Gå til innhold

Våpen: AG3 i hjemmet, farlig drapsvåpen?

Anbefalte innlegg

Det er fint du har respekt for våpen og faren de representerer. Jeg selv skulle ønske det gjalt flere jeg vet om, mangelen på respekt er årsak til dødsfall. Jeg vet folk som ikke viser respekt for f eks en håndgranat en gang, før de får se hva en slik kan gjøre, og hvor voldsomme krefter som fins i den. Det er bare 90 gram TNT men dreper ALT innenfor 10 meter, og 50% mellom 10 og 20.... Du greier ikke kaste den så langt at du er trygg stående oppreist. Litt teknisk dette da.

Det kommer vitterlig an på hvilken type håndgranat du snakker om. *spikker fliser*

Fortsetter under...

• Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

47

• Ulv I Faarikaal

41

• nick

13

• Line

5

Mest aktive i denne tråden

I 2000 kom det nye forskrifter til våpenloven, med krav om at (sivilt eide) pistoler, revolvere, samt halv- og helautomatiske rifler skal oppbevares i FG-godkjent våpenskap fra første våpen (har man andre skytevåpen må man ha våpenskap om man har mer enn 4 våpen).

"En eske på stuegulvet" er ikke godt nok.

Ja, jeg vet det. Jeg er nok som "alle andre" på det området likevel, jeg "angir" ikke han det er snakk om. Han er heldigvis en fornuftig fyr, men likevel synes jeg det er ekkelt at han har "stoltheten" sin i ei eske som han viser frem ved hver anledning han får.

Ulv I Faarikaal

Så konklusjonen er at vi skal la våpnene være, men låse heimevernssoldatene inn i sentrallagre?

:-)

Med vennlig hilsen

Nei men vi kan låse deg inne, slike som deg er en fare for beredskapen. Jeg tror du også har sett "djevelen på nært hold" og vet vi ikke må være naive. Det koster litt å ha en beredskap, og et forsvar i beredskap krever noen liv hvert år. Jeg mener det er verd prisen. Husk det 83.000 mann og mange har våpen. Jeg syns det er bra vi har så få "ulykker", men la oss se på antallet ulykker i forhold til fordelen med beredskapen. Ingen snakker om å kutte ut bilkjøring fodi om en masse mennesker drepes hvert år, og mange begår selvmord ved å kjøre rett i fronten på møtende trailere. Forsikring dekker nemlig ikke selvmord, og da må det se ut som en ulykke. Altså et selvmords og drapsvåpen uten like, selv om det her også dreier seg mye om "vådeskudd".

Ulv I Faarikaal

Det kommer vitterlig an på hvilken type håndgranat du snakker om. *spikker fliser*

Det fins 80 ulike typer, den norske er stort sett to typer tror jeg: angreps og forsvarsgranat, det har funnets mange typer opp gjennom årene, og de ulike våpengrener har litt ulike. "Hoppetussa" f eks en stor granat som hopper opp av en boks og eksploderer 2 meter opp langs en vaier, oppfinnsome folk gitt.

Nei - jeg er ute etter en redegjørelse for hvorfor man skal utplassere farlige våpen hos folk, når det åpenbart er helt unødvendig, og ikke gir noen videre militære fordeler.

PS: du trenger ikke gjemme deg bak "hemmelig"!

Med vennlig hilsen

Det er ikke alt som ligger helt oppe i dagen. Det er ikke alt som skal ligge helt oppe dagen.

Hemmelig er hemmelig. Ikke "hemmelig". Akkurat som ingenting er ingenting.

Hei,

Du skriver: "Hjemmevernet er til for at vi skal ha en øyeblikkelig beredskap i tilfelle nasjonale kriser som krig."

Konkret, hvilke eksempler finnes det hvor det er så knapp tid at AG3 ikke kan hentes fra et lokalt lager? Og hvor man ville bruke HV istedet for elitestyrker.

===

Du skriver: "I kjøkkenskuffen ligger en eller flere lynskarpe kokkekniver,"

Som du selvsagt vet er det ingen grunn til å ha *flere* og farligere våpen. Og hvis "kokkekniver" var like farlige, så kunne jo HV bare bruke dem!

===

Du skriver: "Er AG3'en en større risiko enn de andre farlige våpnene ?"

Dette har du fått svar på flere ganger i denne tråden, både av meg og andre.

Med vennlig hilsen

Annonse

Ulv I Faarikaal

Nei - jeg er ute etter en redegjørelse for hvorfor man skal utplassere farlige våpen hos folk, når det åpenbart er helt unødvendig, og ikke gir noen videre militære fordeler.

PS: du trenger ikke gjemme deg bak "hemmelig"!

Med vennlig hilsen

Ikke sikkert jeg vet det en gang, stort sett fordi det er hemmelig. Du ser ikke det i avisene heller. Skal man forklare det fullt og helt må man utlevere planene, og det gjør ingen.

Det er ikke alt som ligger helt oppe i dagen. Det er ikke alt som skal ligge helt oppe dagen.

Hemmelig er hemmelig. Ikke "hemmelig". Akkurat som ingenting er ingenting.

Slikt er åpenbart tull. Grunnen til at vi skal ha våpen hjemme hos folk er IKKE klassifisert informasjon.

Men det er klart at hvis man ikke har noen begrunnelse, så er hemmelighetskremmeri godt å gjemme seg bak.

Med vennlig hilsen

Ikke sikkert jeg vet det en gang, stort sett fordi det er hemmelig. Du ser ikke det i avisene heller. Skal man forklare det fullt og helt må man utlevere planene, og det gjør ingen.

Åpenbart tull.

Årsaken til at folk skal ha våpen hjemme er IKKE konfidensiell informasjon.

Dette er bare en dum unnskyldning for å dekke over at man ikke har noen begrunnelse.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Hei,

Du skriver: "Hjemmevernet er til for at vi skal ha en øyeblikkelig beredskap i tilfelle nasjonale kriser som krig."

Konkret, hvilke eksempler finnes det hvor det er så knapp tid at AG3 ikke kan hentes fra et lokalt lager? Og hvor man ville bruke HV istedet for elitestyrker.

===

Du skriver: "I kjøkkenskuffen ligger en eller flere lynskarpe kokkekniver,"

Som du selvsagt vet er det ingen grunn til å ha *flere* og farligere våpen. Og hvis "kokkekniver" var like farlige, så kunne jo HV bare bruke dem!

===

Du skriver: "Er AG3'en en større risiko enn de andre farlige våpnene ?"

Dette har du fått svar på flere ganger i denne tråden, både av meg og andre.

Med vennlig hilsen

I stedet for å svare, vil jeg spørre: hvis gisseltakere klarer å få våpen midt inn i Moskva, tror du ikke de klarer å få dem til Oslo ? Tror du ikke en liten gruppe klarer å starte en liten krig midt i Oslo ? Det er mange som holder den muligheten åpen. Ingen trodde et fly ville kunne styrtes inn i en svær bygning med vilje.

Nei, jeg er ikke paranoid.

Ulv I Faarikaal

Åpenbart tull.

Årsaken til at folk skal ha våpen hjemme er IKKE konfidensiell informasjon.

Dette er bare en dum unnskyldning for å dekke over at man ikke har noen begrunnelse.

Med vennlig hilsen

Jeg har begrunnet det så langt jeg kan og vil, så får du mene noe annet, helt greit.

Nei men vi kan låse deg inne, slike som deg er en fare for beredskapen. Jeg tror du også har sett "djevelen på nært hold" og vet vi ikke må være naive. Det koster litt å ha en beredskap, og et forsvar i beredskap krever noen liv hvert år. Jeg mener det er verd prisen. Husk det 83.000 mann og mange har våpen. Jeg syns det er bra vi har så få "ulykker", men la oss se på antallet ulykker i forhold til fordelen med beredskapen. Ingen snakker om å kutte ut bilkjøring fodi om en masse mennesker drepes hvert år, og mange begår selvmord ved å kjøre rett i fronten på møtende trailere. Forsikring dekker nemlig ikke selvmord, og da må det se ut som en ulykke. Altså et selvmords og drapsvåpen uten like, selv om det her også dreier seg mye om "vådeskudd".

Hei,

Jeg har, som jeg har påpekt, ikke forfektet å "legge ned HV".

Jeg har påpekt at man fint kan lagre AG3 i lokale lagre, uten at det forverrer beredskapen.

Kutte i antall trafikkdrepte kan vi gjøre i tillegg.

Med vennlig hilsen

Det fins 80 ulike typer, den norske er stort sett to typer tror jeg: angreps og forsvarsgranat, det har funnets mange typer opp gjennom årene, og de ulike våpengrener har litt ulike. "Hoppetussa" f eks en stor granat som hopper opp av en boks og eksploderer 2 meter opp langs en vaier, oppfinnsome folk gitt.

Hoppetussa må sies å være et betegnende navn. Sjokk og splint. Den første tar knekken på alle innenfor 2 meter.

Nå passerte det akkurat et Blackhawk helikopter 50 meter unna. Han var nok på utkikk etter bikinikledde damer på stranden. I går passerte det en Jaguar figher 20 meter over taket. Sheila liker dem ikke. Jeg digger lyden.

Forøvrig er det ikke noe som heter vådeskudd. Alle i HV har lært 5 enkle regler. Det er bare å følge dem.

Annonse

I stedet for å svare, vil jeg spørre: hvis gisseltakere klarer å få våpen midt inn i Moskva, tror du ikke de klarer å få dem til Oslo ? Tror du ikke en liten gruppe klarer å starte en liten krig midt i Oslo ? Det er mange som holder den muligheten åpen. Ingen trodde et fly ville kunne styrtes inn i en svær bygning med vilje.

Nei, jeg er ikke paranoid.

Du skriver: "hvis gisseltakere klarer å få våpen midt inn i Moskva, tror du ikke de klarer å få dem til Oslo ?"

Jo, selvsagt.

Men det er det vi har elite-styrker for, og hvis vi likevel skulle bruke HV mot terrorister måtte de møte opp likevel, og da kunne de få våpen utlevert fra et lokalt lager.

Det er fremdeles ingen grunn til å ha våpen hjemme hos folk.

Med vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Hoppetussa må sies å være et betegnende navn. Sjokk og splint. Den første tar knekken på alle innenfor 2 meter.

Nå passerte det akkurat et Blackhawk helikopter 50 meter unna. Han var nok på utkikk etter bikinikledde damer på stranden. I går passerte det en Jaguar figher 20 meter over taket. Sheila liker dem ikke. Jeg digger lyden.

Forøvrig er det ikke noe som heter vådeskudd. Alle i HV har lært 5 enkle regler. Det er bare å følge dem.

Det helikopteret er DYRT, jeg har lett for å se på slikt som flygende pengesekker/sluk. Den nyeste amerikanske B1 bombeflyet "The bone" koster visst 1 mrd US$.

Du skriver: "hvis gisseltakere klarer å få våpen midt inn i Moskva, tror du ikke de klarer å få dem til Oslo ?"

Jo, selvsagt.

Men det er det vi har elite-styrker for, og hvis vi likevel skulle bruke HV mot terrorister måtte de møte opp likevel, og da kunne de få våpen utlevert fra et lokalt lager.

Det er fremdeles ingen grunn til å ha våpen hjemme hos folk.

Med vennlig hilsen

Det er pinlig klart at du ikke har særlig peiling på hverken Forsvaret eller HV.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...