Gå til innhold

Psykodynamikken, NHD


Gjest FineF

Anbefalte innlegg

NHD, du skriver i svaret til Little Madam at psykodynamikken som eneste sanne lære har sluppet litt taket.

Jeg spør da: HVORFOR?

Jeg lurer på om det er fordi den ikke har vist ønsket resultat. Jeg lurer på om det er fordi den har SKADET pasienter istedet for å hjelpe.

Jeg har fått en grusom mistanke:Tilnærming/ behandling av denne type fører til uførhet og til og med selvmord.

(Jeg kjenner jo godt til påstanden om at all behandling kan føre til forverring en periode. Jeg bestrider ikke det, men mener altså noe helt spesielt nå.)

Du skriver at nesten alle psykiatere er opplært i psykodynamikken.

Er ikke psykologene det?

Hvis ikke, så forstår jeg ikke at det gjentatte ganger blir sagt her på Forum at det spiller ingen rolle om du går til en psykiater eller en psykolog.

Det er mine personlige erfaringer, en søsters død og en kollegas selvmord som ligger til grunn for disse tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

NHD, du skriver i svaret til Little Madam at psykodynamikken som eneste sanne lære har sluppet litt taket. Jeg spør da: HVORFOR?

Svar: Sannsynligvis fordi en del sterke personer med forankring i vitenskap har vunnet innflytelse. Psykodynamikken sliter med å kunne vise effekt i vitenskapelige studier. Den er også ekstremt ressurskrevende i forhold til andre tilnærminger. I en psykiatri som mangler kvalifiserte terapeuter, vil mange synes det er urimelig å bruke så mye ressurser på ganske få pasienter - spesielt når metoden ikke har bevist effekt.

Jeg lurer på om det er fordi den ikke har vist ønsket resultat. Jeg lurer på om det er fordi den har SKADET pasienter istedet for å hjelpe.

Den kan nok også skade. Spesielt indirekte fordi den opptar tid og har fokus mot uvirksomme teorier og deres metoder. Pasienten får fokus bort fra det som vanligvis er viktigst: nåtid og fremtid.

Du skriver at nesten alle psykiatere er opplært i psykodynamikken. Er ikke psykologene det? Hvis ikke, så forstår jeg ikke at det gjentatte ganger blir sagt her på Forum at det spiller ingen rolle om du går til en psykiater eller en psykolog.

Jo, psykologene har hatt åket over seg de også. Når det gjelder psykoterapi, synes jeg det er viktigere med den teknikk behandleren bruker enn typen embetseksamen en har.

For en del lidelser er medisin svært viktig. Derfor kan jeg ikke la være å være en del skeptisk til prvatpraktiserende psykologer som ikke samarbeider tett med en psykiater.

Når du i et annet innlegg gruer deg til å møte behandleren fordi denne har div. skjema, er dette helt ubegrunnet. Snarare tvert i mot. Systematiske, moderne terapeuter bruker skjema både til diagnostikk og til å vurdere fremgang i behandling. Det kan sammenlignes med at somatikeren tar sine blodprøver og røntgenbilder og følger opp med nye for å sjekke behandlingseffekten.

Lykke til på Modum :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...