Gå til innhold

Yrkesrettet attføring - igjen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skrev et innlegg her tidligere og takker for godt svar, men jeg har en del tilleggsspørsmål ... så her kommer de:

Vil det si at for å får yrkesrettet attf. så trenger jeg ikke ha vært sykemeldt et helt år i forveien?

Kan Aetat nekte meg attføring med begrunnelse i at jeg kan ta en annen jobb enn innen IT? (Utdanningen jeg har er 2-årig, og som sagt tre år gammel. Jeg har sett litt på jobbmarkedet, og det er ikke mye jeg er kvalifisert til lenger). Kan jeg risikere å bli satt på et sentralbord eller noe et eller annet sted og beskjed om å ta et telefonkurs?

Grunnen til at jeg studerer nå er i det hele tatt for å få inn penger til å leve for via studielån. Men jeg klarer altså ikke fullføre dette semesteret pga. sykdommen. Jeg studerer ikke noe jeg kunne tenke meg å gå videre på, men grunnen til at jeg tok det var at det så ut som et litt enkelt fag som jeg kunne bruke for å teste meg selv for å se om jeg er/var klar til å komme 'tilbake' til et normalt liv.

Jeg burde altså nå etter dette semesteret prøve å komme meg ut i jobb, men så er det dette at jeg er for syk til å klare det (psyk pga. stress, angst og depresjon, syk pga. migrene og prob. med nakke og skuldre)i tillegg til at jeg pga. arb. markedet antagelig ikke får meg jobb innen IT likevel. Har jeg da krav på å få tatt en helt ny utdannelse?

Jeg har funnet en helsefaglig utdannelse som jeg kunne tenke meg, den er 3-årig, og fører frem til et yrke som jeg kan bruke til mye variert arbeid. Tror du jeg vil ha mulighet til å få yrkesrettet attføring til dette, i og med at denne utdanningen er ett år lenger enn den jeg har i IT?

Dersom jeg skulle få innvilget dette, hva har jeg da å leve av? Får jeg noe forsørgertillegg for samboer som også er student og for barn?

Jeg er forresten 27 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78908-yrkesrettet-attf%C3%B8ring-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Man trenger ikke ha vert sykmeldt ett år for å få attføring (man får sykepenger under attf. så lenge man har rett på det, og deretter attf.penger).

Hva Aetat godkjenner og ikke godkjenner er en skjønnsmessig avgjørelse som skal baseres på din helsemessige situasjon - altså hva kan du jobbe med til tross for sykdommen, og hva må til for at du skal kunne få en slik jobb. Det er opp til deg å gi Aetat knakende gode argumenter for hvorfor den løsningen du ønsker er den beste løsningen for deg (siden det dreier seg om skjønn bør du legge mye arbeid i saken slik at du får Aetat til å "skjønne" i din favør. Jeg kan som du sikkert forstår ikke ha noen mening om hva som er mulig å få til, det blir helt opp til samspillet mellom deg og saksbehandler)

Dersom du går drastisk ned i inntekt i forhold til den inntekt du kunne hatt som frisk skal selvsagt det vektlegges (eksempel: en pilot som tjener kr 700 000 pr år og mister helseattesten og som etter attføring får en jobb hvor han tjener 350 000 kan ha rett på 50% uførepensjon fordi hans INNTEKTSEVNE er varig redusert med 50% pga sykdom).

Det gis ikke forsørgertillegg for ektefelle/samboer i attføringspengene, kun for barn. Du får kr 17 pr dag pr barn i barnetillegg, pluss stønad til barnepass hvis du har utgifter til dette formål.

Stønad til barnepass gis med kr 76 pr dag for første barn, kr 38 pr dag for øvrige barn. Stønaden er skattefri.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...