musikeren Skrevet 31. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2002 Kan det være slik at OJ - som er en intelligent, gammel radikaler og neppe spesielt reaksjonær - bedriver en slags metahumor der han driter ut de som driter ut f.eks. homser og mobbeofre osv.? Slik tolker jeg det. Appellene rettet mot enkeltindivider tror jeg handler om det det samme. Når OJ mobber utseendet til Nils Arne Eggen... burde det ikke ringe ei lita bjelle i de duste-nordmann som stadig gjør det samme? OJ er smart, han trenger ikke tråkke på folks utseende eller andre svakheter. Han bedriver bitende sarkasme overfor alle gode nordmenn som innerst inne er små og stygge og som slenger dritt og ondskapsfullhet mot marginale grupper og profilerte 'kjendiser'. Ellers er jeg enig i innlegg som sier at det å være kjent ikke automatisk kvalifiserer til å bli eklet med under beltestedet. På den annen side, hvor grei er egentlig den fundamentale fotballpresten Bondevik overfor homser eller andre som ikke oppfyller bestemte krav Krf setter? Krf bedriver vitterlig mobbing og ekskludering på høyt plan med from referanse til den derre Boka. Jeg kunne også ramset opp bedritenhet vedrørende norsk utenrikspolitikk som ikke akkurat tjener saken 'Du skal gjøre mot andre som du vil at de skal gjøre mot deg'. Vi kan jo holde mulgheten for metahumor åpen, men jeg har ikke noe tru på den. Uansett så oppnår han ikke annet enn å utvide grensa for hva som kan kalles god folkeskikk. Før het det seg: Du skal ikke gjøre narr av andre. Det var en god regel. Nå er dessverre det motsatte langt på vei godtatt blant vanlige folk. Hva plukker barn og unge ut av dette her? Det er det grunn til å værra bekymra for. Jeg har før sagt at vi nå for tida oppdrar unger til å bli egoistiske små monstre, og Jespersens ekle tråkke-på-seanser hver torsdag er enda en stein i monsterslottet. Ta en kikk på Dagbladet idag. Der ser du at det er de unge som i størst grad godtar Jespersens rævsprut. Ikke rart, empati er en ukjent følelse for en god del av dem. Det er bare sånn alt for mange oppdrar dem. Det er bare å se her på dol så skjønner du at dårlige forbilder mysser det av. Den ene etter den andre koser seg over at andre blir mobba og tråkka på. Det jeg trekker ut av det er at det er mange stakkarslige og små mennesker i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79253-god-form-for-humor/page/5/#findComment-416212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Kan det være slik at OJ - som er en intelligent, gammel radikaler og neppe spesielt reaksjonær - bedriver en slags metahumor der han driter ut de som driter ut f.eks. homser og mobbeofre osv.? Slik tolker jeg det. Appellene rettet mot enkeltindivider tror jeg handler om det det samme. Når OJ mobber utseendet til Nils Arne Eggen... burde det ikke ringe ei lita bjelle i de duste-nordmann som stadig gjør det samme? OJ er smart, han trenger ikke tråkke på folks utseende eller andre svakheter. Han bedriver bitende sarkasme overfor alle gode nordmenn som innerst inne er små og stygge og som slenger dritt og ondskapsfullhet mot marginale grupper og profilerte 'kjendiser'. Ellers er jeg enig i innlegg som sier at det å være kjent ikke automatisk kvalifiserer til å bli eklet med under beltestedet. På den annen side, hvor grei er egentlig den fundamentale fotballpresten Bondevik overfor homser eller andre som ikke oppfyller bestemte krav Krf setter? Krf bedriver vitterlig mobbing og ekskludering på høyt plan med from referanse til den derre Boka. Jeg kunne også ramset opp bedritenhet vedrørende norsk utenrikspolitikk som ikke akkurat tjener saken 'Du skal gjøre mot andre som du vil at de skal gjøre mot deg'. Jeg har tolket det på samme måte som deg. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/79253-god-form-for-humor/page/5/#findComment-416233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.