Gå til innhold

Tvangsekteskap, voldtekt, slaveri ?

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

§222 i straffeloven lover straff for betvingeren i tvangsekteskap. Hvis ekteskapet "fullbyrdes" med et samleie mot kvinnens vilje, er det voldtekt også ? Nå skal vi se om vi kan klare å holde religion, kultur og nasjonalitet helt utenfor. Menn blir også tvunget. Justisdep har sagt NEI, det er ikke begått voldtekt i et tvangsekteska. Men fra før kan man bli tiltalt for voldtekt mot sin kone. de mener at et samleie KAN være frivillig selv om det dreier seg om et tvangsekteskap. Human Rights Service har foreslått en slik endring slik at tvangsekteskap og voldtekt blir likestilt.

Hva mener du ?

Som sagt: PRØV å se bort fra religion, kultur og nasjonalitet. Vi holder oss i Norge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79276-tvangsekteskap-voldtekt-slaveri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I de tilfeller hvor tvangskteskap er frivillig - dvs at foreldrene finner en ektefelle som godtas av begge de involverte og hvor de frivillig ønsker å inngå ekteskap, så kan man ikke se på det som voldtekt.

Det man kan få inntrykk av nå er at færre og færre 2 gangsinnvandrere (spesielt jenter) ønsker at foreldrene skal finne en ektemann til dem. Hvis foreldrene likevel sosial og følelsesmessig presser igjennom dette, vil det kunne sidestilles med voldtekt.

Lottemor1365380387

Hei Ulven.

det dreier seg om et tvangsekteskap. Human Rights Service har foreslått en slik endring slik at tvangsekteskap og voldtekt blir likestilt.

Ingenting hadde vært bedre,,tenk hvor mange jenter/gutter som lider pga slike ekteskap.

Herregud det er en menneskerett å følge sitt hjerte i hvilken partner man vil ha.

Jeg blir helt fra meg når jeg leser om slike tillfeller.

Kanksje selvmordstattestikken i Norge kunne gått ned betraktelig.

Håper av hele mitt hjerte at dette blir fastsatt som en lov.

M.V.H

Ulv I Faarikaal

Hei Ulven.

det dreier seg om et tvangsekteskap. Human Rights Service har foreslått en slik endring slik at tvangsekteskap og voldtekt blir likestilt.

Ingenting hadde vært bedre,,tenk hvor mange jenter/gutter som lider pga slike ekteskap.

Herregud det er en menneskerett å følge sitt hjerte i hvilken partner man vil ha.

M.V.H

Mange har etterhvert stått fram og sagt de ble voldtatt, eller over flere dager blitt presset både av mannen og slektninger. I et lukket miljø er det ikke lett å stå i mot.

Hei Ulven.

M.V.H

Hva så om det blir likestilt med voldtekt? Det er ikke bra. Hvor mange voldtektssaker blir henlagt? Hvor mange voldtektsforbrytere blir dømt? Og hvor lange straffer får de egentlig? Og hvor få voldtekter er det egentlig som BLIR anmeldt? Og er ikek voldtektsbegrepet vidt nok som det er?

Annonse

Lottemor1365380387

Hva så om det blir likestilt med voldtekt? Det er ikke bra. Hvor mange voldtektssaker blir henlagt? Hvor mange voldtektsforbrytere blir dømt? Og hvor lange straffer får de egentlig? Og hvor få voldtekter er det egentlig som BLIR anmeldt? Og er ikek voldtektsbegrepet vidt nok som det er?

Hva så om det blir likestilt med voldtekt? Det er ikke bra.

*Hvorfor ikke?*

Hvor mange voldtektssaker blir henlagt?

*Alt for mange*

Hvor mange voldtektsforbrytere blir dømt?

*For få,hvis bevisen er tilstrekkelige*

Og hvor lange straffer får de egentlig?

*Alt for kort*

Og hvor få voldtekter er det egentlig som BLIR anmeldt?

*Alt for få*

Og er ikek voldtektsbegrepet vidt nok som det er;*Nei*

Hva vil du frem til?

M.V.H

Ulv I Faarikaal

Tvangsekteskap og en eventuell voldtekt er to adskilte forbrytelser om må behandles deretter.

Jeg er nok enig, men hvordan kan man skille det ? Sex utenfor ekteskap er utelukket, en kvinne i et ekteskap kan være forpliktet til å fullbyrde ekteskapet i følge press fra slektninger og mannen. Kan vi ikke kalle det tvungen sex ? Det er jo ikke frivillig heller ? Når blir det frivillig ?

Ikke lett å avgjøre eller skille ad syns jeg.

Hva så om det blir likestilt med voldtekt? Det er ikke bra.

*Hvorfor ikke?*

Hvor mange voldtektssaker blir henlagt?

*Alt for mange*

Hvor mange voldtektsforbrytere blir dømt?

*For få,hvis bevisen er tilstrekkelige*

Og hvor lange straffer får de egentlig?

*Alt for kort*

Og hvor få voldtekter er det egentlig som BLIR anmeldt?

*Alt for få*

Og er ikek voldtektsbegrepet vidt nok som det er;*Nei*

Hva vil du frem til?

M.V.H

Det jeg vil fram til er at (som du understreker) i lovgivningen rundt voldtekt er det fremdeles så store problemer (jmfr det lave antallet domfellelser), at det ville være galt å utvide begrepet igjen. Og hadde det virkelig hjulpet dem som er rammet av tvangsekteskap?

Lottemor1365380387

Det jeg vil fram til er at (som du understreker) i lovgivningen rundt voldtekt er det fremdeles så store problemer (jmfr det lave antallet domfellelser), at det ville være galt å utvide begrepet igjen. Og hadde det virkelig hjulpet dem som er rammet av tvangsekteskap?

Til Leenie

Noe forebyggende må gjøres med dette uansett.

Alle forsøk er gode forsøk synes jeg.

M.V.H

Til Leenie

M.V.H

Vel, lovgivingen rundt voldtekt har ikke akkurat gjort underverker for voldtektsofre, så la oss da endelig håpe den kan utrette noe innen tvangsekteskap. det er jo bedre enn ingenting.

Til Leenie

M.V.H

Hei Lottemor,

Man kan da ikke bare iverksette tiltak "itilfelle" det virker?

Og hva skal være hensikten med slikt? Det reduserer da ikke antallet tvangsekteskap...

Med vennlig hilsen

Annonse

Lottemor1365380387

Hei Lottemor,

Man kan da ikke bare iverksette tiltak "itilfelle" det virker?

Og hva skal være hensikten med slikt? Det reduserer da ikke antallet tvangsekteskap...

Med vennlig hilsen

Altså Sør.

I noen land mister du hånden hvis du stjeler.

Det funker der,,så og si ingen kriminalitet.

Hvis du blir straffet for tvangsekteskap,,så frister det vell heller ikke?

M.V.H

Ulv I Faarikaal

Når lovgrunnlaget ikke finnes og praksis ikke finnes, er det ikke mulig å få stoppet uvesenet med tvangsekteskap.

F eks hvis noen sa til en kvinne: hvis du ikke gifter deg med den ukjente mannen, kaster du skam på hele familien, dine fire brødre, mor, far, onkler og tanter, til sammen 20 personer som du elsker over alt på jord. Etter ekteskapet settes det samme presset i gang for å få kvinnen til å ligge med mannen, nå er hun gift, og da må hun fullbyrde ekteskapet, alle må det. Hun får ikke lov å gå ut, ingen vil snakke med henne, de bare skjeller henne ut i flere dager, mannen blir også presset til å fullbyrde. Til slutt gir hun etter, det er tross alt ikke døden vi snakker om.

Jeg er nok enig, men hvordan kan man skille det ? Sex utenfor ekteskap er utelukket, en kvinne i et ekteskap kan være forpliktet til å fullbyrde ekteskapet i følge press fra slektninger og mannen. Kan vi ikke kalle det tvungen sex ? Det er jo ikke frivillig heller ? Når blir det frivillig ?

Ikke lett å avgjøre eller skille ad syns jeg.

Sannsynligheten for at sex i et motvillig inngått tvangsekteskap (smør på flesk) er ufrivillig er stor, likefullt mener jeg at man må holde disse forholdene adskilt, og det er opp til ofret å trekke grensene- som alltid.

Hei Sør.

Hvorfor ikke?

M.V.H

Hei,

Fordi det selvsagt bør være en fornuftig og rasjonell begrunnelse bak, før man iverksetter lovgivning.

Tilfeldig lovgivning og eksperimentering kan gjøre vondt verre og fører bare til en svekkelse av staten, og null respekt for loven.

Med vennlig hilsen

Altså Sør.

M.V.H

Bare at hvis det blir liketstilt med voldtekt, så blir de neppe straffet for det. Det er sånn det funker med voldtekt. Saken blir antagelig henlagt, så hvordan hjelper det da?

Altså Sør.

M.V.H

INGEN sier at vi skal tillate tvangsekteskap, eller at det ikke skal straffes.

Det jeg reagerte mot var din "forsøk alt" (i gåseøyne) kommentar.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...