Gå til innhold

Medisinsk attføring uten sykemelding?

Anbefalte innlegg

En bekjent har medisinsk attføring!Det jeg lurer på er, kan hun virkelig ha dette når hun aldri har vært i arbeid og har vært sykemeldt kun i 2-3 uker?Altså gå rett over fra frisk,syk i 3 uker og så over på medisinsk attføring straks etter de tre ukene?Jeg trodde en person måtte være sykemeldt i et helt år før vedkommende kunne få medisinsk attføring!

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/78964-medisinsk-attf%C3%B8ring-uten-sykemelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er åpenbart at vedkommende har behov for medisinsk attføring for å komme tilbake i jobb er det jo bare tull å først være sykemeldt i ett år først. Det er ett år som er grensen for hvor lenge en kan heve sykepenger før en går over på enten medisinsk eller yrkesrettet attføring.

terningkast6 skrev (På 27.10.2002 den 14.49):

Hvis det er åpenbart at vedkommende har behov for medisinsk attføring for å komme tilbake i jobb er det jo bare tull å først være sykemeldt i ett år først. Det er ett år som er grensen for hvor lenge en kan heve sykepenger før en går over på enten medisinsk eller yrkesrettet attføring.

Ja enig med det.Men vet du og vite at dette virkelig går an,altså og gå rett på medisinsk attføring uten og være sykemeldt, eller er hun jeg nevnte et unntak?Og saumfare trygdeloven for og finne ut dette er langtekkelig arbeid,tenkte derfor kansje noen visste hva som er det lovmessige riktige i en slik sak.

Krav for å motta rehabiliteringspenger følger av Trygdlovens §10-8, 3.ledd:

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-034.html#10-3

Fant ingen utdypende forskrift.

Jeg trodde i likhet med deg at man måtte ha vært sykemeldt i 52 uker som hovedregel. Event motta rehab.penger i påvente av yrkesmessig attføringstiltak.

Det ser imidlertid ikke sånt ut ut i fra det jeg kunne se i loven..

Da har vi kanskje lært noe nytt i dag også..:-)

wander skrev (På 27.10.2002 den 15.11):

Ja enig med det.Men vet du og vite at dette virkelig går an,altså og gå rett på medisinsk attføring uten og være sykemeldt, eller er hun jeg nevnte et unntak?Og saumfare trygdeloven for og finne ut dette er langtekkelig arbeid,tenkte derfor kansje noen visste hva som er det lovmessige riktige i en slik sak.

Det går an ja, hvis det er åpenbart at attføring må til.

F.eks. frisør som er allergisk mot alle stoffene de bruker til daglig (da blir det yrkesrettet attføring)

Eller en med vond rygg, kan ikke utføre jobben sin, må ha opptrening, kanskje operasjon først. Medisinsk attføring.

Gjest spørrern
  terningkast6 skrev (På 27.10.2002 den 16.24):

Det går an ja, hvis det er åpenbart at attføring må til.

F.eks. frisør som er allergisk mot alle stoffene de bruker til daglig (da blir det yrkesrettet attføring)

Eller en med vond rygg, kan ikke utføre jobben sin, må ha opptrening, kanskje operasjon først. Medisinsk attføring.

Hva med rehabiliteringspenger, går det an og gå rett på det uten og ha vært sykemeldt i 52 uker?

Annonse

spørrern skrev (På 27.10.2002 den 18.40):

Hva med rehabiliteringspenger, går det an og gå rett på det uten og ha vært sykemeldt i 52 uker?

Rehabiliteringspenger er vel det man får når man har vært sykemeldt i ett år og brukt opp sine sykepengerettigheter. Hvis det da ikke er aktuelt med attføring eller andre tiltak kan en få rehabiliteringspenger i inntil ett år. Noe lukurativt er det ikke fordi det er mindre enn sykepengene (66%).

Det kreves at en da er under behandling og at behandlingen ventes å gjøre deg i stand til å arbeide igjen. Arbeidstrening kan i noen tilfeller gi rett til rehabiliteringspenger.

Kanskje denne linken kan hjelpe deg?

http://www.trygdehjelpen.no/diverse/rehabilitering.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...