen. Ingen vil tilbake til det. Man fikk like lett tak i sprit, men mafiaen hadde kontroll med markedet i stedet for myndighetene, og det skjønte man etter hvert ikke var så fordelaktig. Slik er det her også, men i mindre skala, de har bare halve markedet :-(

Ja, det er jo selvsagt også en viktig faktor.

Den organiserte kriminaliteten som følge av dette.

Jeg lurer på hvor mange av de 6 (?) % med stemmer, Bondevik ville hatt om smugglere og andre kriminelle, hadde droppet å stemme på han.

Ulv I Faarikaal

Jeg liker Rikets Tilstand. De tar folk der det svir. Kler av dem totalt, og blottlegger dem på alle mulige måter som ingen andre medieorganer gjør.

Jeg tror en hel verden ler av oss fra tid til annen, en danske var den siste jeg fikk påskrift av: "I norske fjeldaber er sågu gale !"

Gjest QuePasta

Hører du jævla dårlig?

Ulven lurte på hva MITT poeng var - og det forklarte jeg.

Gjest QuePasta

Vi må nesten være stokk dumme, da, for det er vi som har valgt de inn i regjeringen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...