Gå til innhold

skilsmisse

Anbefalte innlegg

Gjest alenemamma

Jeg vurderer sterkt å skilles, grunnen er at jeg har funnet ut at mannen min har hatt et forhold til ei annen i over to år.

Det jeg lurer på er om jeg kommer til å klare meg økonomisk. Jeg har en årsinntekt på ca 230.000, og mannen min ca. 300.000. Vi har to barn på hhv. 1 og 4 år. Hvor mye vil jeg få i stønader og barnebidrag?

Hvordan går vi fram? Vi har allerede vært til samtaler med familievernkontoret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79286-skilsmisse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Du skriver ingenting om hvem av dere som skal ha omsorg fra barna, men hvis det er deg blir det slik:

Overgangsstønad: ca kr 1580 pr mnd

Stønad til barnepass: 70% av legitimerte utgifter, max kr 3354 pr mnd for 2 barn

Søknadsskjema og hjelp med utfylling m.v får du ved å henvende deg til trygdekontoret når papirene vedr separasjon er i orden.

Barnebidrag: Han betaler normalt 18% av inntekten i bidrag for 2 barn. 70% av det som overstiger minstebidrag (kr 1180) går inn til Staten som dekning for overgangsstønaden.

Dersom du ikke får overgangsstønad skal dere i utgangspunktet avtale dere i mellom hvor mye han skal betale i bidrag. Dere må betale gebyr på kr 670 hver for at Staten skal bestemme bidraget, men det gjelder ikke hvis du har overgangsstønad slik at Staten har interesse av bidragets størrelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79286-skilsmisse/#findComment-414032
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...