Gå til innhold

Alkoholpolitikk, priser og skader, vi lurer oss sjøl

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Tallet er jo nonsens i seg selv.

Selv OM tallet faktisk stemte, så kommer man ikke bortifra at vi likevel drikker sprit. 50 % som handles illegalt sier jo alt om det.

Dessuten... Hehe, det var jo litt morsomt, men Borg bryggerier, som er norsk, selger tjukt av øl til grenseområdet i Sverige, som nordmenn kjøper med seg hjem igjen, for en billigere penge enn i Norge.

Se Rikets Tilstand og du vil se dette og mer. Politikken til regjeringen ser ut som en dårlig (eller kanskje god?) Monty Python vits!

Spalten "DusteNorge" får mange innlegg ja.

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

18

• Ulv I Faarikaal

15

• andor

3

• Goliath

1

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Vi må nesten være stokk dumme, da, for det er vi som har valgt de inn i regjeringen.

Vi velger dem inn, men det er jo kul kramp i helvete å vite hva de stemmer. De stemmer jo ofte tvert i mot det de sier de skal før valget. Alle er så redde for alkoholpolitikken fordi det har konsekvenser: tenk om et parti stemmer for nedsettelse av avgiftene og helsestatiskikken viser en oppgang i alkoholskadde ? Det står kristenfolk klare og vil se med rekeøyer på en hver liten oppgang, om den så bare er for en kort tid. Da det ble lov for ølbuler å servere sprit, sto det med svære overskrifter fra avholdsfolket at nå skulle det bli kaos, folk vile ligge strødd utenfor barene. Det skjedde ikke, det skjedde ingen ting som helst ! Katastrofe ! Statistikkene gikk faktisk litt ned tilfeldigvis. Hviske: Best å forbigå i stillhet.

Gjest QuePasta

Men hvorfor tror du 50 % av det som drikkes i Norge, av alkoholholdige drikker, er kjøpt illegalt?

Hvem gagner dette?

Hvorfor kjøper vi illegalt?

Og vil vi ikke fortsette med det så lenge avgiftsnivået er som nå?

"Men hvorfor tror du 50 % av det som drikkes i Norge, av alkoholholdige drikker, er kjøpt illegalt?"

Fordi det er dyrt å kjøpe legalt.

"Hvem gagner dette?"

Smuglerne - og evnt. de som får billig og bra sprit. (De blir hvertfall fornøyde).

"Hvorfor kjøper vi illegalt?"

Igjen, fordi det er billig.

(Det er mulig at noen synes det er tøft/spennende, men det tror jeg ikke er mange).

"Og vil vi ikke fortsette med det så lenge avgiftsnivået er som nå? "

Sikkert, med mindre det settes inn store tilltak fra politiet for å bremse det. Og det spørs om det er verdt det.

Jeg tror imidlertid ikke at vi automatisk vil stoppe å kjøpe smuglersprit/slutte å brenne selv, dersom prisene halveres. Så lenge det er billigere, så vil mange fortsette å smugle.

Jeg tror også at det er en fare for at billigere priser vil resultere i et økt forbruk - hvertfall til å begynne med.

"Men hvorfor tror du 50 % av det som drikkes i Norge, av alkoholholdige drikker, er kjøpt illegalt?"

Fordi det er dyrt å kjøpe legalt.

"Hvem gagner dette?"

Smuglerne - og evnt. de som får billig og bra sprit. (De blir hvertfall fornøyde).

"Hvorfor kjøper vi illegalt?"

Igjen, fordi det er billig.

(Det er mulig at noen synes det er tøft/spennende, men det tror jeg ikke er mange).

"Og vil vi ikke fortsette med det så lenge avgiftsnivået er som nå? "

Sikkert, med mindre det settes inn store tilltak fra politiet for å bremse det. Og det spørs om det er verdt det.

Jeg tror imidlertid ikke at vi automatisk vil stoppe å kjøpe smuglersprit/slutte å brenne selv, dersom prisene halveres. Så lenge det er billigere, så vil mange fortsette å smugle.

Jeg tror også at det er en fare for at billigere priser vil resultere i et økt forbruk - hvertfall til å begynne med.

"Jeg tror imidlertid ikke at vi automatisk vil stoppe å kjøpe smuglersprit/slutte å brenne selv, dersom prisene halveres. Så lenge det er billigere, så vil mange fortsette å smugle."

Hvis prisene nærmer seg nivået på illegal sprit, så vil vi selvsagt det.

Du svarer rett på alt, og likevel klarer du å trekke denne konklusjonen:

""Jeg tror også at det er en fare for at billigere priser vil resultere i et økt forbruk - hvertfall til å begynne med."

Det er jo ganske imponerende.

Personlig driter jeg i avgiftene siden jeg får skaffet det jeg vil ha, men det er jo likefullt en galskap uten sammenligning.

Annonse

Gjest QuePasta

Du derimot, du smører jo virkelig tjukt på med argumenter nedover her.

Er det det du sier?

Synes ikke det har vært så ille!

Men nå må du huske at det jeg reagerte på i utgangspunktet var formen på hovedinnlegget.

Synes ikke det har vært så ille!

Men nå må du huske at det jeg reagerte på i utgangspunktet var formen på hovedinnlegget.

Jeg leste ikke hovedinnlegget. Visste hva som kom og at han ikke er uenig med meg i forhold til dette.

Gjest QuePasta

"Jeg tror imidlertid ikke at vi automatisk vil stoppe å kjøpe smuglersprit/slutte å brenne selv, dersom prisene halveres. Så lenge det er billigere, så vil mange fortsette å smugle."

Hvis prisene nærmer seg nivået på illegal sprit, så vil vi selvsagt det.

Du svarer rett på alt, og likevel klarer du å trekke denne konklusjonen:

""Jeg tror også at det er en fare for at billigere priser vil resultere i et økt forbruk - hvertfall til å begynne med."

Det er jo ganske imponerende.

Personlig driter jeg i avgiftene siden jeg får skaffet det jeg vil ha, men det er jo likefullt en galskap uten sammenligning.

Det der tror jeg ikke jeg forsto helt.

Men det er jo bra du er imponert!

Ulv I Faarikaal

"Hvor vi enn leter i utlandet finner vi ingen indikasjoner på at 100 flere vil dø, sannsynligvis langt færre, kanskje så få som 10 eller 20."

Dersom du har noe skikkelig materiale å støtte deg til, så kom med det. Ellers blir det bare tåpelig synsing.

Et norsk eksempel og et fra Sveits:

Stortinget reduserte avgiften på sterkvin med 46,5% fra 1.1.2000. Dette førte til en økning i salget på 46,14%, vesentlig gjennom en sterk reduksjon i tax-free salg og grensehandel. Regner en med økte momsinntekter og økning i Vinmonopolets avanse, ble statens inntekter fra salget av sterkvin ikke redusert.

I Sveits, som hadde et høyt avgiftsnivå i forhold til nabolandene, ble avgiftene på sterkvin og brennevin redusert med i gjennomsnitt 40% fra 1.7.99. Til tross for at det totale alkoholforbruket sank med 4,5% året etter, steg statens avgiftsinntekter. I tillegg fikk Sveits full momsgevinst av all grensehandelen som ble trukket hjem fra nabolandene.

Gjest QuePasta

Et norsk eksempel og et fra Sveits:

Stortinget reduserte avgiften på sterkvin med 46,5% fra 1.1.2000. Dette førte til en økning i salget på 46,14%, vesentlig gjennom en sterk reduksjon i tax-free salg og grensehandel. Regner en med økte momsinntekter og økning i Vinmonopolets avanse, ble statens inntekter fra salget av sterkvin ikke redusert.

I Sveits, som hadde et høyt avgiftsnivå i forhold til nabolandene, ble avgiftene på sterkvin og brennevin redusert med i gjennomsnitt 40% fra 1.7.99. Til tross for at det totale alkoholforbruket sank med 4,5% året etter, steg statens avgiftsinntekter. I tillegg fikk Sveits full momsgevinst av all grensehandelen som ble trukket hjem fra nabolandene.

Det er ikke værst - jeg er snart overbevist.

Annonse

Masse fornuftig der ja. Men det er ikke bare avgiftene vi burde protestere mot, det er hele mentaliteten. Dersom jeg vil ha en kald pils på verandaen etter å ha klippet 2 mål gressplen burde jeg da få den klokken 20.30. Men nei, da er pilsen dekket til i butikken fordi det er altfor sent å drikke øl på denne tiden.

Voksne mennesker er modne nok til å slev bestemme om de vil springe å kjøpe øl klokka ti på åtte, eller om de vil se serien sin først og ta det rett før stengetid. Ølduken er et ån mot voksne mennesker som er i stand til å ta vare på seg selv.

Likeledes 20 årsgrense på brennevin. Når man er 18 er man myndig. Man kan ta førerkort, men er ikke lenger under foreldreansvar, man kan kommanderes ut i en krig med formål å drepe, man kan på lik linje med alle andre være med å bestemme hvem som skal styre landet vårt, men konjakk til kaffen? Nei vet du hva!!

Det blir sikkert mange protester om at en 18 åring ikke er moden nok til å fritt kunne kjøpe brennevin og greit, jeg skal kjøpe ganske mange argumenter der. Men da må my7ndighetsalderen opp til 20 år. Det får være enten eller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...